1. Een 10 geven in een review, kan dat?

Een 10 geven in een review, kan dat?

Om de zoveel tijd steekt de discussie weer de kop op: kun je wel een 10 geven aan een game, als dat eigenlijk staat voor "perfect"? Games zijn toch nooit perfect?

Mijn mening: ja, je kunt een 10 geven. Reviews hebben eerst en vooral als functie om als een soort consumentengids games te beoordelen op of ze het waard zijn om te kopen of niet. Dan is een 1 dus "niet kopen, al krijg je geld toe" en een 10 "kopen, wat je persoonlijke voorkeur qua games ook is, deze vind je zeker vet".

De functie van een recensie is sowieso niet om de kwaliteit op zich te beoordelen. De kwaliteit van een game is onmogelijk objectief vast te stellen en zeker omdat een site/blad/recensent alle games volgens dezelfde schaal (1 tot 10 dus) beoordeelt, terwijl ze qua genre, speelduur en andere factoren vaak verschillen, is het gewoon geen bruikbare maat om games mee te vergelijken.

Tetris verdient misschien wel een 10 omdat het zo verschrikkelijk verslavend is en qua gameplay bijna perfect en het weinig kost. Misschien vind je iets anders van Tetris, ik noem maar even een puzzel-zonder-verhaal-spel. Tegelijkertijd verdient Half-Life 2 ook een 10 vanwege de geweldige sfeer en het verhaal enzovoorts. Terwijl je als je de games naast elkaar zou leggen je echt appels met peren vergelijkt.

Uiteindelijk is de functie van recensies het filteren van het aanbod. Er komen maandelijks wereldwijd waarschijnlijk honderden games uit. De eerste selectie wordt gemaakt doordat Japanse games vaak niet in Europa worden uitgebracht, Nederlandstalige games weer niet in Japan, enzovoorts. Marketing bepaalt vervolgens of ik überhaupt van de game hoor. Daarna kom je bij de doelgroep; ik ben ondertussen 20 jaar oud en een Bob de Bouwer-spel laat ik zonder er iets over te lezen aan me voorbij gaan. Dan hou je een aantal games over die voor mij beschikbaar zijn, waar ik over heb gehoord én waarvan ik in de doelgroep zit. De functie van recensies is om mij te laten weten welke van die games ik moet kopen. De functie van het cijfer is om die recensie samen te vatten in één nummer.

Het echt kwalitatief vergelijken van games onderling is niet iets waar reviews voor geschikt zijn. Ten eerste omdat reviews bijna altijd kort na het verschijnen van een spel geschreven worden. Dan heeft de recensent te weinig tijd gehad om de impact van een spel volledig op waarde te schatten en het te kunnen plaatsen in de context van alle games ooit. Simpelweg omdat zulke dingen pas na een tijdje blijken. Natuurlijk zal een game die overal tienen krijgt een stuk meer kans maken om later zo'n klassieker te blijken, maar er is zeker geen 1-op-1 relatie. GTA 3 was een klassieker, die het Grand Theft Auto-principe naar 3D bracht en een hoop andere dingen voor het eerst goed deed. GTA 4 krijgt ook hier en daar het hoogst haalbare, maar is vergeleken met GTA 3 geen klassieker. Toch betekent dat niet dat het spel daarom een lagere score dan deel 3 verdient.

Bovendien zijn reviews daar niet voor geschikt omdat, zoals al gezegd, games onderling daarvoor gewoon te veel verschillen. Tetris met Half-Life vergelijken gaat niet, dat is duidelijk. Maar kun je Fallout 3 met Fallout 2 vergelijken? Zelfde basisconcept, maar totaal andere gameplay en naar game-maatstaven gezien in twee verschillende tijdsperiodes gemaakt. Bij andere cultuurvormen als muziek en film is deze factor veel minder, omdat die qua technische innovaties ondertussen toch enigszins uitgekristalliseerd zijn. Maar in games worden nog steeds enorme stappen voorwaarts gezet qua bijvoorbeeld graphics, stemacteerwerk en achtergrondmuziek.

Dus, kort gezegd: ja, wel tienen. Een typische review is niet bedoeld als kwalitatieve analyse maar als kopershulp. En in dat geval is een 10 een goede manier om mensen duidelijk te maken dat ze meteen naar de winkel moeten rennen om een game te kopen.

Deze weblog is ook in enigszins bewerkte vorm als reactie geplaatst in het "Geen 10'en?" forumtopic.