1. YOFL: OMG HOW THE F*CK COULD THEY!!??

YOFL: OMG HOW THE F*CK COULD THEY!!??

De wereld rond videogames is wonderbaarlijk. Het zijn niet alleen de videogames zelf waar ontwikkelaars en vooral fans over kunnen praten, maar ook alles erom heen; over uitspraken van ontwikkelaars, fanboyisme, marketing, sales, in andere woorden over alles. Daar komen soms de meeste vreemde opmerkingen uit rollen en vooral op fora is het lachen en gieren geblazen. Toch, het meest grappige rond alles blijven wanneer recensie scores binnen komen. Vooral op het internet kunnen de meest bizarre relletjes plaats vinden, waar je alleen met je wenkbrauwen kunt gaan fronsen. Een paar jaar geleden nog, toen The Legend of Zelda Twilight Princess verscheen gaf Jeff Gerstman van toen nog Gamespot een 8.8. Prachtige score natuurlijk, maar Nintendo fans werden gek; hoe kon Zelda nou maar een 8.8 krijgen? SCHANDE!!! KETTERIJ!!! RABL RABL RABL RABL!!! Maar alle boze crazy talk terzijde, hoe kun je nou boos zijn om een 8.8? Wees even realistisch zou ik dan zeggen. Als je thuis komt en je zegt dat je voor je tentamen een 8.8 hebt gehaald, zegt er bijna niemand tegen je; wat, geen 9.5? Jij lui stuk vreten, schaam je!

Tegenwoordig zie je niet meer veel sites of magazines die een game een ander cijfer willen geven. Ja, misschien met een iets minder bekende game wil het nog wel eens gebeuren, maar meer ook niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, denk maar aan de Engelse tijdschriften GamesTM en EDGE. En vooral die laatste kan nog wel geregeld rekenen op veel kritiek. Ze hebben recensies waarin sommige (grote) games op de pijnbank worden gelegd en komen met een andere score, wanneer je het vergelijkt met ander sites en magazines. Nou, dat mag toch lijkt me zo. Nu staat EDGE sowieso bekend als een blad dat eens lekker tegen de stroom in gaat en het kan ze echt geen reet schelen. Wie een beetje het blad volgt, kan zich ook voor de geest halen dat sommige lezers en ook op het internet de EDGE afmaken wanneer “hun game” geen mooie score krijgt of zelfs te hoog. Denk maar aan de 8 voor de eerste Gears of War, de 10 voor Halo 3 en bijvoorbeeld een 7 voor Metroid Prime 3 om wat voorbeelden te noemen. Een nieuwe toevoeging aan dit rijtje cijfers; het langverwachte Killzone 2.

Het krijgt een 7. En shit broke lose. Boze fans werden gek, wuifden het weg en verzinnen de meest bizarre complot theorieën waar zelfs Mel Gibson een puntje aan kan zuigen. Hoe kun je Killzone 2, de beste game voor de PS3 (waar ik alleen nog maar een demo van heb gespeeld die misschien 10 minuten duurt!!!) een 7 geven?! Fucking EDGE, waarom kunnen ze niet objectief kijken naar de game? Moet je kijken wat andere recensenten de game geven! De tekst klopt in verhouding niet met het uiteindelijke cijfer!!! Ik ruik een complot!!! Ja, het zijn allemaal MS fans, kijk maar eens wat voor een cijfers ze de exclusieve 360 titels geven, zie je nou wel! Hoe kan die party game Let’s Tap (wat er lame uitziet) hoger scoren dan de coolste shooter die dit jaar gaat uitkomen!!!??? Wat nou ze hebben Little Big Planet een 10 gegeven, dat is maar een uitzondering. Kijk dan wat ze Recistance 1 en 2 hebben gegeven, dat kan niet! Ach, wie kan het ook schelen, EDGE doet dit toch alleen om de verkoopcijfers van het blad op te krikken. Ordinaire sensatiezoekers, dat zijn het. Bah, ik walg van ze.

Hebben jullie de alinea hier boven gelezen? Wat denken jullie daar van? Je moet eerlijk zijn. Klinkt dit niet een beetje... triest? Er zijn verscheidene recensies inmiddels verschenen over de game met hoge scores en daar zijn deze mensen die EDGE uitkotsen helemaal euforisch en buiten zinnen. Wat zeg ik, EDGE is de eerste magazine die de game een score onder de acht geeft. De rest zit er allemaal boven. Ik vraag me dan werkelijk waarom één cijfer onder de acht bijna het einde van de wereld en deze game betekent. Daar komt ook nog eens bij, hoe kunnen deze criticasters op de EDGE over de game oordelen, aangezien zij hoogstens alleen maar de korte demo gespeeld hebben? Juist. Je moet maar zo denken; als er tien man op een brug staan en negen zeggen dat je er van af moet springen omdat het leuk is, mag nummer tien best zeggen; “uh, dat moeten jullie zelf weten, ik niet”. Zo werkt het nu eenmaal. Er bestaan nou gewoon eenmaal mensen die Killzone 2 geen geweldige game vinden. Hoe raar het ook klinkt. Het leven zit nu vol met verrassingen. Tenzij je het Kübler-Ross model kent natuurlijk. Dan zijn menselijke patronen voorspelbaar.

Dit artikel delen

Over de auteur