1. Competitie of beleving?

Competitie of beleving?

Het kwam door een bericht op de frontpage dat ik er opeens even over na ging denken. Sony wil dat er meer en een spannender verhaal in games komt, iets waar velen het mee eens waren. Dat ik het daar ook volkomen mee eens ben, is zeker, maar daar wilde ik het niet over hebben. Je kunt games namelijk onderscheiden in verschillende categoriën. Ten eerste heb je natuurlijk de verscheidene genre's, ten tweede de scheiding hardcore - casual en zo zullen er vast nog wel een paar zijn. De scheiding die ik wil laten zien is die tussen competitie en beleving.

Bij competitie draait het uiteraard om het zo goed mogelijk zijn in een game door een zo hoog mogelijke score te halen of het verslaan van de andere gamers. Een groot voorbeeld van "persoonlijk tegen elkaar strijden" is bijvoorbeeld Call of Duty 4, waarbij je zoveel mogelijk mensen doodt voor een hoge rang of de aankomende Street Fighter IV. De andere subcategorie is het halen van een zo hoog mogelijke score in, wat zal ik zeggen, een onrail-shooter of het behalen van een zo laag mogelijke tijd in een race-game. In ieder mens zit wel een bepaalde drang tot competitie, hoewel die bij de één heel wat sterker is dan bij de ander. Dit is ook niet alleen voorbehouden aan de zogenaamde "hardcore-gamers"! Toen m'n zusje laatst met een stel vriendinnen aan het Mario Kart-en was, ging het hard tegen hard en wilde ieder die eerste plaats opeisen.

Daarentegen gaat het bij de beleving om hele andere zaken. Competitie is hierbij niet van belang, want of er zijn geen scores te behalen, of ze doen er simpelweg niet toe. Het gevoel dat je ervaart tijdens het spelen is hierbij zeer belangrijk. Dit zien we vooral terug in het RPG-genre, waarbij in de pareltjes grootse verhalen verweven worden met emotionele gebeurtenissen. Toch hoeft het niet per se een RPG te zijn, een "achtbaanrit" zoals men ervaart bij Uncharted sleept je ook helemaal mee. Eén van de dingen (naast meestal een sfeervolle omgeving) die steeds terugkeren, is het verhaal. Voor een optimale beleving zal deze bij de strot grijpen en pas loslaten bij het einde. De voldoening haal je uit het verhaal zelf, niet uit het beter zijn dan andere mensen op deze aardbol.

Persoonlijk geef ik nauwelijks iets om competitie-games. Er af en toe eentje spelen is best leuk, maar ik heb er het geduld niet voor om echt goed in een bepaalde game te worden. Ik hou echter wel van games met een sterk verhaal en die zul je dan ook vooral in mijn kast vinden. Nu ben ik echter wel benieuwd wat de community van InsideGamer ervan vindt.

Zijn competitieve games leuker, of worden dat toch die met een sterk verhaal?

Dit artikel delen

Over de auteur