1. Legend of Kay

Legend of Kay

Het gebeurt niet vaak dat een spel mij weet te verrassen. Legend of Kay speelde het voor elkaar. Ik had nog nooit van het spel gehoord, maar na het spelen van de previewversie ben ik behoorlijk onder de indruk. Het ademt misschien niet de kwaliteit van een Jak 3 of Rachet & Clank 3 uit, maar voor de liefhebber is het een heerlijk tussendoortje.

Legend of Kay speelt zich af in een Oosterse fantasiewereld die door pratende beesten wordt bewoond. Het geheel gaf me het gevoel van de Fabeltjeskrant in China, maar dan zonder de moralistische boodschap. Kay’s eiland wordt bezet door een leger gorilla’s, waar de katten (want dat is Kay) zich aan over hebben gegeven. Kay vindt dit maar niks, maar heeft het idee dat hij er in zijn eentje niet veel aan kan doen. Totdat hij op een dag een legendarisch zwaard in handen krijgt. Bewapend met dit zwaard trekt hij de wereld in en probeert hij de gorilla’s te verslaan.

Legend of Kay combineert klassieke platform-elementen met een simpel, maar vermakelijk vechtsysteem. Kay heeft naast zijn zwaard in een later stadium ook de beschikking over een hamer en een paar scherpe klauwen. De vijanden, die in het spel talrijk zijn, zullen verschillend reageren op deze wapens. Het is daarbij dus de kunst om uit te vinden welk wapen op welke vijand ingezet moet worden. En als dat nog niet genoeg is, kan Kay tal van power-ups verzamelen die te gebruiken zijn bij de gevechten.

Het verhaal van het spel wordt niet door mooie tussenfilmpjes of CGI-beelden verteld, maar via striptekeningen met gesproken tekst. Het is weer eens wat anders en tegelijkertijd aantrekkelijk. Diezelfde aantrekkingskracht vond ik terug in de sfeer. Het Oosterse gevoel wat het spel bevat is wel een beetje cliché, maar ook melig en brengt de speler in de juiste stemming. Het is een vrolijk en kleurrijk spel, waar je je heerlijk mee kunt vermaken.

Het klauteren, klimmen en puzzels oplossen is ook van de partij. Je springt bijvoorbeeld van het ene platform naar het andere om daar een sleutel te vinden. Vervolgens verplaats je je weer naar de andere kant van de wereld om daar een deur open te doen. Ja, als je dit leest komt het allemaal erg bekend voor. En dat is het ook. Legend of Kay is op platformgebied geen revolutie. Dat hoeft ook niet, want het eten van je lievelingsgerecht, waarvan je al op de hoogte bent van de smaak, blijft lekker.

De previewversie die we ontvingen was helaas nog erg buggy. Ik kon alleen via het selecteren van een level een stuk spelen en daarom heb ik een aantal belangrijke stukken gemist. Desondanks maakte het spel indruk op me. Het is op het vechtsysteem na niet vernieuwend, maar de vrolijke kleurtjes, de Oosterse sfeer en de meligheid pakken de speler vast en laat niet snel weer los. In februari komt het spel uit en omdat het dan stil is in platformland, is het voor de fans een titel om in de gaten te houden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ziet er erg leuk uit. Toch maar in de gaten houden :).

  • hmmm ziet er best leuk uitt

  • Mooi een nieuwe platvormer! Platvormers zijn nooit slecht in mijn ogen dus dit is een game waar ik al erg naar uitkijk.

  • Kan best wel leuk worden ja.

  • Ik hou het bij Jak3.

  • is dit meer een kiddy platformer zoals Spyro of een meer "volwassen" platformer zoals Jak of R&C games?

  • Wat maakt het uit. Als de gameplay maar leuk is.

  • Tja niet genoeg voor mij, er moet een leuk verhaal, doel zijn zodat het spel ook leuker wordt. Bvb bij Spyro vond ik de stemmetjes en het verhaal een beetje te kiddy zodat het spel geen aantrek heeft voor mij.

  • Bij kiddy denk ik meer aan geen uitdaging en te makkelijk. Als de figuren er ietwat kiddy uitzien maar de gameplay wel in orde is hoor je mij niet klagen.

  • Idd. Al dat gezeik over kiddy dit en kiddy dat. Diegene die dat roept, zit gewoon nog heel duidelijk in de puberteit.

  • zo te zien lijkt hij wel wat voor mij

  • @Munch&Abe ehm ik ben 23jaar. Ik heb gewoon graag een volwassener thema, daar is toch niks mis mee? En ik bedoelde eigenlijk wat Vice zei

  • Ben niet echt overtuigd, eerlijk gezegd..

    Hopelijk wordt het nog wat bijzonders

  • kan het zijn dat deze game al in de winkels ligt, voor een zacht prijsje?

  • 4 februari 2005 volgens de Atoll-releaselijsten en nu dus ook volgens ons systeem. Spel moet voor 49,99 de winkels uit, als ik het goed begrijp.

  • Legend of Jay :D

    Ik had er btw. ook nog nooit van gehoord. shame on me!

  • yep, een game om in de gaten te houden, kijken wat het word, ik denk niet dat ie jak van de troon kan stoten maar kan iets leuks worden:D

  • Dit is geen gewone platform game. Het is een Platformgame met een Adventure-aspect en met een vleugje RPG.

    In de gaten houden deze game!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren