1. Interview met Morphweasel

Interview met Morphweasel

Voor de vernieuwde Mooi Weer Warrrbol had ik de eer om als eerste geïnterviewd te worden! Hieronder kan je het hele interview lezen. Commentaar is welkom :)

Interview met Daniël, a.k.a. Morphweasel

1. Morphweasel, aan je profiel valt op te merken dat je een Playstation liefhebber bent. Je hebt alle 3 de consoles en bent fan van enkele exclusieve Playstation games. Hoe ben je met dit merk in aanraking gekomen?

Als klein jongetje speelde ik bij een klasgenoot eens Crash Bandicoot 3: Warped op de originele PlayStation. Dit was toch wel de eerste console-game waarmee ik in aanmerking kwam. Ik was meteen verkocht toen ik zelf mijn handen legde op de PSone controller, en het was dan ook een logisch vervolg dat die spelcomputer hoog op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag kwam te staan. Ook de voorliefde voor de games van uitgever Naughty Dog bleef. In de jaren erna heb ik elke console van Sony in huis gehaald en alle games van Naughty Dog zijn te vinden in mijn collectie.

2. Welke karakteristieken vind je typerend aan Playstation?

Het is een zeer kwalitatieve console. De PlayStation 2 gaat nu al bijna acht jaar mee en mag zich rekenen tot een van de populairste spelcomputers ooit. Hij bracht een nieuw medium op de markt, de DVD. Iets wat de PS3 nu ook doet met de Blu-Ray, alhoewel het tijd nodig heeft voordat dit nieuwe multimedia-formaat volledig ingeburgerd is. Bovendien is de PlayStation uitgegroeid tot een volwaardige multimedia-machine. Ik kijk er regelmatig films en televisieseries op en ook InsideGamer bezoek ik wel eens vanuit de luie stoel met de webbrowser van de PS3.

En hoe leuk de multimedia-opties van de PS3 ook moge zijn, games, dat is uiteindelijk waar het bij een spelcomputer om gaat. En dat is dan ook de voornaamste reden waarom ik altijd een Sony-aanhanger ben geweest: de games die voor Sony's consoles uitkomen vallen erg in mijn smaak. Sony's nieuwste console mag dan wel wat traag op gang zijn gekomen, hij begint nu pas echt te leven door de vele (exclusieve) toptitels die uit (gaan) komen.

3. Cardistry is je hobby van je. Kan je uitleggen wat het is?

Cardistry is een verzamelnaam voor zowel Card Flourishing als Card Magic (alhoewel dit wel eens door elkaar wordt gehaald, zelfs door de grote namen in Cardisry-land). Card Magic, ofwel goocheltrucs doen met speelkaarten, zal bij de meeste van jullie wel bekend zijn. Flourishing daarentegen, is een relatief onbekende term. Het is een kunstvorm die eigenlijk het tegenovergestelde is van goocheltrucs met kaarten. Terwijl je bij dat laatste je vingervlugheid als het ware verbergt voor het publiek, laat je bij flourishing juist je 'skills' met kaarten zien aan het publiek. Denk hierbij aan het snel aan elkaar koppelen van waaiers met kaarten tot de typerende cuts, waarbij je het kaartspel in een zeer korte tijd verdeeld over verschillende pakketjes en deze als een soort jongleur tussen je vingers -en/of in de lucht- verdeeld, tot ze uiteindelijk weer eindigen als één stapel van 52 speelkaarten. Kortom: stunts met speelkaarten. Maar eigenlijk is dit allemaal beter te ervaren dan te omschrijven, dus ik zou zeggen, bekijk eens een Cardistry video op YouTube. (Die gasten in dat IJslandse interview zijn echte Cardistry-legendes!)

4. Wat heb je met goochelen?

Als klein jongetje (ongeveer dezelfde tijd als dat ik de PSone ontdekte, denk ik) hield ik erg van goocheltrucjes, en kreeg ik eens een goocheldoos, met die simpele plastic frutseltjes erin, je kent ze misschien nog wel uit je eigen jeugd. In ieder geval, ik vond het toen altijd heel leuk, maar dat was voor een vrij korte periode (Stopte het toen ik zelf de PSone kreeg? Hmmm... :P).

Totdat ik verhuisde en een nieuwe buurjongen ontmoette, zo'n 2,5 jaar terug. Hij deed allerlei soorten goocheltrucs, met doekjes, kaarten en ringen; werkelijk van alles. Hij haalde mijn jeugddroom weer een beetje op (alhoewel hij natuurlijk veel professioneler was dan die goocheldoos-troep van vroeger) en tergelijkertijd ontdekte een vriend van mij op school Flourishing. Toen ben ik me ook gaan specialiseren op kaarttrucs (en flourishing), omdat ik juist van die verdachte "goochelartikelen" af wou. Bovendien kan je zó veel met een pak kaarten, het beperkt zich niet tot één truc, maar je kan een heel optreden met één pakje kaarten geven, zonder dat het verveeld. Bovendien is het altijd geweldig om de reacties van mensen te zien als ze een truc niet snappen. En ze zullen het ook niet snel ontdekken, want ik heb een 'beroepsgeheim' ;)

5. Wat is je menig over Kingdom Hearts?

Ondanks dat de meesten RPG's mij niet zo weten te boeien ben ik een hele poos verslaafd geweest aan Kingdom Hearts! In die tijd kon je nog PS2-games lenen bij de bibliotheek bij mij in de buurt, en KH viel me daar eigenlijk alleen op door de cover. Een game over Disney-figuren leek me als klein jongetje wel wat. Maar het bleek dat de game zó veel meer te bieden had! Ik maakte kennis met de stoere jongens uit de Final Fantasy-delen, die in harmonie samen wisten te werken met Donald Duck, Goofy, en andere Disney-karakters. Bovendien heeft KH - wat op het eerste oogopslag een kidsgame leek - ook nog eens een erg tof verhaal, degelijk vechtsysteem en een behoorlijke diepgang. Erg knap van uitgever Squaresoft, dat ze het klaarkregen om deze enorme contrasten paradoxaal genoeg keihard aan te laten slaan! En niet alleen bij mij, maar ook duizenden andere fans. Het was naar mijn mening werkelijk één van de echte topgames op de vorige generatie consoles, die je niet gemist mag hebben! Geen wonder dat ze met een sequel kwamen...

6. Vind je Kingdom Hearts II tegenvallen?

Een beetje. De secret ending van het originele KH en de Japanse uitbreiding Final Mix vertoonde beelden van mannen met keyblades in zwarte gewaden die á la The Matrix van gebouwen renden en vervolgens in slowmotion de boze Heartless in stukjes smurrie hakte. Het zag er allemaal erg indrukwekkend en een stuk volwassener uit dan het originele KH. Sindsdien ben ik enorm met de hype meegegaan en volgde ik elk nieuwtje over de sequel. (Ik had zelfs een eigen KH-site opgericht!) Vandaar dat veel keuzes van KH2 voor mij al bekend waren. Qua verhaal vond ik KH2 dan ook zeker niet slecht, maar het was erg jammer dat Square al het verhaal vooral in het begin en op het einde had gezet, en het niet meer heeft verspreid. Bovendien was KH2 te makkelijk en ging je veel te snel van wereld naar wereld, waardoor het een beetje zijn superscore misliep bij de grote recensies. Maar KH2 was zeker geen slechte game, en had nog steeds dezelfde magie en diepgang van KH1.

7. Wat verwacht je van Kingdom Hearts III? Blijft het een exclusieve ps3 titel?

Heel erg veel! KH2 had ook weer een enorme hype veroorzaakt door zijn secret ending, waarin je een gevecht ziet tussen vier figuren met keyblades vechten in een rotsachtig landschap. Ook hier zag het er veel stoer en 'volwassener' uit dan de vorige KH-delen. Maar deze keer trap ik daar niet in: KH is en blijft een halve Disney game; er zullen altijd Disney figuren in blijven zitten. Maar anderzijds weet ik dat die combinatie tussen Square en Disney gewoon heel goed werkt, dus hoef ik me eigenlijk geen zorgen te maken. Ook met Disney-elementen erin kan het een 'volwassen' game worden. Nu alleen maar hopen dat Square het verhaal nu beter verspreid en de gevechten wat lastiger maakt.

Het bleek later trouwens dat de secret ending een voorproefje was voor Birth By Sleep, een PSP spinn off van de KH-serie. Een echte KH3 is dan ook nog nooit officieel aangekondigd. Maar ik blijf hopen, want oh, wat wil ik graag verder op avontuur met Sora en co, keyblades door next-gen Heartless rijgen en toch ook door de werelden van The Lion King en Pocahontas rennen. En dat allemaal het liefste alleen op de PlayStation3, als het aan mij lag.... :P

8. Vind je Playstation Home geslaagd? En omdat er tot nu toe alleen maar een bèta was, wat denk je dat er toegevoegd wordt?

Aanvankelijk leek me Home niks aan. Het hele Second Life-achtige gedoe hoefde allemaal niet voor mij. Maar al snel veranderde die mening, toen Sony liet zien dat je multimedia content kon uploaden naar Home en kon streamen naar je virtuele Bravia-tv in je virtuele appartement, en aan je virtuele vrienden kon laten zien. Ook de Trophy-hal en een aantal mini-games hadden enorme potentie, en hey,.... de graphics waren eigenlijk nog verdomd goed ook!

Helaas was het plots een hele poos stil rondom Home. Totdat de open bèta ineens uit de lucht kwam vallen, en iedereen de mogelijkheid kreeg om dit stukje spannende software zelf uit te proberen. Maar toen... waar waren die beloofde technologische hoogstandjes ineens gebleven? Geen driedimensionale Trohies, lange wachttijden, saaie (en alsmaar bezette) mingames, en dan nog maar te zwijgen over het gebrek aan Bravia's om in je huis te hangen! Oké, het is dan nog maar een bètaversie, maar ik had op zijn minst wel wat meer van die beloofde goodies verwacht! En ik vrees dat het nog wel eens lang kan gaan duren voordat er bloed door de virtuele aderen van deze 'community' gaat stromen. Zeker nu bekend is dat de streaming-mogelijkheid helemaal niet meer gaat komen.

Maar laat ik niet te snel oordelen, want ook al is Home nog een kale, dode en trage boel, het heeft nog steeds potentie, en wie weet waar uitgevers in de toekomst mee naar Home gaan brengen...

9. Vind je de aankomende prijsverlaging van de ps3 een goede zet van Sony?

Als je die aankomende prijsverlaging die Sony nooit bevestigd heeft, en in plaats daarvan alleen maar nieuwe bundels van de PS3 op de markt brengt bedoelt... - Nee, dat vind ik geen goede zet. De PS2 was razendpopulair, maar in de huidige generatie consoles is de troon duidelijk bezet door de immens populaire Wii, met een grote afstand gevolgd door de Xbox 360. De PS3 is onder het Europese publiek vooral bekend als "die dure console". En dat is nou ook waarom Sony eens moet inzien dat steeds maar nieuwe bundels van de console geen goede zet is! Consumenten raken alleen maar verward door meerdere versies van één console, en zitten juist te wachten op een kaal pakket, voor een scherp prijsje! Zeker als de PS3 moet doorslaan in de casual markt, heeft Sony nog een hoop te doen. Games als LittleBigPlanet kunnen zeker inslaan als een bom bij het grote publiek, maar dat gaat niet lukken als men de console nauwelijks kent! Een vette prijsverlaging zou dus de beste zet zijn van Sony, maar voorlopig zitten ze constant te zeuren dat ze alleen maar verlies lijden aan hun dure zwart-glimmende monstertje, en zal het er nog niet spoedig in zitten. Laat me Sony daarom bij deze even helpen door mijn marketing-praatje, inspelend op hun strategie: Jongens, de PS3 is zeker een goede console, en er zijn nu ook zeker goede games voor. Koop hem daarom nu, omdat hij nu nog lekker duur is! ;)

10. Bedankt voor dit Gametalk interview!

Graag gedaan! :)

Dit artikel delen

Over de auteur