1. …En nu allemaal even diep inademen

…En nu allemaal even diep inademen

Zeg heren, ik weet niet helemaal wat er precies loos is. Wellicht dat jullie allemaal vrij van school hebben en jullie opgekropte energie niet helemaal meer kwijt kunnen, maar kan het alstublieft even wat minder met de stoere taal?

Het kan aan mij liggen en correct me if I’m wrong, maar sinds wanneer is het normaal om kinderen van elf of twaalf jaar oud helemaal tot de grond toe af te branden? Misschien ben ik mijn link met de jeugd kwijt, maar in mijn tijd (jawel, ouwe zak alert) was het nog vrij normaal om de jonge mensjes iets te ontzien. Bovendien was het behoorlijk zwak als iemand van zestien op het schoolplein iemand van twaalf stond te stangen. Niet bepaald statusverhogend.

Maar goed, dat was voordat jan en alleman op het internet zat. Schijnbaar is het vandaag de dag heel normaal om op iemand in te hakken. Is goed voor het held op sokken gedrag zeker. Maar toch vraag ik jullie -en als je je aangesproken voelt dan bedoel ik zeker jij daarmee, beste lezer- denk alstublieft eens even goed na voordat je klakkeloos iets onder een post knalt.

Het schijnt dat iedereen even een stapje achteruit moet doen, even moet nadenken en dan pas moet reageren. Een cursus feedback geven is wellicht ook wel een goed idee. Denk eens goed na voordat je post, je kan je misschien een hele stoere jongen vinden, maar je reputatie wordt er heus niet beter van. Let wel, nog erger dan een slechte forumpost, weblog of memberrecensie is het achterlaten van een irritante reactie. Persoonlijk heb ik vaker zoiets van “Goh, persoon X vindt het weer nodig om in één zin iemand af te fakkelen.” Dan dat ik denk “Goh, weer zo’n kuttopic van persoon Y.”

Dat betekent heus niet dat je ineens heel lief moet gaan doen bij een recensie die niet super is, maar geef dan liever dat beetje feedback dat een persoon helpt beter te worden in plaats van in één zin, met veel onnodige onvolwassen drie-letterige woorden, iemand af te branden.

Feedback geven dus, het lijkt lastig en als je zelf geen ervaring hebt met iets is het moeilijk iemand anders te verbeteren. Laat het dan liever. Reageren is een optie, geen must.

Goed, feedback geven. Google het maar eens. Er is zat over te vinden. Kort zal ik jullie wel even op weg helpen. Het belangrijkste is dat je je feedback toegankelijk maakt. Je moet de persoon helpen je feedback positief te ontvangen. Hoe doe je dat? Een leraar van mij had ooit eens een mooi voorbeeld. Wat doe je namelijk eerst: Leg een kussen neer, voordat je iemand omver duwt. Met andere woorden, begin met iets positiefs en kom dan pas met je feedback voor verbetering.

Regel twee: fout bestaat niet. Simpel gezegd ga je ervan uit dat iemand iets met de beste wil van de wereld doet. Ga dus niet klakkeloos roepen dat dit slecht is en dat slecht is. Nee, ben aardig, praat van uit jezelf (de ik-vorm gebruiken is een goede leidraad). “Ik vindt dit geen goede manier om zus of zo te zeggen, gebruik liever dit en dat ervoor in plaats” is al een stuk beter dan te zeggen “Jij schrijft echt slechte zinnen kerel.” Het is een klein nuance verschilletje, maar kan een groot verschil maken.

Een laatste leidraad die ik jullie wil meegeven, als je dan bepaalde punten aantipt voor verbetering, geef dan ook voorbeelden waarom dit verbeterpunten zijn. Leg uit waarom je vindt dat zus of zo beter kan. Geef een voorbeeld, leg het netjes uit, verklaar jezelf nader.

Je zult zien dat als je feedback geeft de persoon je niet alleen dankbaar is, maar dat deze zich ook zal verbeteren. Iedereen moet ergens beginnen en voel je zelf nou niet meteen superieur. Iedereen kan leren -één van de grote voordelen van het menselijk ras- en jij dus ook.

Dit artikel delen

Over de auteur