1. De hype van de kredietcrisis

De hype van de kredietcrisis

Wat zijn we met z’n allen toch goed in hypen… In het verleden werden flippo’s gehyped, terwijl later de Sudoku’s en het Jumpen enorm werden gehyped. Momenteel hebben we een hype van een compleet andere aard: de kredietcrisis. Ik ben namelijk van mening dat de kredietcrisis niet veel meer is dan een figuurlijke vlieg die getransformeerd is tot een olifant.

In de media wordt al maanden verteld dat er een kredietcrisis woedt. Bovendien gooien de politici nog een extra duit in het zakje, waardoor de paniek nog verder groeit. Consumenten beginnen zich af te vragen of ze niet moeten besparen. Deze vraag wordt uiteindelijk omgezet in een daad: de consument geeft minder uit en begint te sparen.

Het geld komt nu niet meer bij de bedrijven. De vraag naar producten daalt dus, en dus ook de omzet en de winst. Deze dalingen zorgen op hun beurt weer voor een reorganisatie in de minder goed draaiende bedrijven. Dit betekent dat er mensen op straat komen te staan. Die mensen hebben minder geld uit te geven, waardoor er nog minder geld doorstroomt naar bedrijven.

Bedrijven gaan nog verder reorganiseren of gaan zelfs failliet. De mensen die nog werk hebben, geven echter zo weinig mogelijk geld uit. Het woord recessie overheerst nog steeds in het journaal en dus sparen de consumenten verder. Bovendien: waarom zouden ze het geld überhaupt uitgeven? Als bedrijven hun producten kwijt willen, wordt de prijs toch wel verlaagd, waardoor de consument wacht om geld uit te geven aan producten met een lagere prijs.

Dit proces blijft door- en doorgaan. Consumenten blijven sparen, bedrijven generen steeds minder inkomsten en de politiek blijft samen met de journalistiek voor onrust zorgen. Uiteindelijk zeggen de politiek en de journalistiek: “Kijk, we zitten in de recessie. Dat hebben we toch goed voorspeld”. De consument (met werk) is blij dat hij zijn geld heeft opgespaard. Bedrijven en werklozen proberen in de barre tijden toch nog aan geld te komen. Is het goed dat we de recessie aan zagen komen, of is het gewoon slecht dat wij een self fullphilling profecy over onszelf hebben uitgeroepen?

Dan komen we terug bij de kern van mijn verhaal: hypen. Is het hypen van iets goed of slecht? Het antwoord op die vraag is dubbelzijdig. Aan de ene kant is het leuk om iets te hebben wat mensen samen leuk vinden. Dat is het voordeel van een hype. Het nadelige aan een hype is het feit dat een hype ook negatief kan zijn. De kredietcrisis is ook een negatieve hype. Serieuze zaken, die zeer pijnlijke gevolgen kunnen hebben voor een grote groep mensen, mogen eigenlijk nooit gehyped wordt. Dit zouden vooral professionals als journalisten en politici moeten weten!

Zelf ga ik lekker verder met het normale leven. Ik spaar wel wat geld, maar dat geef ik over het algemeen binnen een jaar weer uit. Studeren en sparen gaat over het algemeen toch niet samen. En hypen…. Tjah, ik hype geen kredietcrisis, ik hype alleen het getal 848 (6)

There will be more 848...

Dit artikel delen

Over de auteur