1. Fahren in Deutschland

Fahren in Deutschland

Nederlanders hebben eigenlijk weinig te klagen. Wij werken, in vergelijking met andere landen, ontzettend weinig. Slaap, werk & eigen invulling krijgen ieder een dikke acht uur per dag. In de praktijk zijn er echter weken waarin die eigen invulling in zijn geheel lijkt te verdwijnen. Elke zondagavond kijk ik in mijn agenda en tot groot ongenoegen stond er (twee weken geleden) op elke avond een afspraak gepland. Eén afspraak zou ongetwijfeld betekenen dat ik niet voor één uur ’s nachts in bed zou liggen. Op dinsdag 24 juni had ik de schone taak het zusje van mijn lieve vriendin en haar vriend naar vliegveld Weeze (DU) te brengen. Vliegveld Weeze werd in het verleden als Brits militair vliegveld gebruikt. In mei 2003 werd het vliegveld onder de naam Flughafen Niederrhein opnieuw in gebruik genomen, maar nu voor de burgerluchtvaart.

Het vliegveld is niet bepaald gemakkelijk te bereiken. De meeste Nederlanders zullen via Enschede of Nijmegen, Duitsland binnen rijden. Via Enschede houd je simpelweg de richting Dusseldorf aan. Na meer dan honderd kilometer gassen kom je echter achter dat ‘Ausfart’ Weeze Airport schijnbaar niet bestaat. Ik moet hier bekennen dat onze voorbereiding minimaal was. Na een paar minuten fahren door Duitsland komt elke Nederlander er al snel achter dat het betalen van meer belasting soms ook positieve effecten kan bewerkstelligen. De snelwegen zijn niet schrikbarend slecht maar het is de kunst om zo lang en zo hard mogelijk te blijven rijden. Dit gaat echter niet op voor alle onderdelen van het Duitse wegennet. Op het moment dat je van de snelweg wijkt moet je al snel vol in de remmen. Uitritten zijn ontzettend gevaarlijk voor de onervaren Duitsland rijder en in combinatie met de beroerde belichting soms levensgevaarlijk.

De Duits / Nederlandse geschiedenis is niet altijd even soepel verlopen maar over het algemeen wordt onze geschiedenis, onterecht, ervaren als uitermate vijandig. De verschrikking en vernedering van de oorlog wordt er (spijtig als het is) vaak met de paplepel ingegoten. Zelfs jongeren die weinig tot niets over de oorlog kunnen vertellen en nooit geen oude voetbal finale hebben meegemaakt, hebben een hekel aan Duitsers. Een enkele avond in Duitsland leert echter al snel dat de gemiddelde Duitser een stuk beleefder is dan de gemiddelde Nederlander. Op weg naar het vliegveld Weeze waren wij maar al te blij met deze beleefdheid.

Tip: Iedereen die in Enschede de grens overgaat moet tanken in Gronau! De volgende 130 kilometer snelweg heeft namelijk geen enkel tankstation en dat moet je maar net weten. Wij wisten dat niet! De Duitse politie heeft ons echter uitmuntend geholpen en het tankstation is met slechts enkele druppels benzine bereikt.

De terugweg verliep erg soepel. Tegen 01:30 lag in eindelijk in mijn nest maar de nodige lessen waren geleerd. 1) Tank altijd in Gronau, 2) Duitsers zijn beleefder en vriendelijker dan de gemiddelde Nederland 3) het aantal liters benzine heeft een directe correlatie op het optimisme in de auto.

Dit artikel delen

Over de auteur