1. Eerste indruk Sonic Unleashed

Eerste indruk Sonic Unleashed

Dat de Sonic-games de laatste jaren niet echt geweldig zijn geweest is natuurlijk een understatement. Sonic Heroes op de vorige generatie consoles was nog enigszins te pruimen, maar het absolute dieptepunt was toch wel de vorige Sonic-game op de Xbox360 en PS3 (laten we die maar even Sonic-06 noemen). Ik had dan ook niet veel verwacht van Sonic Unleashed en dan vooral niet van de 'WhereHog" levels. Maar omdat ik nu eenmaal een Sonic-fan ben, heb ik de game vanochtend toch maar gekocht. En wat blijkt? Het is een zeer vermakelijk spelletje geworden!

Allereerst begint de game met een CGI-intro die wel door Pixar gemaakt had kunnen zijn. Dan landt Sonic op een stuk planeet (die net in het begin filmpje letterlijk uiteen gereten is) en begint een gesprek tussen hem en een nieuw karakter. Heel even denk ik nog van "oh oh, dat voorspelt niet veel goeds" maar vrij snel ben je al aan het rennen in de tutorial. Wat meteen opvalt is dat de camera tijdens de "dag" levels (dat is dus als de gewone Sonic) op een vast punt staat en je die zelf niet kunt veranderen. Het is even wennen, maar het werkt een stuk beter dan bij voorgaande Sonic-games. Als de tutorial voorbij is, kom je in een stadje terecht waar je moet zien te proberen om het geheugen van je nieuwe vriendje terug te krijgen. Wees niet bang, deze nieuwe stad is niet zo onoverzichtelijk als die in Sonic-06 en bovendien een stuk kleiner. Voor mij had Sonic-team deze stukjes er helemaal uitgelaten, maar van de andere kant zorgen deze zogenaamde Hub-levels wel voor een rustpunt. Waar je in Sonic-06 allerlei vervelende opdrachten moest uitvoeren voor allerlei mensen, dat nog eens gepaard ging met heel irritante laad-tijden, daar is in Sonic Unleashed geen sprake van! Laadtijden zijn sowieso zeer kort, wat natuurlijk een game die gebasseerd is op snelheid zeker ten goede komt!

De dag levels zijn puur gebasseerd op snelheid en reactievermogen. Sonic kan zich maar beperkt bewegen, dwz in achteraanzicht alleen naar links/rechts en van zijaanzicht.. tja, ook naar links en rechts! Wat meteen opvalt zijn de prachtige graphics van de nieuwe "Hedgehog engine" die hopelijk nog vaker gebruikt gaat worden in games.

De nacht levels zijn compleet anders en hiervan had ik verwacht dat het de downfall van Sonic Unleashed zou betekenen. Valt dat gelukkig mee, want hoewel het nergens in de buurt komt van de oude Megadrive Sonic games, was het toch zeer vermakelijk om te spelen.

Om te beginnen is Sonic in zijn wherehog vorm een stuk langzamer, wat dus betekent dat hij nu ongeveer net zo snel is als een gemiddelde Italiaanse loodgieter. Hierdoor valt hij in 3D meteen een stuk beter te besturen. Na een tijdje begon mij te dagen waarom de gameplay in de wherehog levels mij zo bekend voorkwam. Deze levels spelen namelijk op eenzelfde wijze als de God Of War games op de Playstation! Zelfs hoe Sonic met zijn armen zwaait komt overeen hoe Kratos met de blades of athena zwaait.

Dit is dus mijn eerste indruk van Sonic Unleashed en ik ben zeer blij dat het Sonic Team eindelijk weer eens met een goed spel komt. De game mag dan nog niet helemaal perfect zijn, maar ik zou Sonic graag op deze manier willen zien door-evolueren!

Als voorlopig cijfer durf ik het spel zelfs een 8,5 te geven!

(NB. Ik speelde Sonic Unleashed op de Xbox360)

Dit artikel delen

Over de auteur