1. Mijn (waarschijnlijke) topper van 2009: PROTOTYPE

Mijn (waarschijnlijke) topper van 2009: PROTOTYPE

Om te beginnen zal ik jullie eerlijk zeggen; Ik heb niet naar de Vooruitblik van de redactie gekeken. Nou ja, ik heb het wel vlug even bekeken, maar ik heb het niet gelezen.

PROTOTYPE, aan de naam zou je bijna niet kunnen 'afleiden' waar de game over gaat. Toch is dit één van de meest geschikte namen. De naam: "Mutants in New York" zou helemaal niet geschikt zijn. Ook al gaat het spel daar wel over, maar toch klinkt het niet en... Het is gewoon niet geschikt. Waarom Radical entertainment voor de naam PROTOTYPE heeft gekozen mag Joost weten, maar toch word ik alleen al door de naam aangetrokken. Ik zal uitleggen waarom ik denk dat PROTOTYPE (het spel, niet de naam:P) mijn topper van 2009 gaat worden.

Ten eerste zijn de graphics niet om over naar huis te schrijven, sommige mensen durven zelfs te beweren dat het er 'lelijk' uitziet. Dat kan op sommige vlakken misschien, heel misschien ook wel kloppen, maar zoals Radical entertainment al heeft verteld in een interview is het voor hun erg lastig om zoal helikopters, tanks, tientallen mensen, een paar mutanten en Alex Mercer (jij) in één keer op één scherm te krijgen en het er ook nog mooi uit te laten zien. Daarnaast hebben de makers ongeveer 22.000 foto’s gebruikt en verwerkt in de game, waardoor het zoveel mogelijk op New York lijkt. Dus, de makers doen hun best om het zo mooi mogelijk te maken, maar niet op alle vlakken lukt dat. Trouwens, wat doen die graphics er nog toe als je een game als deze hebt (of van plan bent te kopen)?

Die graphics doen er dus echt niet toe als je ziet hoe bruut het er aan toe gaat in New York. In het onderstaande filmpje kun je zien hoe de speler auto’s vernietigd, mensen vermoord, tegen muren oploopt en kan zweven. Het is nou niet bepaald een toppunt van realisme, maar dat zal vast ook niet de bedoeling zijn van de makers. De bedoeling is hoogstwaarschijnlijk het vermaken van mensen zoals ik. Mensen die houden van inwoners op brute wijze om het leven brengen, vrij rond rennen en vliegen en mensen die maar al te graag chaos veroorzaken.

Verhaal in het kort

Jij, Alex Mercer, zit midden in een ‘3-way-war’. Je moet vechten tegen mensen, het leger en de andere mutanten, maar je weet niet eens wie je bent, wat je bent en hoe je een mutant bent geworden. In dit spel ga je opzoek naar al die antwoorden, maar hoe dat afloopt, is aan jouw.

Het bovenstaande filmpje zegt voor mij al genoeg, eigenlijk vat dit filmpje mijn hele verhaal samen. Het is niet al te mooi, maar toch mooi genoeg. Voor mij is er dus geen reden om dit spel niet te kopen. Er is wel één puntje van kritiek dat ik wel jammer vind; er is namelijk geen split-screen. Gelukkig hebben ze daar wel wat op gevonden, je kan nu namelijk online met één andere speler samen de stad terroriseren en doen wat jij wilt. Óf dit goed uitpakt, weet ik niet, maar ik ben sowieso al verliefd op dit spel. Dus PROTOTYPE, kom gauw naar mamma!

Dit artikel delen

Over de auteur