1. Rainbow Six

Rainbow Six

Met de aankondiging twee weken terug van het vierde deel uit de Rainbow Six serie gingen mijn gedachten naar 1998. Ik was verslaafd aan een nieuw spel waarin je met een groepje van vier diverse missies moest uitvoeren. Het spel had ik meegenomen uit de winkel vanwege de eerste 2 woorden op de doos: Tom Clancy.

Tom Clancy, schrijver van o.a. The Hunt for Red October, wist met zijn boeken klaar te krijgen dat belangrijke mensen binnen de US Army hem zoveel informatie verschaften, dat veel boeken van hem legertechnisch gezien goed in elkaar staken.

Elk boek van Tom Clancy werd een succes en spelontwikkelaars grepen daar gretig op in. Het spel dat Tom Clancy behalve in de boeken- en filmwereld op de kaart zette was Rainbow Six.

In Rainbow Six speel je met een geheime groep commando’s die tegen het internationale terrorisme strijdt en wordt ingeroepen voor de gevaarlijkste en meest riskante militaire operaties. Plezierige uitjes zul je in het spel dan ook niet tegenkomen. In het spel moet je tactisch te werk gaan. Sterker nog, vooraf dien je al je een route te plannen voor elk van je teams. Zelf kon ik hier in het eerste deel niet veel wijs uit worden en klikte ik in het begin maar wat, maar al snel leerde ik dat een degelijke planning toch zo z’n voordelen had. Een van de teamleden bestuur je zelf, maar de andere gaan de weg volgens planning. Plan je verkeerd, dan zit je al snel zonder rugdekking, wat al snel fataal kan zijn.

Ondertussen zijn tactische schietspellen niet ‘bijzonder’ meer, maar Rainbow Six was dat wel. Het was zo’n beetje de eerste en werd mede daarom in de pers getrakteerd met hoge cijfers. Niet alleen de pers was enthousiast, ook de gamers kochten massaal Rainbow Six, zodat een vervolg niet kon uitblijven. Rogue Spear was de naam van het vervolg (deel 2 dus eigenlijk) en bood opnieuw veel taktisch schietspektakel. Plannen kon nu ook automatisch gedaan worden, wat het spel toegankelijker maakte. Verder veranderde er weinig, maar het spel deed het opnieuw behoorlijk goed.

Om niet te snel alwéér met een vervolg of uitbreiding te komen, werd tussendoor op basis van Rainbow Six gestart met Ghost Recon. Wat mogelijk alleen maar een klein uitstapje was, is geworden tot een aparte gamereeks, want sinds enige tijd ligt Ghost Recon 2 in de winkels en eerder verschenen al diverse uitbreidingssets voor het eerste deel. In 2003 kwam Rainbow Six 3 uit, het vervolg dat weer meer tactisch spektakel biedt, zoals meer mogelijkheden om te plannen en je teamleden te commanderen, maar tegelijkertijd bevat het spel ook meer actie dan de vorige delen. Opnieuw een schot in de roos en een uitbreidingsset laat niet lang op zich wachten.

Rainbow Six begon op de PC. Van het eerste werd direct ook een N64 en PSOne versie uitgebracht. De PC versies waren lekker speelbaar en verkochten ook als een speer, de consoleversies bleven echter ver achter. Pas het derde deel werd op de consoles een hit. Het derde deel was ook niet rechtstreeks een poort van de PC versie, maar werd apart ontwikkeld. Er is zelfs sprake van drie versies; de PC versie, de Xbox versie en PS2/GC versie. Elk van de versies verschilden lichtjes van elkaar door een of meerdere extra levels in het spel op te nemen. Op de PS2 en GC bleven de verkopen achter bij die van de Xbox en PC. Het succes op de laatste twee is vooral te danken aan de online mogelijkheden.

Voor de Xbox kwam halverwege dit jaar zelfs nog een deeltje ‘drie-en-een-half’: Rainbow Six 3:Black Arrow. Mede door de prijs van dit spel en de uitgebreide online-speloptie werd het opnieuw een succes.

Terwijl ik met enthousiasme uitkijk naar het vierde deel, heb ik het eerste deel maar weer eens opgezocht. In een museum moeten de gijzelnemers worden uitgeschakeld, terwijl de gijzelaars in leven moeten blijven . Helaas speel ik niet tactisch genoeg en word ik bij de trap uitgeschakeld. Gelukkig kan ik nog even oefenen met de eerdere delen, want het vierde deel wordt pas in de lente van 2005 verwacht.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • brothers in arms gaat er dik overheen

  • Mag ik vragen hoe jij dat al weet?



    OMG ZIJN ER NU AL BiA FANBOYS!?

  • sommige zijn helderziend :P

  • :P bn ik ook BiA wordt egt heel vet!

  • Ali1987,



    Mag ik je dan ook vragen of ik ooit de loterij win?

  • Ja en ik wil weten wat voor cijfer BiA krijgt en hoeveel het precies gaat verkopen de eerste maand en op welke plaats die komt in de top 20 verkoop :P



    Ow en netzo als Perfect Concept wil ik ook weten als ik de loterij win?

    :P LOL


  • BiA krijgt in de pu een 94 en verkoopt de helft van Halo2 op pc als Xbox. en Perfect concept + Sega jullie winnen nooit de loterij, dus lootjes kopen is zonde van jullie geld. Geef dat maar uit aan BiA:P

  • en ik dan?

  • voor jou geld hetzelfde

  • Ik kan niet w88 op de xbox versie, en Pretend3r waarom zou hij op de PC meer zijn dan???

  • BiA is een heel ander soort game. De PU heeft dat ook door, alleen jij niet.



    Ik vind de screens er mager uitzien, Rainbow Six 3 op de PC was de laatste goeie titel in de reeks imo. Xbox games zijn wel aardig maar missen een hele hoop opties die juist Rainbow Six zo leuk maakt.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren