1. GameTime 1.1

GameTime 1.1

2009 wordt een jaar dat gekenmerkt wordt door wereldwijde veranderingen. Een nieuwe president in Amerika die op zijn eerste dag een van ’s werelds meest bekende gevangenissen sluit is daar slechts een klein voorbeeld van. Een ander voorbeeld is GameTime, een nieuw, tweewekelijks overzicht van het grootste nieuws van de afgelopen twee weken en een impressie van een aankomende topper. Zie het als een korte samenvatting. Als iemand een idee heeft voor een aanvulling, bijvoorbeeld een overzicht van iets anders, of een totaal andere rubriek, dan hoor ik dat graag.

Belangrijkste nieuws:

Het begin van 2009 is zoals altijd een rustige periode qua releases, vrijwel alle studios doen hun best om topgames klaar te stomen, die waarschijnlijk weer allemaal op een grote hoop belanden, ergens in het najaar. Zo ook een nieuwe studio. Deze is opgericht door ex-THQ medewerkers en zal zich gaan richten op originele games en nieuwe technieken. Sony hoopt waarschijnlijk dat de nieuwe games van deze studio een goed verhaalbevatten. Sony vindt namelijk dat ontwikkelaars op verhaal technisch gebied teveel laten liggen, TV series zouden een voorbeeld moeten zijn voor de ontwikkeling van verhaal in games. Natuurlijk bestaan er al veel langer games met een goed verhaal, bijvoorbeeld een Metal Gear Solid, of een Final Fantasy, van deze laatste werd trouwens ook bekend hoe het vechtsysteem zal gaan werken. Niet langer random battles, maar vijanden zijn daadwerkelijk zichtbaar in het spel. Voor wie met zijn Playstation uitgekeken is op het aantal topgames is er hoop, nadat het vrij saaie en lege Home uitkwam is er eindelijk vaart gezet in de verdere ontwikkeling. Na een redbull afdeling heeft EA haar eigen sportcomplex aangekondigd. Hierin kunnen spelers van de EA Sports games elkaar ontmoeten, praten over de betreffende games of afspreken om gezellig een spelletje te gaan spelen. Als het goed is moeten hier genoeg gamers te vinden zijn, Home is namelijk sinds de release al 3.4 miljoen keer gedownload. Nu lijkt dit erg veel, maar gezien het feit dat PlayStation Network een gratis dienst is, valt het aantal enigszins tegen. Daar waar het in Home soms zoeken kan zijn naar vrienden, hebben 360 bezitters er zeker geen gebrek aan. Vandaar dat MicroSoft de vriendenlimiet gaat verhogen, deze was 100 personen, maar zal dus hoger worden.

Impressie: Football Manager Live!

Sinds jaar en dag staat Sports Interactive bekend als verreweg de beste voetbalsimulatie ontwikkelaar ter wereld. In het huidige tijdperk van MMO en onlinegaming neemt men echter geen genoegen meer met enkel een singleplayer ervaring waar je U tegen zegt. Daarom komt men nu met Football Manager Live!

Football Manager Live volgt hetzelfde principe als de offline reeks, inclusief dezelfde (nog altijd ietwat krakkemikkige) 3D engine. Als speler maak je een fictief team aan en krijg je ten eerste een minimaal budget aangewezen. Hiermee kun je echt bestaande (!) spelers kopen. Als alles gaat zoals het zou moeten gaan doet ook de onlineversie van FM niet onder voor de database van de offline versie, die immens is. Het spel speel je met 1000 mensen in één server. Hierin zit geen vaste competitie, maar kun je los mensen uitdagen of zelf kleine competities of bekertoernooien opzetten. Door wedstrijden te winnen stijg je in rank en verdien je geld. Het dagelijks budget dat je krijgt hangt dan weer af van je ranking op de algemene serverlijst (dus niet in je competitie). De beta werd vooral gespeeld door FM fanatiekelingen, die veelal volwassen zijn. Daarom ontstond in de onlinewereld al snel een heerlijk ontspannen situatie zonder tien jarige kotertjes die alleen maar FUCK kunnen roepen. Mede hierdoor werd de beta ontzettend veel gespeeld en de game lijkt dan ook echt serieus opgepakt te gaan worden. De tactische diepgang lijkt bewaard te blijven, enkel de diepgang op bijvoorbeeld het gebied van transfers lijkt enigszins naar beneden gehaald te worden, om zo de game toegankelijker te maken voor niet-FM spelers. Of de game hieronder is nog de vraag, dit kan pas na 23 januari gezegd worden, want dan ligt de game in de winkels.

Voorlopige conclusie:

Football Manager Live! Doet waarschijnlijk precies wat de normale FM games ook doen (enkel iets mainstreamer) en wordt daarom een topper. De maandelijkse kosten zullen echter voor veel mensen een belemmering vormen om de game te gaan spelen. Daarom is het nog even afwachten of de game ook daadwerkelijk aan zal slaan, gebeurd dit wel dan krijgen we een ongekend realistische en volwassen wereld te zien. Gebeurd dit niet dan blijven we lekker offline Football Manager spelen. Voor de harde kern FM spelers blijft het extra oppassen geblazen, SI heeft gezegd de game iets minder diepgaand te maken, hoeveel dit is en of dit schadelijk is voor de kwaliteit van de wedstrijden is nog niet bekend. Sports Interactive kennende weten zij gelukkig wat ze doen.

Tot zover de eerste aflevering van GameTime. Hopelijk is het kwalitatief enigszins boeiend.

Dit artikel delen

Over de auteur