1. Als dat maar goed gaat (vanavond KZ2 bij P&W)

Als dat maar goed gaat (vanavond KZ2 bij P&W)

Een snelle log, want ik wil het toch vermeld hebben voordat het op tv is gekomen. Mensen die af en toe een aflevering van Pauw & Witteman kijken, hebben wellicht vrijdag meegekregen dat Hermen Hulst (op de site van P&W; staat Herman overigens), managing director van Guerilla Games, iets komt vertellen over Killzone 2 en het maken daarvan.

Laat ik meteen met de deur in huis vallen: het filmpje waarmee KZ2 werd getoond was een bizar moment in een programma waar we een aantal mensen samenlevinkje mogen zien spelen. De reactie erop was al evenveel zeggend: WTF blikken. De aankondiging zelf was dan dat het van Nederlandse bodem is ("en daar mogen we toch best trots op zijn") en 20 miljoen heeft gekost.

En daar komt ook meteen mijn ongemak mee naar voren: komt die man dan voor het spel of voor het geld wat er in gepompt is? En omdat P&W; ook sterk een nationale rol naar voren schuift (integratie is een populair onderwerp immers), hoezeer verwachten zij dan werkelijk dat dit een Nederlands product is?

De eerste lijkt me: beide. Sony wilt de kijkcijfers hebben voor de promotie, zij (P&W;) willen waarschijnlijk weten waarom zo'n spel in godsnaam zoveel geld kost (of zo weinig, afhankelijk van de verwachting). De tweede lijkt me: redelijk nationaal, met wat oursourcing en buitenlands talent. Ik zou alleen verwachten dat dit heel snel door de mand valt. Het genomen risico op KZ2 is wel van zodanige aard dat Guerilla Games waarschijnlijk net zo goed Amsterdam Studio had kunnen heten. Met 'door de mand vallen' bedoel ik hier dan echter dat een nationale agenda niet te voeren valt met een (tegenwoordig praktisch inherent) internationaal product / instituut.

Het andere vanzelfsprekend te verwachten vraagstuk is natuurlijk het geweld. Want laten we wel zijn: dat is het eerste wat je ziet en het eerste waar men zich tegenwoordig druk om maakt. Hier zal vast een hele tijd van het gesprek om draaien. Het probleem daarbij -en mijn eigen WTF blik toen ik dit aangekondigd zag worden- is dat Killzone 2 een 'Dead Space' probleempje heeft. Juist datgene waarin de game goed is, namelijk het 'gewicht' van de animaties van de camera / speler, kun je niet laten zien in een filmpje en ook niet in een screenshot. Een speler weet dat. Die leert naarmate hij het spel speelt hoe het spel werkt en krijgt dan ook door dat de eigen animaties in datzelfde model thuishoren. Maar dat weet een speler ook niet meteen. Dat duurt even en voor sommigen duurt het langer dan voor anderen. In een gesprek van een kwartier voor een niet-spelend publiek kan men dat niet leren, dus vallen we op het zichtbare: geweld in een grauwe wereld.

Het zou natuurlijk heel prettig zijn als het juist wel om het geld zou gaan en de rol daarvan in een recessie en tegenover de rest van de industrie (met de nadruk op de duidelijke versplintering daarvan in een overbezette dure markt met een beperkt publiek en de relatief open markt - Wii / casual gaming- met een veel groter publiek), maar dat gaat waarschijnlijk boven de pet van de gemiddelde kijker. Al zou je ook kunnen denken dat de meeste zaken toch al boven de gemiddelde pet gaan. Maar als het echt om het geld zou gaan, dan hadden er allang industriemensen in dergelijke programma's gezeten.

Ik hoop dat het beter verloopt dan de behandeling die JunkieXL bij DWDD kreeg, maar ik reken er eigenlijk niet op. Er zit nog een vervelende connectie aan vast: aangezien dit een eerste game is in dit programma bepaald het gesprek meteen ook of we het nog vaker gaan zien of niet.

Als dat maar goed gaat.

Dit artikel delen

Over de auteur