1. Terugblik PC

Terugblik PC

Het jaar 2004 stond voor vrijwel alle platforms in het teken van het uitkomen van langverwachte spellen. Dit is voor de PC niet anders geweest. Verspreid over het hele jaar verschenen er toppers in verschillende genres, waarbij vooral de First Person Shooters sterk vertegenwoordigd waren. Nu 2004 er bijna op zit en 2005 in aantocht is nemen we een kijkje wat we het afgelopen jaar nou allemaal gezien hebben op de PC.

Het voorjaar

Al in het voorjaar werd de trend voor 2004 wat PC betreft gezet: geweld verkoopt. In maart en april zagen we enkele topspellen verschijnen wat shooters betreft. Eind maart verscheen Far Cry. Het spel scoorde met zijn prachtige spelomgeving en was ook lekker speelbaar. Daarmee bleef het spel zijn grootste concurrent op dat moment, Unreal Tournament 2004, voor. Een behoorlijke prestatie, want ‘UT2004’ was toch ook een langverwacht spel, vooral met het oog op het online gebeuren. Op dat punt versloeg het spel Far Cry wel met gemak; dankzij de gebrekkige online modus van Far Cry speelde vrijwel niemand het spel online.

Achter deze toppers ontstond een redelijke verzameling spellen die het hoge niveau niet haalden. Zo was daar Battlefield Vietnam, dat de hoge verwachtingen die door Battlefield 1942 geschapen waren maar gedeeltelijk kon waarmaken. Desondanks wist Battlefield dan wel weer de uitbreiding Vietcong: Fist Alpha achter zich te houden, dat door de zeer gebrekkige kunstmatige intelligentie al helemaal niet mee kon doen aan de top in het FPS genre. Tenslotte was er ook nog het verrassende Painkiller. Verrassend, omdat het spel eigenlijk een soort van aankondiging was van wat we nog zouden gaan zien in 2004. Zo had het spel bijvoorbeeld een redelijk overtuigende physics engine. Welk topspel leunde later in het jaar nou óók behoorlijk op physics...

De Zomer

Voor het gemak trekken we de maand mei ook bij de zomer. Hoewel er in mei ook enkele noemenswaardige spellen verschenen, stond de maand toch vooral in het teken van de Electronic Entertainment Expo, de E3. Ook daar werd het gezichtsbepalende genre flink onder de aandacht gebracht. De First Person Shooters waren sterk vertegenwoordigd. Een van de spellen die mij persoonlijk behoorlijk verbaasden was wel Pariah. Het spel zag er erg mooi uit, had snelheid zich en hield in de multiplayer de actie er flink in. Het spel kunnen we helaas pas in 2005 spelen. Verder zagen we op de E3 nog een aantal titels die we later in het jaar al wél zelf zouden spelen...

In de zomer zelf verschenen echter ook leuke spellen. Wat te denken van Joint Operations: Typhoon Rising. Het spel introduceerde een maximum van 150 spelers tegelijk online op één server. Uniek. Het werkte ook goed; de gevreesde technische problemen bleven uit en dat leverde een stabiele en bovenal leuke spelervaring op. Wel was het spel wat hoogdrempelig, waardoor casual games vaak afhaakten. Hoe leuk Joint Operations ook was, dé knaller van de zomer was natuurlijk Doom 3. Het sterkste punt van Doom 3 was natuurlijk de pure angst die het spel bij de speler kon opwekken. Kris omschreef Doom 3 als volgt: “Doom 3 is een spektakelstuk dat je meerdere malen op het puntje van je stoel plaatst en eigenlijk nooit saai wordt door allerlei slimmigheidjes van de makers.” Of Doom 3 de eerste plaats overnam van Far Cry laat ik in het midden omdat het eigenlijk totaal andere shooters zijn.

Het Najaar

Het najaar van 2004 zal de geschiedenis in gaan als een van de beste najaren ooit wat het verschijnen van spellen betreft. We kunnen er lang omheen draaien, maar het najaar van 2004 werd wat de PC betreft toch gedomineerd door de langverwachte release van Half-Life 2. Het spel, dat kan leunen op de Source engine, bracht nooit eerder vertoonde ervaringen met zwaartekracht in spellen. Daarbij werd de sfeer in City 17 ook heel goed neergezet. Ik ben zelf niet eens een echte FPS fan, maar dan nog vind ik Half-Life 2 het beste spel dat ik ooit heb gespeeld. Daarbij is ook de vernieuwde versie van Counter-Strike die met het spel meegeleverd wordt ook echt een verbetering. Ten overvloede: Half-Life 2 is een verplicht onderdeel in elke games collectie.

Half-Life 2 dus. En dan? Nou, neem bijvoorbeeld Tribes: Vengeance. Een snelle shooter met flink veel actie en bovenal een zéér vermakelijke multiplayer. Het spel heeft niet het niveau van Half-Life 2, maar verdient dus wel een vermelding in deze terugblik.

De Andere Genres

Al met is deze terugblik een FPS verhaal geworden. Het is uiteraard niet zo dat er op de PC alleen maar schietspellen uitkomen, integendeel. Zo mocht Rome: Total War zich de nieuwe koning in het strategiegenre noemen. Op het gebied van sportspellen zagen we Football Manager 2005 hoog scoren. Colin McRae 2005 nam de leiding in het Race-genre, en op voetbalgebied bleek Pro Evolution Soccer 4 de beste te zijn.

Natuurlijk hebben we nog lang niet alle spellen en genres behandeld, maar ik denk dat je nu een goed beeld hebt van wat 2004 voor de PC ongeveer inhield. Duidelijk is wel dat we een absoluut topjaar achter de rug hebben. Het is te hopen dat de terugval de komende tijden niet te groot wordt. Met titels als Pariah en S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chenobyl nog in het verschiet hoeft dat (nog) geen probleem te worden. Op naar 2005!

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • mis bfme een beetje

  • Ben ik nou de enige die het woordje 'terugblik' ziet?



    Mwoah, was ook een goed jaar voor strategiefans, vergeet dat niet. Codename: Panzers, Soldiers: Heroes of WWII, en nog enkele waarvan de namen mij niet meteen te binnen schieten.

  • Waar is call of duty united offensive?

  • Waar is medal of honor pacific assault?

  • En bij vooruitzich mis ik toch wel brothers in arms wat echt de topper word.

  • waar is dit, waar is dat… lees!



    "Natuurlijk hebben we nog lang niet alle spellen en genres behandeld"

  • Maar het zijn wel spellen die erg veel gespeeld zijn. CoD!!!!!!!!!!

  • ja en dat geldt ook voor nog wel meer spellen… een overzicht gaat over de bepalende spellen, en de uitbreiding op CoD valt daar niet direct onder. Dat wil ik niet als argument gebruiken, want ik heb bijvoorbeeld ook VC: Fist Alpha er in gezet, maar het blijft natuurlijk een keuze tussen bepaalde spellen.



    Ik had ook wel alle verschenen PC spellen in een lijstje kunnen zetten…

  • Klopt, heb je gelijk in, ware het niet dat de recensie van dat spel vandaag online staat, en ik dit stuk daarvoor al geschreven had. Ongelukkige planning, maar ben het wel met je eens dat ie tenminste als tegenhanger van Rome: Total War genoemd had mogen worden.

  • Halo 2 was voor mij DE Game van 2004.

  • Ja, jammer dat die nog niet op de PC is verschenen dan he :P

  • Warcraft 3 Frozen Throne ? Need For Speed Underground 2 … 0_o Roller coaster tycoon 3……………

  • Ik heb half life 2 btw ook gespeeld, maar ik vond der weinig aan, ik zag het meer als shooter 20303030, ik heb me ook niet super vermaakt met halflife , ik heb meer lol gehad met unreal 1 en medal of honour om maar is wat games te noemen. Maarja ieder natuurlijk zijn eigen games, toch vind ik niet dat halflife 2 in elke collectie hoort, daarvoor is hij ondanks de gravity gun etc nog veels te standaard..

  • waarom hebben jullie niet meteen gewoon een review van 2004 gemaakt van alle platformen want buiten de toppers van de pc zijn er nog vele andere. vind het overigens wel een goede review

  • Waar is Deus Ex invissible Wars gebleven?????

  • Pfffff stelletje zeikerds… Er staan hier gewoon de beste games beschreven And That's It.



    Er zijn wel meer goede spellen uitgekomen maar als hij nou elk spel moet gaan beschrijven …kom op zeg… Ik vind het bovendien een goed review. (Y)

  • @ Puzano

    Het is geen review het is een special <_< * terugblik

  • Ik vond het een heel goed jaar. Zeker weten. Grand Theft Auto: San Andreas die voor mij de game van 2004 werd (en nog steeds is). Crash: Twinsanity die verassend beter was (en nog steeds is). Pro evolution soccer 4 die aangezien ik niet van soccer games hou als uitzondering in mijn kast mocht staan en als goeie game werd gezien door mij (en nog steeds is). En dan heb je nog THUG 2 die ik ook wel goed vond (dat vind ik nog steeds). Wat ik wel jammer vond was dat de nieuwe syphon filter erg teleurstelde. Ik had er echt meer van verwacht.

    Maar het groostse schandaal van dit jaar vind ik nog wel EA games die de naam Golden Eye fors misbruikt en gemarteld heeft waardoor EA nu mijn minsts favoriete developer is geworden. Nu heeft EA ook nog eens voor circa 19% aan aandelen van Ubi Soft heeft gekocht. EA, Ik weet dat jullie et niet leuk vinden wat er over jullie gezegd maar jullie maken het er zelf naar en het alleen maar overkopen van meer maakt het alleen maar erger. Maar nu vergeet ik bijna nog een andere positieve game. Splinter Cell: Pandora Tommorow die mijn hart raakte. Een goeie game in sowel singleplayer als multiplayer. Voor de rest was 2004 een goed jaar en ik kijk fors uit naar 2005 met Gran Turismo 4, Timesplitters: Future perfect, Metal Gear Solid 3: Snake Eater, De playstation Portable, de xbox 2, Tony Hawk Underground 3 (ja, hij komt iig wel) Splinter Cell: Chaos Theory. en natuurlijk hopen dat er meer games bij komen en vooral meer vrouwlijke gamers. En iedereen een gelukkig nieuwjaar.

  • Jep, maar ik heb het E3 gedeelte beperkt gehouden tot de opvallende FPS spellen die daar aanwezig waren. Splinter Cell hoorde niet bij mijn FPS verhaaltje en komt ook pas in 2005, vandaar…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren