1. Fietsen

Fietsen

Als in de Ronde van Frankrijk, ’s werelds meest prestigieuze wielerwedstrijd, straks de Amerikaan Lance Armstrong gaat proberen het onmogelijke te presteren, n.l. voor de zesde maal de Ronde te winnen, zal er in Taiwan met argusogen naar de uitzendingen van de fietswedstrijden gekeken worden.'

Daar, op dat kleine eilandje in de Chinese Zee, huizen mensen die bij wijze van spreken de koffer gepakt hebben staan als Armstrong de Tour NIET gaat winnen.

Pardon?

Ja, dat klinkt gek, maar het is zo.

Wat veel te vaak aan ons voorbij gaat is dat er binnen iedere strijd een andere confrontatie plaatsvindt, eentje die vaak op een ander gebied ligt en waar we niet meteen aan denken.

Neem dit geval: de Tour is een sportief evenement, maar het ‘andere’ aspect hier is puur economisch. Voor fietsenmakers op Taiwan is de uitslag van de Tour van dit jaar zeer, zeer belangrijk.

Deze stelling vraagt om een verklaring.

Armstrong en zijn ploegmakkers van US Postal rijden sinds jaar en dag op het merk Trek, een stoere fiets die sinds de zegereeks van de eerzuchtige Texaan heel veel meer verkocht is aan mensen die ook wel eens een ‘Armstronggevoel’ willen hebben.

In de fietswereld bestaat ook het merk Giant. In het nabije verleden reden de renners van de Spaanse formatie Once op die karretjes, maar Once stopte de sponsoring en de bewindvoerders van Giant kwamen zo’n beetje vrij boven de markt te hangen. In Spanje waren ze te veel overgeleverd aan de grillen van ploegleider Manuel Saiz, de man die er alle touwtjes in handen had en de makers van de Giant fietsen zochten ook naar een nieuw uithangbord; ze wilden graag de wereld laten zien dat ze mooie, goede, betrouwbare racefietsen konden maken en dat het niet alleen aan gespecialiseerde, kleine en peperdure Italiaanse fietsontwerpers was om succes met hoofdletters te schrijven.

De mannen van Taiwan keken naar wat de markt te bieden had en kwamen op twee mogelijkheden uit: ofwel een overgang naar de Nederlandse formatie Rabobank, maar daar zat men a.h.w. verklonken aan het Italiaanse merk Colnago. De tweede mogelijkheid was echter spannender en vergde een enorme inzet van alle betrokkenen: de Duitse formatie T-Mobile kwam vrij omdat er strubbelingen waren met fietsenmaker Pinarello.

Dus werd er onderhandeld en werd Giant de nieuwe fietsenboer van Jan Ullrich en de zijnen en laat die Ullrich nou (op papier) precies de belangrijkste tegenstander van Armstrong zijn.

Dus was er voor de ingenieurs, de bouwers en de marketingmensen alles aan gelegen de zaken rond deze productsponsoring zo goed mogelijk te laten verlopen.

Dat hebben die lui geweten; duizenden manuren, ettelijke reizen, vele aanpassingen en nogal wat hoofdpijnen later fietsen de mannen van T-Mobile nu op de Taiwanese fietsen. Vier volwassen mecaniciens en fietsenkenners hebben maanden gewerkt om het rollend materieel van de ploeg klaar te krijgen, want Ullrich en de zijnen waren niet snel tevreden. Maar liefst 120 fietsen werden panklaar en op maat afgeleverd (kosten dezes: tussen de vijf- en zesduizend euro per fiets gemiddeld) en nu is het wachten op het duel: Armstrong-Ullrich, maar dus ook op de confrontatie tussen Trek en Giant.

Zoals gezegd: de koffers staan op Taiwan gepakt en de vliegtuigtickets naar Parijs zijn vooruit besteld. Mocht Ullrich kans maken te gaan winnen, dan betekent dat voor de Aziaten een geweldige doorbraak in hun streven in de fietsindustrie voor vol te worden aangezien. Het kost de Taiwanezen heel wat geld, maar zij zeggen dat het dit alles waard is. Erkenning en herkenning gaan hier hand in hand, investering moest plaatsvinden en nu is het aan de benen van de grote Duitser om ‘iets’ te bewijzen.

De fietsenbouwers van Giant hebben zich het zweet van het hoofd geveegd: waar ze van de trouwe en ondergeschikte Spanjolen zelden klachten kregen en in tamelijke rust konden werken, lieten de leden van de Duitse ploeg zich voortdurend horen: het beste was nog niet goed genoeg en iedere renner had een grote mond. Vernieuwen en veranderen betekende dus ook een andere manier van denken en een andere wijze van handelen toepassen: Spaanse renners bleken anders over hun materiaal te denken en te praten dan Duitse coureurs en dat was even opmerkelijk als misschien wel te verwachten.

Wat nu echter als Armstrong het onmogelijke doet en voor de zesde maal wint? Hebben de mannen van Giant dan verloren?

Neen, niet helemaal, want wat blijkt?

Een deel van de Trek fietsenproductie komt uit de fabrieken van…juist, Giant.

Dit artikel delen

Over de auteur