1. ’44 miljoen voor een streamer’ – Wie is Ninja?

’44 miljoen voor een streamer’ – Wie is Ninja?

Fortnite-speler heeft net 1.000.000 volgers gehaald

Microsoft zou naar verluidt zo’n vijftig miljoen dollar (44,6 miljoen euro) betaald hebben om de populaire streamer Ninja van Twitch naar Mixer te laten overstappen. Een exorbitant bedrag voor iemand die ‘videospelletjes speelt’, maar niet geheel ondenkbaar in een grote industrie en voor iemand die al jaren werkt aan zijn gamekwaliteiten en merk. Wie is Ninja?

Wanneer je meer dan veertien miljoen volgers achterlaat op een groot platform als Twitch, waarvan een deel ook nog betaalt voor een abonnement, dan moet daar natuurlijk wel wat tegenover staan. Dat weet streamer Ninja, wiens echte naam Richard Tyler Blevins is, dondersgoed. De 28-jarige man is geboren in Detroit in de Verenigde Staten en besloot direct na de middelbare school professioneel te gaan gamen. Het begon allemaal met Halo 3 en 2009, toen niemand Blevins nog echt kende en ook niemand zag aankomen dat deze man multimiljonair en zo invloedrijk zou worden.

Ninja

Loopbaan als gamer

Zijn carrière bestaat uit een aantal belangrijke games en hoogtepunten. Naast verschillende Halo-spellen competitief te hebben gespeeld, begon Blevins in 2011 aan zijn loopbaan als streamer met games als H1Z1 en PlayerUnkown’s Battlegrounds. Dit zijn battle royale-games die het grondwerk hebben gelegd voor Fortnite van Epic Games, een game waarin Blevins al snel excelleerde. Door zich kort daarna alleen maar te concentreren op Fortnite, groeide de streamer mee met de populariteit van de game. De naam Ninja werd onlosmakelijk verbonden met de populaire free-to-play-titel.

Zo had hij in september 2017 ongeveer 500.000 volgers op Twitch. Zes maanden later was dat aantal vervijfvoudigd. Bovendien verbrak Blevins verschillende records voor het aantal gelijktijdige live kijkers. In april 2018, tijdens het evenement genaamd Ninja Vegas 2018, keken er meer dan 667.000 mensen naar de toen nog 27-jarige streamer. Het is niet bekend wat voor type mensen precies naar hem kijken, aangezien dergelijke cijfers niet naar buiten gebracht worden. Afgaande op zijn live shows en de doelgroep van Fortnite, gaat het voornamelijk om jonge mensen tot 21 jaar.

Geld verdienen met gamen

Daarnaast heeft Blevins momenteel meer dan 22 miljoen abonnees op YouTube, een kanaal dat hij gebruikt voor highlights van mooie gamemomenten in Fortnite. Zijn YouTube- en Twitch-kanalen zorgen in elk geval al voor een riant inkomen van 500.000 dollar (446.000 euro) per maand. Daar hebben we de deals die hij sluit met sponsoren, zoals dat bekende energiedrankje, nog niet eens bij opgeteld. Naar verluidt vangt Blevins jaarlijks zo’n tien miljoen dollar aan inkomsten, dus dan is het niet gek om je voor te stellen dat een bedrijf als Microsoft vijftig miljoen dollar voor hem overheeft.

Ninja

Sinds begin augustus streamt Blevins exclusief op Mixer, het streamingpplatform van de Amerikaanse techgigant en concurrent van Twitch en YouTube. Microsoft begrijpt als geen ander de waarde van een merk en de investering die daarbij past (kijkende naar de manier waarop het bedrijf uiteindelijk de problemen rondom de Xbox 360 heeft opgelost en gigantisch teruggekrabbeld is aangaande de richting van de Xbox One). Exclusiviteit heeft zijn prijs, helemaal wanneer één van de twee partijen een sterk opgebouwd platform achter zich moet laten.

Verdergaan op Mixer

Blevins is nog steeds de grootste Fortnite-speler van dit moment. De vraag is nu in hoeverre dingen gaan veranderen en wat dit voor zijn toekomst gaat betekenen. In een reactie geeft de streamer aan dat er voorlopig geen veranderingen zullen plaatsvinden en dat zijn overstap naar Mixer geen invloed heeft op zijn Fortnite-streams. Op moment van schrijven zijn er meer dan een miljoen mensen van Twitch naar Mixer gekomen om hun favoriete videogamer te steunen in zijn volgende grote stap. Dit zijn niet per se volgers: deze mensen hebben zich geabonneerd.

Voor elke abonnee ontvangt Blevins een bepaald bedrag. Eén miljoen mensen die maandelijks geld naar je overmaken is niet niets. Ter vergelijking: op Twitch had de man 250.000 abonnees. Echter, Microsoft heeft een tijdelijke actie opgezet waarbij iedereen, met een Microsoft-account, zich gratis kan abonneren op de populaire streamer. Zodra die actie ten einde loopt, dan zal het aantal abonnees waarschijnlijk gaan dalen. Het is vooralsnog een prima pochmiddel, om te laten zien dat het meteen goed gaat. De marketingafdeling draait nu waarschijnlijk overuren.

Ninja

Teruglopende populariteit

Het is overigens geen geheim dat het aantal kijkers van zijn Twitch-video’s in de afgelopen maanden is teruggelopen. Niet alleen is Fortnite minder populair (Apex Legends wordt bijvoorbeeld steeds groter), ook groeit zijn publiek natuurlijk op. En dat wil naar verloop van tijd ook eens wat anders zien. Het zijn nog geen drastische cijfers, aangezien de sponsordeals nog niet zijn teruggetrokken en je hem er verder ook niet over hoort klagen. Maar het is wel een feit dat zijn populariteit langzaamaan afneemt, dus lijkt de deal met Microsoft op het juiste moment te komen.

Net zoals dat vaak geldt voor sporters, zien we ook bij streamers dat ze op hun populairst zijn wanneer ze jong zijn. Worden ze wat ouder, dan verliezen ze volgers doordat kijkers die ook zijn opgegroeid wat anders willen en jonge kijkers geen aansluiting meer vinden. Dit zou dus nog wel eens een prima exitstrategie kunnen zijn voor de populaire streamer, die er rekening mee moet houden dat die miljoenen niet voor eeuwig blijven binnenstromen. Bovendien kan hij eventueel tegenvallende kijkcijfers verklaren door te verwijzen naar Mixer: het platform is immers kleiner dan Twitch.

Toekomst op Mixer

Wat de toekomst brengt voor Richard Tyler “Ninja” Blevins, is niet zeker. Natuurlijk zal hij blijven gamen en zal Fortnite een belangrijke titel blijven. Dat is immers de reden dat de man zo populair geworden is. Ergens zou het echter niet vreemd zijn als Microsoft andere motieven heeft, waar nu nog niets over naar buiten gebracht is. Nu de naam Ninja verbonden is aan de dienst Mixer, kan de streamingdienst profiteren van extra veel aandacht, wat nu ook al gebeurt. Veel van zijn kijkers hadden waarschijnlijk nog nooit gehoord van Mixer, maar hebben nu wel een Microsoft-account.

Daarnaast kan Blevins natuurlijk meer dan prima gebruikt worden voor de promotie van exclusieve Microsoft-games. Want waarom niet? Het begon voor de streamer ooit met professionele potjes Halo en met de komst van Halo Infinite voor de Xbox-opvolger is de cirkel mooi rond. Daarnaast kan Microsoft de streamer ook prima gebruiken voor Project xCloud, de gamestreamingdienst waar nu hard aan gewerkt wordt. Ninja kan dus het nieuwe gezicht van Microsoft-diensten en -games worden. En kijkende naar zijn aanhoudende populariteit, dan lijkt die vijftig miljoen een schijntje.

Dit artikel delen

Over de auteur

Wesley Akkerman Freelance tech- en gamejournalist. Heeft Persona 5 hoog in het vaandel staan. Speelt voornamelijk (J)RPG's, maar kan ook genieten van LEGO- en puzzelgames.

Reacties

  • Haha, in het artikel verwijzen naar red bull als "dat ene energie drankje" en op de frontpage een foto van Ninja met redbull props pontificaal in beeld :P

    Wel een lekker stukje tekst!
  • Hij komt over als een hele nuchtere, vriendelijke dude bij de H3 podcast. Jammer dat ie voornamelijk Fortnite speelt.
  • Vroeger keek ik ook altijd naar een gamende gast. Dat was mijn maatje en ik kon niet wachten totdat ik weer zelf een potje kon doen.
    Ik snap echt niks van streams waar iemand een game zit te spelen.
  • @tielo it's a weird world. Er kijken ook veel mensen naar onze streams. En als ik zelf streams kijk, zijn het altijd die van mensen die ik echt ken. Da's wel gezellig trouwens.
  • Wat is er nou vreemd aan kijken naar mensen die een game spelen? Je kijkt toch ook hoe anderen voetballen oid? Ik kijk me in ieder geval helemaal scheel aan Mario Maker streams als ik zelf geen zin heb om te gamen :-)
  • @Erik07 Ik kijk geen sporten, en ik heb altijd zin om te gamen. ;-)
  • @Erik07 ik kijk graag sport, maar I dunno. Kijken naar gamers terwijl ik het zelf kan doen op de bank. Toch anders ;)
  • @DMons

    Dit dus + Bv. die voetballers zijn pro's (in de zin dat ze echt goed zijn dan hè (het geld even daargelaten)) en die streamers bij lange niet altijd.
  • @tielo

    Voor mij gaat het vooral om de persoonlijkheid van degene die ik kijk.
    Of wat ze aan de game toevoegen, het moeilijk maken voor zichzelf(Nuzlock, Randomizer, Hacked(alsof een game on drugs is)). Of dat het gewoonweg obscure games zijn.
    Zelf kijk ik dan ook wel vooral gaming youtubers die dieper gaan in lore van mijn favoriete franchises, in-depth reviews/retrospectives maken, etc.
  • Heb niks met streamers en youtubers nooit dag gewerkt maar wel bakken met geld.
  • @darkgrim pro-gamers werken hard. Youtubers en streamers ook. Het vergt een emotionele tol om altijd met je bakkes bezig te zijn met content om inkomsten te krijgen. Gaan er veel van onderdoor. Het is niet werken in de klassieke zin van het woord, maar werken is het zeker wel.
  • @DMons ja mischien heb je ook wel gelijk daarin.
    Maar het blijven slechte voorbeelden voor Kids en dan vinden mensen dat kids hyper zijn tegenwoordig dat komt door die adhd streamers die constant lopen te schreeuwen en heel veel laten ook niet de waarde van materieel zien en dan heb ik het over bepaalde youtubers.
    Waar is de tijd gebleven dat Kids een voorbeeld zagen in bv een brandweerman politieagent of militair om paar beroepen te noemen.
    Mischien is dat ook wel 1 van de reden dat ik afkeer heb tegen dat soort mensen.
  • @darkgrim

    Wat Dennis zegt.

    Al vind ik dat ze nog steeds veel geld opstrijken, maar ja dat geldt ook voor voetballers die verdienen ook lui geld. En voor wat om als een kip achter een bal aan te rennen om vervolgens weer weg te trappen.
  • @Meta_coola

    Sorry hoor, maar er zit dus wel degelijk een verschil tussen topsporters en dit soort streamers. Die topsporters zijn dag in/dag uit fysieke bezig van kleins af aan, werden gescout, zaten/zitten in de stress of ze wel of niet goed genoeg waren/zijn, worden als dieren op veemarkt verhandeld tijdens transferperiodes EN (het aller belangrijkste) zijn goed in wat ze doen.

    Veel streamers die veel geld verdienen zijn bekend geworden door "grappig" te doen voor de camera terwijl ze een spelletje aan het spelen waren (bv. PewDiePie), andere spelen de game waarmee ze rijk zijn geworden pas een paar jaartjes (bv. Fortnite streamers) omdat ze dachten dat het wel leuk was om dit live aan de wereld te laten zien EN (wederom het belangrijkste) veel streamers zijn nog niet eens echt goed, oftewel VEEL minder prestatiedruk.

    Natuurlijk hebben streamers het ook niet altijd even gemakkelijk, want ze moeten bv. ook blij doen als ze dat helemaal niet zijn, maar i.v.m. topsporters is het echt een wereld van verschil.
  • @Piet S. Goed, er is inderdaad wel een verschil tussen streamers/YouTubers en e-sporters, want die laatste tak maken namelijk lange uren met trainen, trainen en nog eens trainen, net als topsporters dat doen. Ik ga ook niet zeggen dat gamen een sport is, maar ga niet beweren dat ze niet hard werken. En wat YouTubers betreft: ga inderdaad maar elke dag vrolijk doen, je onderwerpen kiezen, je edits maken. Als je niet levert, ben je kijkers kwijt en zonder kijkers geen inkomsten. Het is wel degelijk werk.
  • @DMons

    Dat klopt. E-sporters doen hele andere dingen dan streamers/YT'ers, aangezien daar dus wel veel prestatiedruk bij komt kijken en de "humor" niet belangrijk is, maar ook hier geldt (voor mij): Real life sporten zijn niet te vergelijken met e-sporten. Real life sporten zijn zowel lichamelijk als geestelijk uitputtend, waar het lichamelijke aspect bij e-sporters compleet ontbreekt.

    M.b.t. YT'ers (of content creators): Zij hebben het inderdaad ook retedruk (mits ze een goedlopend kanaal hebben dan hè). Echter is het wel zo dat hun tijdschema iets meer lucht om te ademen geeft (i.v.m. topsporters bv.). Ik volg zelf een aantal YT'ers op Twitter en ik zie vaak genoeg berichten m.b.t. uitstel van video's voorbij komen. Niemand die hen daarop aankijkt (op een 'vaak-niet-zo-slimme' klaagsjaak na dan). Dit zorgt ook wel voor iets minder prestatiedruk. Kom als topsporter maar eens te laat op een training of bij een wedstrijd, dan kun je lekker gaan banken.
  • @Piet S.

    Leer even wat over het YouTube algoritme…
    Wie niet genoeg minuten/regelmatig upload, verliest zijn publiek en de frontpage.
    Daarnaast zijn er dingen als "Demonitization" en "Copyright Claims" die lang niet zo goed werken als eigenlijk zou moeten.
    Laatst nog, werd een YouTuber die ik bewonder door Sony geclaimed op 12 video's. 10/12 video's hadden niks met Sony te maken, bevatten geen rechten van Sony. Toch waren ze geclaimd, 3 jaar later ongeveer.

    Youtubers, zeker beginnende, werken gewoon volle bak. Omdat de lat van kwaliteit tegenwoordig hoog ligt, moet dat ook, anders trekken zij geen publiek. Oude/grote kanalen hebben nu ook al jarenlang editors(en soms ook schrijvers) in huur om aan de verwachtingen te voldoen.
    Daarnaast is ook lang niet elke Youtuber een vlogger of let's player.
  • @Ardyn

    Ik weet hoe het verhaal in elkaar zit en ontken ook niet dat ze er hard voor moeten werken. Laat dat duidelijk zijn.
  • @Piet S.

    Ach hou toch op man, de Neymars en Ronaldos doen niks wat die miljoenen die ze krijgen rechtvaardigd. Een Jan modaal salaris zou een heel stuk reëler en eerlijker zijn.
  • @Meta_coola

    Ik zeg niet dat het niet om absurd veel geld gaat, ik zeg dat een streamer/e-sporter/YT'er nog minder doet om dat geld te verdienen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren