1. Lord of the Rings: The Battle for Middle Earth

Lord of the Rings: The Battle for Middle Earth

De strijd tussen de goede en kwade machten van Midden-Aarde is gestreden. Peter Jacksons epos eindigde vorig jaar met het laatste deel van Lord of the Rings: Return of the King. Vooral de gigantische gevechten in de laatste film waren gedenkwaardig. Wie herinnert zich nu niet de vele duizenden orks die op de poorten van Minas Tirith inbeukten. In ieder geval ideaal materiaal voor een spel, zou je zeggen. Electronic Arts hoefde dan ook niet lang na te denken over een concept voor een Lord of the Rings spel. Een real time strategy spel van de makers Command & Conquer: Generals en Red Alert 2.

Wie de grootschalige gevechten uit de film verwacht na te spelen, komt bedrogen uit. Verwacht geen duizenden eenheden in beeld; het blijft allemaal relatief ‘kleinschalig’. Toch is het erg indrukwekkend om honderden mensen en orks te zien vechten voor hun leven. Gevechten uit de films worden nagespeeld in de campagne van het soloavontuur. Ook is er de mogelijkheid om een ‘vrij gevecht’ te starten om het tegen computertegenstanders op te nemen. Daarnaast kun je online ook je krachten meten met anderen.

Het spel draait echter voor het grootste deel om de campagne en deze is dan ook enorm goed uitgewerkt. Het is helemaal aan jezelf of je besluit om de Ene Ring te vernietigen, of hem te gebruiken om Midden Aarde over te nemen. Alle belangrijke gebeurtenissen uit de films komen aan bod: van het gevecht tussen Gandalf en de Balrog tot de bestorming van Helm’s Deep. Kies je er voor om de ring te vernietigen, dan zul je onder andere met het reisgenootschap door Moria reizen en met Sam moeten vechten tegen de spin Shelob. Toch bestaat de campagne vooral uit een veredeld ‘landjepik’: vernietig alle troepen van het Kwade (of het Goede, als je de zijde van Isengard en Mordor kiest).

Door bepaalde gebieden van je tegenstanders te ontdoen, kun je commandopunten en krachten verdienen. Commandopunten laten je meer eenheden voor je vechten, terwijl krachten zijn bedoelt om je extra hulp te bieden wanneer je die nodig hebt. Rohan en Gondor kunnen bijvoorbeeld adelaars voor zich laten vechten, terwijl Isengard en Mordor de Balrog kunnen gebruiken.

Ook de helden uit de films doen hun intrede in het spel. Vele malen sterker dan normale soldaten en gezegend met speciale krachten kunnen ze vijandelijke troepen op de vlucht doen slaan. Aragorn, Legolas en Faramir voor Rohan en Gondor, maar ook Saruman en de Witch King voor de troepen van het kwaad. Door de stemmen van onder andere Sir Ian McKellen en Sean Austin heb je echt het gevoel dat je met Gandalf en Sam vecht.

Het spel blinkt niet alleen uit op het audio-vlak dankzij de soundtrack van componist Howard Shore, ook visueel gezien mag het spel er zeker zijn. Minas Tirith is prachtig nagemaakt, en ook de eenheden bevatten veel details. Het is alleen wel jammer dat het spel nogal eens vertraagt. Vooral in de gevechten bij Helm’s Deep en Minas Tirith bewogen de figuurtjes soms hortend en stotend over het beeldscherm.

Strategisch gezien is het spel voor iedereen toegankelijk. Gebouwen plaats je door te klikken op de daarvoor aangewezen plaatsen. Ook kun je met het grootste gemak eenheden met elkaar combineren of upgraden met betere wapens of ‘vaandeldragers’. Het spel is bewust vrij ‘simpel’ gehouden, waardoor doorgewinterde strategiefans niet al te veel moeite zullen hebben met de computertegenstander. De kunstmatige intelligentie is dan ook niet om over naar huis te schrijven, maar biedt wel genoeg tegenstand om het leuk te houden. Gelukkig spelen de verschillende zijdes weer ieder compleet anders. Mordor leunt bijvoorbeeld vooral op de grote hoeveelheden troepen die ze naar hun tegenstanders kunnen sturen, terwijl Gondor het vooral moet hebben van haar solide verdediging. Wat bij Rohan werkt, kan voor Isengard de doodsteek betekenen.

Conclusie en beoordeling

None

Lord of the Rings: The Battle for Middle Earth is geen baanbrekende strategietitel geworden. Het spel is wel erg leuk om te spelen, en vooral de campagnes van Goed en Kwaad zullen je vele uren zoet houden. Ik moet alleen even wel een kanttekening plaatsen bij het Click & Build systeem van het spel. Soms kun je namelijk geen gebouw neerzetten wanneer eenheden zich in de bouwcirkel bevinden. Dat is vervelend, juist voor een systeem dat voor een snellere speelbaarheid moest zorgen. Afgezien van deze kleine irritatie valt er op het spel weinig aan te merken, naast de al hier boven genoemde punten. Voor de fans van de Lord of the Rings films een verplichte aanschaf; strategiepuristen kunnen zich beter richten op een titel als Rome: Total War. Electronic Arts doet waar het goed in is, namelijk een spel op de markt brengen dat geschikt is voor iedereen.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Vier zijdes spelen allen anders
  • Sfeer
  • Audiovisueel
  • Minpunten
  • Standaard RTS elementen
  • Heeft last van <i>slowdown</i>

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Geef t dan een 7 als er zoveel klachten zijn:p

  • Lijkt me best een leuk spel ik zou het alleen niet kopen.

  • Reactie van razor (81.82.109.2) geplaatst op 20 december 2004 12:34

    Slechte beoordeling.. Verdient een 9 hoor, en niet van fanboy of dergelijke!



    explain…


  • Ik vind het een prima score voor het spel..

  • check die fokkin test-systeem :S , vindje het gek datje slowdowns krijgt :D

    alsjeblieft , laat die games testen op een normaal systeem , iets van AMD 3500+ met een mooie Nvidia 6800(LE,NU,GT whatever) en minimaal 1 gig ram :S

  • leuk :)

  • Mijn testsysteem is prima.

  • waarom krijgjij dan slowdowns , en andere mensen niet?

  • omdat het EA crap is.



    titel is vast en zeker alleen leuk voor SP, online gaat dat natuurlijk de grootste puinhoop ooit worden, ervaringen met EA online vertellen me gewoon dat ook deze titel binnen de kortste keren online zo dood als een pier is omdat iedereen maar hacked e.d, net zoals bij C&C:G het geval was.

  • Andere mensen hebben ook last van slowdowns, Kaas. Dat is juist een veelvoorkomende klacht bij het spel.

  • Een Centrino hahah LOL



    Dat die nog bestaan.

  • dit spel is erg

  • Ik vind het jammer dat je niet echt verdediging kan bouwen. Je begint met een settlement en dan kan je wel watchtowers enz bouwen, alleen op vastgestelde plaatsen.

    Bij Outpost die je captured kan je geen verdediging bouwen waardoor je altijd poppetjes erbij moet laten staan. En aangezien je er (nog) niet zoveel kan bouwen werkt dat ook niet echt. Verder heb je maar weinig verschillende units. Met Rohan bv Horsemen, Horse Archers, Archers en dat is het.

  • - Heeft last van slowdown



    ========

    LOL, toen ik hem had gelezen en bij je test systeem kwam, ik lag in een deuk, like DUUUUUUUUUHHHHHHH, met zon systeem is het logisch dat je slow down hebt, voor dit spel adviseer ik toch minimaal een 3,0 gigahez ofzo … Als je met dat systeem een spel als doom 3 of farcry speelt heb je ook slow down( al die units die over je beeldscherm lopen, ai etc etc, zucht beetje erg zwak dit..


  • stoere game vooral online maar vindh et jammer van de systeemeisen

  • 512 wat aan de "lage kant"?

    like, wtf?



    512 is genoeg, videokaart lijkt me de bottleneck, kheb hier een athlon xp1800+ met 512ddr en een geforce 2 mx staan, hopen dat ie het trekt.


  • Lijkt me wel een vet spel. Ookal ben ik niet zo'n strategy gamer.

  • Worden die gozers betaald om die games te reviewen?

  • Mensen, het komt niet door zijn systeem dat hij slowdowns had want hij had het zelfs op de lagere kant ingesteld. Het is een bekend probleem wat mensen met een hoger systeem ook gewoon hebben.

  • Worden die gozers betaald om die games te reviewen? Nee.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren