1. Games for windows live

Games for windows live

Over anderhalve week loop ik dan eindelijk de winkel uit met gta 4 in mijn handen, eenmaal thuis zal ik het spel installeren. Mijn pc vervloeken omdat die install van 18 gig wel erg lang duurt om vervolgens, na 2 en een half jaar wachten op de release, eindelijk aan de gang te gaan met gta 4.

Gta 4 zal games for windows live exclusief zijn, maar wat betekend dit eigenlijk? Zal je nu maandelijks moeten betalen om de game uberhaupt te kunnen spelen, of is betekend het alleen maar dat het spel aan de kwaliteitsvoorwaarden van microsoft voldoet?

Laten we beginnen met wat games for windows live eigenlijk is. GFWL is een platform wat vergelijkbaar is met xbox live. Het houdt je gamerscore bij, je achievements en je kan een vriendennetwerk bijhouden. Vergelijk het maar met steam, maar dan zonder de marktplaats (die microsoft overigens wel in de toekomst gaat toevoegen). Wanneer een titel GFWL exclusief is, dan is de multiplayer van die game alleen maar via GFWL te spelen. Je zult dus in moeten loggen op de GFWL service en van daar een server joinen. Of er een matchmaking service komt of een browser is op dit moment nog niet echt duidelijk. Gta 4 kreeg naar mijn weten wel een server browser en filter opties, dus naar alle waarschijnlijkheid zal dit wel het geval zijn. Verder betekend GFWL exclusiviteit niet dat je het spel niet meer via steam kunt kopen. De game kan je prima vanaf steam opstarten, alleen de multiplayer gaat via GFWL

Op dit moment is GFWL gratis, de geruchten gaan echter dat er in de toekomst weer een abbonoment komt. Of dit ook werkelijk gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk. Microsoft zal zich echter terdege bewust zijn dat GFWL eigenlijk niks anders is dan het samenvoegen van functionaliteit die op dit moment met verschillende gratis applicaties is te realiseren. Patches zijn gratis via het internet te verkrijgen, je moet er wel zelf naar op zoek gaan maar wie de bekendste nederlandse gamessites in de gaten houdt zal weinig moeite hebben zijn of haar game up to date te houden. Voor bereikbaarheid tijdens het gamen is xfire een prima applicatie. De gebruiker kan tijdens het gamen met zijn of haar vrienden chatten zonder dat de game begint te laggen. Steam is een prima plaats om online games te kopen, en is bovendien gratis. Het enige wat microsoft hier aan toe weet te voegen zijn de achievements en de gamerscore, maar ook steam begint op dit gebied al aardig op steam (haha) te komen. Zal de gemiddelde gamer dan 50 euro per jaar gaan dokken voor deze service? Natuurlijk niet, GTA 4 online zal of gehackt worden of een stille dood sterven en microsoft zal hun service naar de haaien zien gaan.

Wanneer GFWL echter gratis blijft dan ziet de toekomst er rooskleurig uit. De functionaliteit mag dan wel beschikbaar zijn, GFWL bespaart de gebruiker toch aardig wat zoektijd. Ook de achievements en de sociale functies zijn ontzettend leuke toevoegingen. Daarnaast zullen veel gamers de toekomstige marktplaats veel gaan gebruiken, waarschijnlijk zal microsoft ook hier veel goedkope titels neerzetten en hopelijk is het bij de GFWL marktplaats ook mogelijk om tegoed te kopen in de gewone winkel. Microsoft kan op die manier de kosten er met gemak uithalen en zelfs aardig wat geld verdienen.

Tot nu toe laat GFWL echter geen schokkende dingen zien die publishers massaal over moeten halen om hun titels GFWL exclusief te maken. Wat publishers echter massaal over moet halen (volgens microsoft zijn ze zelfs al overgehaald) is het feit dat je met een illegale kopie niet online kan spelen. Dit is natuurlijk een groot voordeel, alle verkeer gaat immers via microsoft en zo valt een illegale kopie er makkelijk tussenuit te filteren. Dit systeem kan een publisher zelf echter ook makkelijk ontwikkelen dmv een masterserver. Ik denk echter dat microsoft in de toekomst een stukje verder wil gaan door het xbox systeem ook op de pc toe te passen. Dit betekend dat wanneer een gebruiker met illegale content wil connecten met de server deze wordt gebanned. Dit zal waarschijnlijk alleen het account zijn maar persoonlijk vind ik bannen van het hardware profiel een betere oplossing. Wanneer de GFWL authenticatie ook in de singleplayer wordt geintergreerd zal het niet meer mogelijk zijn om de illegale kopie te spelen icm de functionaliteit van GFWL. Natuurlijk bestaan er hacks om het connecten te voorkomen, maar dit zal betekenen dat de piraat voor het eerst in het nadeel is. Hij zal een flink stuk functionaliteit moeten missen wil hij de illegale kopie kunnen spelen. Met deze manier is ook een DRM niet meer noodzakelijk en benadeel je je eigen klanten dus niet. Wat mij betrefd mag GFWL een steam achtig DRM systeem gaan gebruiken, dit werkt prima en je kan op zoveel pc's installeren als je zelf wilt. De toekomst zal echter uit moeten wijzen welke aanpak microsoft kiest. Wat wel vast staat is dat microsoft mee is gaan doen op de jacht naar softwarepiraten.

Toch zijn er nog veel kanttekeningen bij GFWL, natuurlijk is het betalen van abbonomentskosten de grootste dooddoener. Hopelijk heeft microsoft geleerd van de in het verleden gemaakte fouten en blijft de service gratis. Daarnaast moet microsoft wel beseffen dat ze met pc gebruikers te maken hebben. GFWL zal de gebruiker niet moeten limiteren in zijn of haar doen en laten. Laten ze bijvoorbeeld de serverbrowser en het connect to ip gedeelte weg, wat nu geloof ik wel het geval is, dan zullen de hardcore gamers het systeem massaal gaan bekritiseren en boycotten. Los daarvan moet GFWL natuurlijk niet je computer gaan vertragen of constant gaan zitten zeuren om updates en dergelijke.

De toekomst zal dus uit moeten wijzen of GFWL bestaansrecht heeft, persoonlijk denk ik van wel mits microsoft niet eigenwijs gaat doen.

Dit artikel delen

Over de auteur