1. Prince of Persia: The Sands of Time

Prince of Persia: The Sands of Time

Na een exclusief avontuur op de PlayStation 2 kunnen bezitters van een Xbox of GameCube nu ook aan de slag met Prince of Persia: The Sands of Time. Gelukkig is het wachten nog wel íets waard geweest, want naast een visuele verbetering zijn er ook nog wat extraatjes toegevoegd. Zeker weten het beste extraatje is de mogelijkheid om de eerste twee delen van Prince of Persia te ontgrendelen. Tof! Op de GameCube kun je overigens via een link met de Game Boy Advance ook nog eens drie bonuslevels vrijspelen.

Inhoudelijk is alles wel hetzelfde gebleven. Opgehitst door de vijandelijke grootvizier maakt de prins hetzelfde foutje door een mysterieuze dolk in een zandloper te steken, waardoor bijna iedereen in het paleis verandert in een zandmonster. Om deze fout te herstellen moet de prins het immense paleis vol valstrikken en hindernissen afreizen, om de dolk in de bovenkant van de zandloper te steken. Gelukkig krijgt de prins al snel hulp van de beeldschone Farah, natuurlijk de dochter van de sultan. Het verhaal ontpopt zich al snel tot een heus sprookje, verteld door de prins zelf.

Er is geen recht pad naar het andere uiteinde van het kasteel; alles is ingestort, waardoor de prins veel zal moeten klimmen en springen. Gelukkig is de prins ontzettend atletisch en heeft hij enorm veel kracht in z’n armen. De obstakels die je tegenkomt zul je naar eigen inzicht moeten overwinnen. En dat is écht goed gedaan; de grote vrijheid in de verschillende bewegingen. Naast acrobatische onderdelen zijn er ook enkele sublieme puzzels. Op dit vlak heeft Ubisoft ontzettend knap werk verricht.

Naast puzzelen en klauteren moet de prins ook vechten tegen allerlei zandmonsters. De gevechten zien er stoer uit, en ook al neigt het naar hersenloos hakwerk, je zult uitermate goed moeten weten waar je mee bezig bent. Al snel zul je merken dat de monsters met een simpele combinatie dood kunnen worden gemaakt. En daar ligt een hekel punt; het vijandelijk tuig blijft maar komen. De gevechten zijn naar mijn mening veel te langdradig, mede door de vrij lage moeilijkheidsgraad.

De prins heeft namelijk die zeer handige dolk op zak waarmee hij de tijd naar z’n hand kan zetten. Lazer je in een afgrond, dan spoel je even terug en probeer je het opnieuw. Opnieuw een briljante vinding, want door die grote vrijheid komt het nogal eens voor dat het even niet loopt zoals je had gewild. En word je bij een gevecht flink in elkaar gehakt, dan spoel je een stukje terug zodat je kunt anticiperen op de situatie. De dolk heeft nog een aantal andere functies, zoals het vertragen of versnellen van tijd.

Naast het langdradige vechten kent Prince of Persia: The Sands of Time nog een paar problemen. Zo is de cameravoering niet altijd ideaal; in nauwe gangen hangt de camera vaak achter een voorwerp waardoor er geen zicht meer is. Echter, dit probleem vind je bijna altijd in driedimensionale avonturenspellen. Het geluid voldoet, alleen de stemmen zijn iets te zacht en doen een beetje te Engels aan. Verder zeggen een aantal mensen veel bugs ontdekt te hebben, maar daar heb je waarschijnlijk geen last van. Wel heb je last van de relatief korte levensduur; na een uurtje of tien is het prachtige avontuur afgelopen.

Deze problemen zijn kleiner dan de eerdergenoemde vechtonderdelen, die te nadrukkelijk in het spel aanwezig zijn. Zo wordt de levensduur eigenlijk kunstmatig hoog gehouden. Ik merkte aan mezelf dat ik na zo’n langdurig gevecht alweer verlangde naar de puzzels en hindernissen. Deze zijn dan ook briljant uitgevoerd. Ik hoop dat er in het aangekondigde vervolg meer puzzels en minder (of betere) vechtonderdelen zitten. Het gehele spel is overigens perfect afgewerkt; de sfeer is ongeëvenaard. Ik noem bijvoorbeeld het fantastisch vormgegeven paleis, de prachtige visioenen en de manier waarop de prins dit sprookje vertelt en beleeft.

Conclusie en beoordeling

Ook op de Xbox en GameCube is Prince of Persia een uniek en sprookjesachtig avontuur geworden, die de nostalgische naam met eer draagt. De vechtonderdelen zijn iets minder, maar de inzichtpuzzels en de acrobatische onderdelen met veel vrijheid maken alles goed. Naar verluidt ligt dit spel ook nog eens voor een scherp prijsje in de winkels, dus kun je hem eigenlijk niet laten liggen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Sfeer
  • Hersenbrekende puzzels
  • Vrijheid in de acrobatische actie
  • Het originele eerste deel als extra
  • Minpunten
  • Vechtonderdelen zijn langdradig
  • Wellicht íets te kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Ik had het zelfs binnen 10 uur uitgespeeld als ik het ff zeggen mag. Best leuk hoor maar hopelijk wordt zoiets snel verlaagd in prijs.

  • 10 uur is niet zo slecht :P Er zijn mensen die het binnen 2,5 uur geflikt hebben. Ik heb de Xbox versie sinds gister en ik zit na 2 uur spelen op iets meer dan 30%.



    Die scherpe prijs is trouwens 45 euro. Toch 15 euro goedkoper. Ik vrees alleen dat ik emh te snel heb gekocht en dat POP binnenkort 29 euro gaat kosten, net als XIII en BG&E

  • Een game mag best 10 uur duren als het zo'n ervaring oplevert! Beter kort en krachtig dan kunstmatig opgerekt.



    Ik heb het spel trouwens voor 35 euro gekocht bij GCShop.nl (weet niet of die link mag). BGE trouwens voor 25 daar.

  • Dat je hem binnen 10 uur hebt uitgespeeld, dat is de zuivere tijd. Ik weet zeker dat je wel eens dood bent gegaan en dat je dingen overnieuw hebt moeten doen; dát rekent het spel er niet bij. Vandaar dus ongeveer 10 uur, best redelijk nog.

  • In 9uur had ik het gehaald. Ik vond de gameplay vet, maar toch snel eentonig vooral de gevechten. En veel te kort. Maar goed ik vind dat elk spel minstens 20uur moet zijn:).

  • bij gamerelease.nl heb je PoP the sands of time voor €35 en BG&E voor €25. k heb ze beide voor de ps2 meteen gekocht toen ze uit waren, heb ze beide al lang uitgespeeld:'(. en 2 maanden later lag BG&E voor €35 in de winkel en ik heb er €60 voor betaald:'(. van dat geld kon ik met het geld wat ik nu heb metal gear solid the twin snakes kopuh.

  • ik bedoel(want daarboven staat het een beetjuh raar allemaal cijfers) bij www.gamerelease.nl heb je PoP the sands of time voor 35 euro en BG&E voor 25 euro

  • Ik heb vandaag een PS2 gekocht met POP!

  • heerlijk spel, maja als je het uit hebt dan heb je het wel gezien, btw hoe unlock je die extra van pop1? :$

  • Vlak nadat je je tweede zwaard hebt gevonden, in het level above the baths, moet je zo'n ding 90 graden verder draaien en die muur naar waar die stok dan wijst kapot maken. Dan heb je PoP 1.

  • echt!!!!???? ik dacht ook al: ik ben er zeker voorbij gelopen

  • Wel mooi dat er wel extra's zijn voor de cube versie, en ofc zo goedkoop. :D

    Lijkt me wel toffe game

  • Mij ook wel. Alleen ik wil eigenlijk een multiplayergame…



    Dat de gevechten te makkelijk zijn en beginnen te vervelen is eigenlijk ook nostalgisch, is namelijk altijd zo geweest (in ieder geval in 1) !

  • Is het nu zo dat de Cube versie alleen PoP1 als extra heeft, terwijl de Xbox versie PoP 1 en 2 heeft?

    Hoe zit het met de PS2 versie dan?

  • Ik heb in de Xbox versie PoP2 niet gevonden, terwijl ik hem wel heb uitgespeeld. Echter eerdere berichten gaven aan dat zowel deel 1 als deel 2 op de Xbox zou komen als extra. Maar ik heb ze niet gevonden, dus ik kan concluderen dat alle versies alleen PoP1 als extra hebben. (want op andere fora heeft ook niemand hem gevonden; jammer).

  • Ik vind het kut dat als je de rewind knop te vroeg los laat dat je opnieuw de afgrond in loopt.

  • ik heb de xbox versie zit nu op 83% ofzo ben nu bij een klein ondergronds hofje ofzo waar een standbeeld in het midden staat maar welke deur ik ook neem kom telkens uit bij de deur waar ik vandaan kom…wie kan me alsjeblieft helpen ik weet echt niet wat ik moet doen

    groetjes alberto

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren