1. Baten Kaitos

Baten Kaitos

Vorig jaar werd in Japan Baten Kaitos uitgebracht, wat gepaard ging met lovende woorden van de pers, en ook de consumenten reageerden positief. Het gaat dan natuurlijk wel over RPG-gek Japan, en het is dus maar de vraag in hoeverre dit spel in Europa aanslaat. Toch besloot Namco te kijken of het spel in de rest van de wereld het ook zo goed doet.

Namco stond vroeger nou niet echt bekend om zijn RPG’s. Met Xenosaga en Tales of Symphonia bewees Namco dat ook RPG’s hen goed liggen. De ontwikkelaar van Xenosaga, Monolith Soft, heeft ook gezorgd voor Baten Kaitos. Op visueel gebied staat Baten Kaitos zeker zijn mannetje. Met een stijl die sterk doet denken aan de RPG van Square, namelijk Chrono Cross. Felle kleuren en een unieke stijl zorgen ervoor dat Baten Kaitos er boven gemiddeld uitziet. Er is ook veel aandacht besteed aan de muziek. Die zit op gelijke hoogte met het visuele gedeelte. De muziek is verzorgd door een heel concert en kan vergeleken worden met de melodieën van de Final Fantasy spellen.

Voor het grootste gedeelte biedt Baten Kaitos alles wat een traditionele RPG moet hebben. Er zijn steden om te bezoeken, vliegende schepen die bestuurd kunnen worden en kwaadaardige machten die op wereldmacht uit zijn. Er is echter één aspect wat Baten Kaitos anders maakt dan de rest: het kaartensysteem. Bij bijna alles gebruiken spelers Magna kaarten. Wapens, pantser, toverspreuken en zelfs je geld zijn vormen van Magna en worden bewaard in kaarten, klaar om te worden gebruikt wanneer noodzakelijk.

Het gevechtssysteem laat je vechten tegen vijanden die op het scherm al zichtbaar zijn. Je ziet je vijanden dus gewoon lopen. Daardoor kom je geen plotselinge gevechten meer tegen. Alle gevechten werken via kaarten, en zonder gevechtsmenu’s. Spelers vallen aan, verdedigen en genezen via kaarten. Verschillende combinaties van kaarten zorgen voor verschillende uitkomsten en voor strategische gevechten. Als een speler zijn kaarten speelt om de vijand aan te vallen, dan kan de vijand zijn kaarten op jouw kaarten laten inspelen. Als hij dan weer aan de beurt is om aan te vallen kan jij precies hetzelfde doen. Zo kun je dus proberen je vijand voor de gek te houden om vervolgens een hele onverwachtse kaartencombinatie neer te leggen. De mogelijkheden zijn eindeloos, en dit zal ervoor zorgen dat we met een gevechtssysteem aan de gang kunnen dat veel diepgang biedt.

Namco verwacht dat er in Japan alleen al minimaal een half miljoen spellen zullen worden verkocht, en dat is aardig wat. Alles wijst erop dat Baten Kaitos een gigantische hit lijkt te gaan worden. In de Japanse media kreeg het al lovende woorden, en door schitterende graphics en mooi geluid te combineren met het fantastische kaartensysteem, lijkt het er op dat het spel het hier ook goed zal gaan doen. Het spel staat voorlopig voor de zomer op de kalender.

Als je op zoekt bent naar een originele RPG van hoge kwaliteit, kijk dan niet verder: Baten Kaitos is voor jou. Ook al moet je er nog wel een tijdje op wachten.

Dit artikel delen

Over de auteur

David Kers Vindt games als Quest for Glory, Super Monkey Ball, Dark Souls bijzonder leuk.

Reacties

  • Het ziet er zeker dope uit. ben benieuwd..



    Mooie impressie Dave.

  • Deze game komt dus uit in Europa?

  • @Vrieskist > Ja

  • Ik hoop dat deze spel snel uitkomt. Want samen TOS is het een goede spel.

  • gimme! gimme ! gimme !!!!

  • @Legend > Woei :)

  • Ik weet niet of het kaartensysteem me wel leuk lijkt… De setting is dik in orde, maar ik wil dat kaartensysteem eerst uittesten voordat ik deze game koop :)

  • deze wil ik zeker hebben!!

  • deze staat ook op men lijst.

  • Sfeer druipt van het spel af! ^_^

  • kan dus echt niet wachten

  • Ziet er zeer goed uit ja maar of dat kaartsysteem werkelijk gaat boeien en gebalanceerd zal zijn vraag ik me af…



    Van mij mag er wel eens weer een keer een echte standaard kwalitatieve RPG á lá Skies of Arcadia/ FF IX / Legend of Dragoon komen…

  • Kaartsysteem blah…. wat walg ik er toch zo erg van.



    Geef mij maar Tales of Symphonia.

  • dat Kaartensysteem lijkt me wel leuk

  • kaarten systeem is top:) dit vereist meer statagy dan bij de gewone Turn based rpg's. het combineren van aanvallen is bijv. al een pluspunt

    EN DIT ALLEMAAL DANKZIJ DIE KAARTJES:D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren