1. Dus pak je telefoon en bel nu!

Dus pak je telefoon en bel nu!

Het is 1996. De Gouden Loeki wordt voor de tweede keer uitgereikt en het is weer raak. Een legendarische reclame van het het merk Rolo mag de prijs binnen slepen. Mocht u het vergeten zijn, dan will ik best wel uw geheugen opfrissen:

Maar hier blijft het niet bij. Ondertussen komt het programma Radar van de TROS met een nieuw idee: de Loden Leeuw. De Loden Leeuw staat voor de meest irritante reclame van het jaar. Deze prijs zorgt ervoor dat onze vaderlandse televisie rein blijft, zodat het alleen bestaat uit leuke, gezellige reclames met af en toe zo'n saaie parfum reclame tussendoor. Zo stond het telefoonbedrijf Hi in 2002 op de eerste plaats. Voor sommige mensen staat de volgende reclame op het netvlies gebrand:

Inmiddels is het 2008 en zijn de rollen omgedraaid. U mocht weer op beide awards stemmen en dat ging weer op SBS6 niveau. Voor wie het is ontgaan, de winnaar van de Gouden Loeki 2008 is de SP met een reclame over de thuiszorg, waarin een oude vrouw zoch volledig ontdoet aan al haar kleren. Ik zal hier eerlijk over zijn. Ik drink liever een glas leeg waar een kunstgebit in zit, dan dat ik die reclame nog een keer moet zien. Dit is complete waanzin. Volgens het Nederlandse volk moet een trauma aanstotende reclame een positieve prijs winnen.

Maar daar bleef het niet bij, want u mocht ook nog op de Loden Leeuw stemmen. De reclame van Ohra met clown Bassie in de hoofdrol werd maar liefst 4e bij de Gouden Loeki. Diezelfde reclame werd bij de Loden Leeuw 3e in de categorie "meest irritante bekende Nederlander in een reclamespotje". Daarnaast kreeg in de categorie "meeste irritante reclame" het zwarte schaap van Tele 2 ook nog eens een schop onder de kont, terwijl ik dus absoluut niet zie wat er mis is met deze reclame. De uiteindelijke winnaar was Specsavers, waarbij een oud vrouwtje wordt mishandeld. In principe een best goeie winnaar, maar nog lang niet zo erg als een bejaarde striptease!

Als u even terug leest, komt u op een gegeven moment aan bij de woorden "SBS6 niveau". Deze woorden gebruik ik bij geldklopende programma's, die gebruik maken van de stem van het Nederlandse volk, dat uiteindelijk eindigt in een drama. Want de mennsen die dom genoeg zijn om naar Popstars te kijken, zijn al helemaal dom genoeg om op de verkeerde persoon te stemmen. Namelijk niet op die wat goed kan zingen, maar op die met die leuke kop of op diegene die het meeste medelijden wint. Zo werd er een pol gehouden over welke Idols deelnemer Nederland het beste vond. De uitkomst bleek Hind, die 4e was geworden in Idols 1.

Dit verwachtte ik wel van alle commerciële zenders, maar de publieke omroep weet het nog eens te versterken met "Op zoek naar Evita/Jozef". Al het geld wat wordt verdient met het bellen en het smsen wordt aan het eind van het programma in een pot gestopt, waar een sticker op is geplakt met de tekst "oorzaak kredietcrisis". Gelukkig kom ik hier met de oplossing:

Bel nu 0909-1336 of sms "SBS6" naar 4646. Vervolgens krijg je een bericht terug, hoe je moet stemmen op de meest irritante omroep van 2008. €50, - per minuut.

Met al het verzamelde geld zal ik naar Hilversum vertrekken en de Dooie Leeuw uitreiken op de omroep met de meeste stemmen. Daarna zal ik voor een halfuur het gebouw bekogelen met schoenen uit een Arabisch land zonder persvrijheid en waar ze dus ook betere televisie hebben.

Maar nu moet ik gaan, want "So You Think You Can Dance" en dat wil ik absoluut niet missen.

Dit artikel delen

Over de auteur