1. GameTime 1.2

GameTime 1.2

Het nieuws

We zijn ondertussen alweer twee weken verder en zoals altijd heeft de gamewereld niet stilgelegen. Zo kwam afgelopen week de remake van de JRPG klassieker Chrono Trigger uit voor de DS. En verscheen de demo van een andere, als we de pers mogen geloven, klassieker op het PSS. Ik spreek natuurlijk over Killzone 2 die exclusief voor de PS3 zal verschijnen. Voor de 360 bezitters is er echter niks om jaloers op te zijn, zij krijgen eind deze maand de RTS game Halo Wars welke zich afspeelt in, het laat zich raden, het Halo universum. Voor de gamer die minder van al dat geweld houdt was er helaas slecht nieuws, het langverwachte Sims 3 wordt enkele maanden uitgesteld, waarschijnlijk tot Juni. In het verleden hebben wij natuurlijk vaak gezien dat een console op een bepaald gebied een beetje achtergesteld werd, maar afgelopen week werd ineens pijnlijk duidelijk hoe erg overdreven dit kan zijn. Bethesda Softworks is namelijk te lui (of MicroSoft te rijk) om de PlayStation 3 eigenaren de mogelijkheid te gunnen om na het uitspelen van FallOut 3 nog door te kunnen spelen. Ondertussen is de kredietcrisis nog altijd niet bestreden, wederom moet Sony mensen ontslaan. Of dit invloed heeft op de gamedivisie is nog niet duidelijk, men zegt in ieder geval van niet.

Interview: ZeroGamer – Interview met een niet-gamer over games. Door: sxxxxs

Wat is een GameTime zonder een interview? Nu hadden we kunnen kiezen voor iets standaards als een interview met een gamer en dan wat simpele vragen over zijn/haar favoriete serie. Gelukkig kwam sxxxxs (Sabrina) met een beter idee, een interview met iemand die helemaal niks met gamen te maken heeft? Hoe denkt een niet-gamer of casualgamer over gamers? Antwoorden krijg je hieronder in de rubriek van Sabrina.

Heb jij je wel eens gewaagd aan een game?

Nou in groep 7 speelde ik HabboHotel. Maar dat telt vast niet mee lijkt me.

Hoe ziet voor jou de gemiddelde gamer eruit?

Misschien is het een heel erg vooroordeel, maar ik denk dat het een beetje stille jongens zijn. Die ook niet echt knap zijn.

Zijn er dan geen vrouwen die gamen denk je?

Jawel, maar ik heb het idee dat er minder meisjes zijn die gamen.

Hoe zou dat komen?

Veel games zijn vechtspellen en ik denk dat jongens dat leuker vinden. Ik denk ook dat meisjes meer waarde hechten aan dingen als Secondlife, chatten en dat soort dingen, omdat je dan meer contact hebt met anderen

Zou jij kunnen omgaan met gamers of waag je je daar maar niet aan?

Ik denk wel dat ik dat kan. Het ligt er ook aan hoeveel de mensen gamen. Met gameverslaafden, dus mensen die echt uren per dag gamen, is het heel moeilijk omgaan denk ik. Vooral omdat die in hun eigen wereldje leven. Maar bij mensen die af en toe gamen: waarom niet?

Er is vaak nieuws over gamers die een misdaad of moord plegen, na het spelen van game als GTA. Die zouden een te slechte invloed hebben. Wat vind jij nou van dat soort mensen?

Ik vind dat heel slecht, maar er zijn ook mensen die NIET gamen en toch misdaden of moorden plegen. Ik denk dat dat toch ook te maken heeft met je persoonlijkheid en je opvoeding. Het is net zoiets als wat sommige andere zeggen: Alle allochtonen zijn crimineel. Een paar rotte appels verpesten het daar ook voor de rest.

Zouden ze té gewelddadige games moeten verbieden of is er wel een grens van wat kan en wat niet kan?

Ik vind wel dat er een leeftijdsgrens getrokken moet worden, bijvoorbeeld dat er goed gelet op de rating van 18+, omdat jongere kinderen en jongeren anders misschien het idee krijgen dat dit normaal is. Een verbod is waarschijnlijk niet haalbaar, en ook als er een verbod komt zullen deze games niet verdwijnen. Er moet wel meer voorlichting komen, bijvoorbeeld een stukje informatie over echte gevechten in de gebruiksaanwijzing, om zo mensen het verschil te laten zien wat in het echt wel en niet hoort.

Impressie: Call of Duty Modern Warfare 2

De eerste Modern Warfare game van Infinity Ward werd geweldig onthaald en wordt gezien als een van de beste online shooters ooit. De game wordt meer dan eens in één zin genoemd met bijvoorbeeld Counter Strike. Dit was natuurlijk niet voor niks, de game blonk uit in sfeer en balans.

Modern Warfare 2 lijkt natuurlijk een gouden game, maar eigenlijk ben ik er erg sceptisch over. Het is ondertussen echt niet hip meer om eindeloos vijanden te laten spawnen tot je een bepaald checkpoint hebt bereikt en ook de interactie met de omgeving moet veel beter. Als ik een granaat in een doos gooi wil ik die doos zien knallen. Niet enkel een rookwolkje. Daarnaast is de vraag of gamers wel elk jaar op een CoD zitten te wachten. Vooral omdat de game niet erg veel verschillen, ze zijn allen verschrikkelijk lineair en je speelt ze eigenlijk alleen voor de snelle en brute actie. Er moeten echt veranderingen doorgevoerd worden in de basisgameplay en het is de vraag of IW daar wel de talenten voor heeft. CoD4 was bruut en overweldigend, maar dat waren ze allemaal en ik trap er niet langer in.

Voorlopige Conclusie:

CoD MW2 kan alleen een topper worden als men bereidt is eindelijk te vernieuwen, weg met dat overlineaire en oneindige gespawn van vijanden, dat is allang uit de tijd en vanaf nu lijkt het mij dat mensen daar ook op uitgekeken zijn. Ik vrees dat MW2 een soort van MW1.5 wordt. Het vorige deel was ontzettend goed en de ontwikkelaar zou gek zijn om dingen ernstig te veranderen, wie weet spreekt het niet aan. En dat kan weleens de fout zijn die IW maakt, geen vernieuwing, geen risico, en voor de zesde keer dezelfde game.

GameTime 1.2 is bij deze afgeleverd, suggesties voor een volgende editie en nieuwe rubrieken zijn altijd welkom.

Dit artikel delen

Over de auteur