1. Jak 3

Jak 3

Platformliefhebbers die over een PlayStation 2 beschikken, hebben het dit jaar weer een goed jaar. Want naast Ratchet & Clank 3, hebben zij bovendien keuze uit het laaggeprijsde Scaler en het laatste deel uit de Jak & Daxter reeks: Jak 3. Het laatstgenoemde spel zullen we in deze recensie gaan bespreken.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Jak 3 is een stuk beter dan het vorige deel. Jak 2 was eigenlijk niet meer dan een GTA kloon, die niet zo uitpakte als het moest uitpakken. Het grootste probleem met de titel was de stad waarin je speelde. Haven City was een enorme metropool, waardoor de speler tussen verschillende missies door grote afstanden moest overbruggen. Hiervoor kon Jak gebruik maken van verschillende vliegende voertuigen, maar op het moment dat je er één stal, zat de plaatselijke politie meteen achter je aan. Het gevolg hiervan was dat Jak vaak onnodig dood ging, wat de nodige irritaties tot gevolg had.

In Jak 3 laten we Haven City achter ons. Jak wordt verantwoordelijk gehouden voor de ‘bijna’ ondergang van de stad en naar de Wastelands verbannen. De Wastelands bestaan uit een grote bak zand, een paar bergen, een vulkaan en een nieuwe stad die wordt bewoond door andere bannelingen. Voordat Jak het burgerschap van deze stad krijgt, moet hij zich eerst bewijzen en zodoende krijgt hij een aantal klusjes voor zijn kiezen.

Tijdens het uitvoeren van de klusjes valt meteen op hoe gevarieerd Jak 3 is. Zo moet Jak zich in een vogelrace bewijzen, een record kleiduif schieten verbreken. Ook wordt hij zo nu en dan met een buggy de woestijn ingestuurd. En niet alleen de variatie is leuk, het tempo waarin deze verschillende momenten elkaar afwisselen is een heerlijke ervaring. Tijdens het spelen had ik geen enkel moment het idee dat ik mijn PlayStation 2 uit wilde schakelen om even iets anders te doen. Jak 3 zuigt je helemaal op.

Ondanks al deze leuke toevoegingen, blijft Jak 3 een echt platformspel, waarbij de speler te maken krijgt met vijanden, bazen, puzzels en veel ren, spring en duikwerk. Nieuw in Jak 3 is dat Jak gebruik kan maken van zogenaamde light powers, die je nodig zult hebben bij verschillende puzzels. Overigens heeft Jak ook nog steeds de beschikking over zijn dark powers, die hem tijdelijk superkracht geven.

En alsof Jak aan zijn twee superkrachten nog niet genoeg heeft, zijn de wapens uit Jak 2 ook weer aanwezig. En ook hier heeft Naughty Dog de nodige aanpassingen aangebracht, want ik had nu niet het idee dat de wapens goed werkten in Jak 2. In eerste instantie is dat in Jak 3 ook het geval, maar doordat de speler deze keer voor elk wapen twee upgrades kan kopen, (waardoor je uiteindelijk over twaalf ‘verschillende’ wapens beschikt) zijn ze stukken effectiever en vermakelijker.

De upgrades die de speler na verloop van tijd ontvangt zijn overigens broodnodig. Jak 3 is namelijk een behoorlijk pittig spel. Elke omgeving zit vol met vijanden en uitdagende puzzels, die het beste uit je naar boven halen. Helaas staat het spel niet garant voor honderden uren speelplezier en kan de geoefende speler het spel in vijftien uur uitspelen.

Tot slot wil ik nog even iets over de humor zeggen, want die is weer als vanouds aanwezig. De arrogantie van Daxter en machtbelustheid van Pecker hebben mij letterlijk de slappe lach gegeven, waardoor ik steeds verder wilde spelen om beloond te worden met een tussenfilmpje.

Conclusie en beoordeling

None

Jak 3 is een uitstekende keuze voor hen die: van platformspellen houden zich hebben vermaakt met de eerdere delen teleurgesteld waren in het tweede deel, maar het spel toch het voordeel van de twijfel willen geven. Het is een heerlijk spel met een meeslepend verhaal, prachtige graphics en een heleboel humor. De vraag blijft of het spel beter is dan Ratchet and Clank 3. Helaas kan ik daar geen antwoord opgeven, door het simpele feit dat ik dat spel niet heb gespeeld. Ik kan wel zeggen dat je met Jak 3 niet de mist in kunt gaan.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Humor
  • Betere wapens
  • Variatie
  • Minpunten
  • Afgelopen voordat je het door hebt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Een 9, mooi zo! Dat is ook wat ie verdient! De Jak triologie is echt vet en als je de eerdere delen hebt gespeeld moet je natuurlijk dit laatste deel ook gespeeld hebben!

  • Damn, misschien toch maar kopen dan :)

  • k heb 2e deel helemaal uitgespeeld al een hele tijd geleden. k ga deze binnekort bestellen samen met ratchet and clank 3 voor maar 6 euro samen!!!

  • Het acteerwerk in de Jak serie is echt heel goed te doen, en vooral de character animation kan ik erg van genieten. Deeltje drie ook maar weer eens checken.



    Opmerkelijk trouwens ook dat de PS2 echt de koning qua platformspellen is geworden met de Jak, Ratchet & Sly series.

  • Als er 1 gamefranchise zou zijn waarvoor ik een PS2 zou kopen zou dat waarschijnlijk deze zijn. Behalve als MGS-games echt PS2 only waren.

  • "teleurgesteld waren in het tweede deel, maar het spel toch het voordeel van de twijfel willen geven."



    Het tweede deel was verre van een teleurstelling, het was supergaaf en de basis van Jak 3.

  • Ik heb echt vet gelachen om Jak2 als ik de humor een cijfer mocht geven dan was het een 10

  • 15 uur , istoch wel snel :S

  • Ik vond deel 2 erg moeilijk en behoorlijk frusterend, maar ik wil hem wel graag de voordeel van de twijfe geven, want ik wil graag weten hoe het afloopt. En de humor is altijd goed.

  • @ Kaas



    Jak 3 is sneller uitgespeeld, omdat de moeilijkheidsgraad lager ligt dan bij deel 2. Inhoudelijk is het spel even lang.

  • Oh of ik deze game ga halen? Jazeker!

  • klopt :)

  • mario

  • Goed cijfer voor een net zo´n goede game..Jak altijd al heel tof gevonden, vooral wegens de strakke humor en verhaal..Mooie afsluiting van een vette serie

  • WHOAAA.. Dit lijkt me een echt vet spel man.

    Jammer alleen dat ik geen PS2 heb.

  • Shit heb ik een gc maar geen ps 2 !:P

  • nee maar tussen de 20 en 30 zou wel zo prettig zijn.

  • Jammer ik heb ook geen ps2 :(

  • Verdient zeker die 9 die daar staat. Naughty Dog blijft goed!

  • Conclusie

    Jak 3 is een uitstekende keuze voor hen die:

    van platformspellen houden

    zich hebben vermaakt met de eerdere delen

    teleurgesteld waren in het tweede deel, maar het spel toch het voordeel van de twijfel willen geven.



    ook:

    - Voor diegene die crash op de ps1 leuk vinden

    - Voor diegene die Ratchet & clank leuk vinden







Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren