1. Killzone 7

Killzone 7

Schattig, al die Killzone-fans die woedend reageren op de 7 van Edge magazine. Ik vind het lachen, immers, een heilig huisje, of in het geval van Killzone, een heilige molen, die met de grond gelijk gemaakt wordt, heeeeeerlijk! Ik ben dan ook wel zo kinderachtig om pissed-off te reageren wanneer mijn favoriete game afgefikt wordt. Maar wacht, waar hebben we het over, een 7?

Waar een klein land al niet goed in is… 100% respect naar Guerrilla voor het creëren van deze game hoor, daar niet van, ik kan het tenslotte niet. Maar dat iedereen valt over die fucking 7, ongelofelijk. Neem nu het zeer kinderachtige psxextreme.com:

“I'm not linking to it; it doesn't deserve to be linked to. Let's just say Killzone 2 got a 7...and as a frame of reference, Let's Tap for the Wii got an 8.”

Je punt is…? Killzone verdient hoger? Of een Wii-game verdient per definitie lager? Nog een waardeloze schijtsite, dit keer een Nederlandse, die hetzelfde trucje flikt: ps3-sense.nl. Een Youtube-vid posten van Let’s Tap (die een 8 kreeg) en die vergelijken met Killzone, daarmee suggereren dat Let’s Tap dat cijfer echt niet verdient.

Nee, Killzone verdient niet hoger. Fuck die game. En nu? Nu ben ik zeker ook niet meer capabel om ook maar iets te kunnen zeggen over games? Omdat ik het heilige Killzone een crappy schijtgame vindt, niet eens budgetbakwaardig? Respect naar Edge dat zij de game durven te behandelen naar wat die game in mijn ogen gewoon verdient.

Praktisch alle games die ik heel hoog heb zitten komen misschien net aan weg met een 7, als ik geluk heb. En volgens recensies vaker niet dan wel. En hoor je mij klagen? Jawel, maar ik heb er dan ook reden toe. Deze games (RPG’s in mijn geval) worden op niks af neergesabeld dan dat ze gebruik maken van “ouderwetse gameplay”, “niet vernieuwend zijn” en “langdradig zijn”. Dat terwijl Killzone behandelt wordt als The Next Big Thing. En wat doet Killzone dan zo anders als wat Doom 2 deed? Nee, dan begint men over de argumenten van Edge, die zogenaamd niet consistent zijn met het cijfer. Tja, dan ben je eigenlijk uitgeluld…

Enkele interessante quotes uit het artikel van Edge:

“Because if Dead Space shows just what can be gained when you approach the familiar with a mind to making changes,‭ ‬Killzone‭ ‬2‭ ‬shows just what can happen when you don’t.”

Goed gezien, Dead Space doet zoveel meer dan wat Killzone klaarspeelt. Dead Space is de volgende stap in het Survival Horror genre, die een bijna waarheidsgetrouwe weergave geeft van hoe het eigenlijk is om vast in de ruimte te zitten met niets dan claustrofobie en angst om je gezelschap te houden.

“Helghan is quite the cesspit,‭ ‬so awash with toxic particles you’d think someone‭ ‬made a snowdome from an ashtray.‭ ‬The Helghast,‭ ‬invisible behind their anime-Nazi armour,‭ ‬are products of the most advanced performance capture and procedural technology in gaming‭ – ‬and it shows.‭

With each wave they give a masterclass in squad-based tactical warfare,‭ ‬suppressing,‭ ‬flanking,‭ ‬f-ing and blinding with nary a breath in between.‭ ‬Your only choice is to hug the nearest surface‭ (‬with L2‭)‬,‭ ‬lean out‭ (‬with the right stick‭) ‬and snipe‭ (‬R2‭) ‬until your cover’s blown,‭ ‬be it by a new line of sight,‭ ‬a mischievous grenade or the ballsy athlete‭ ‬who spikes you with his blade.‭”

Hey krijg nou wat, Killzone krijgt zowaar een compliment! Overigens terecht, want Killzone is een knap staaltje modern programmeerwerk waar de gemiddelde developer alleen maar van kan dromen. Er loopt ongetwijfeld een hoop zeer getalenteerd volk rond bij Guerrilla.

“One day,‭ ‬technology like this will produce a performance worthy of an Oscar,‭ ‬maybe even Jean-Claude Van Damme.‭ ‬But not today.”

Tja, over de personages en de story. Er zijn nogal wat mensen die zeggen dat het verhaal en de personages er niet toe doen in een First Person Shooter. Hmmm, dat zijn diezelfde mensen die applaudisseren voor de technische vooruitgang binnen de videogame? Qua techniek oke, maar qua storytelling hoeft het niet verder te komen dan Pacman? Geen enkel stukje karakterontwikkeling? Terecht dat de game hierop wordt aangesproken. Zoveel miljoenen pompen in een product en geen fatsoenlijk verhaal neer kunnen zetten? Come on, wat is er allemaal wel niet mogelijk met het duidelijk boeiende universum van Killzone? De Helghast zijn een van de meest intrigerende tegenstanders die een videogame maar kan hebben. Deze game had een tien gehad als er net zoveel moeite in het verhaal gestopt was als bijvoorbeeld een Halo.

Over het algemeen is de recensie nogal mild, en begrijp ik enigszins dat mensen het cijfer niet bij de recensie vinden passen maar kom op zeg, het is niet dat de game een 4 ofzo heeft gehad. Het is een 7, een freaking 7! En ga dat cijfer niet vergelijken met andere games zoals een F.E.A.R. of de typische PS3-fanboy vergelijking Let’s Tap (wat is dat toch kinderachtig zeg…), want dat slaat nergens op. Het enige vergelijkingsmateriaal wat je zou kunnen gebruiken is een inhoudelijk gebruik van technieken (wat Killzone 2 erg goed doet) en narratieve elementen (waar het bij Killzone behoorlijk aan schort). Nee, die 7 is geheel terecht. Helaas kost het, onterecht, de reputatie van Edge, omdat de gemiddelde schreeuwerd niet in wil zien dat er meer is tussen hemel en aarde, of tussen mooie plaatjes en Blu-ray.

Een 7 is een heel mooi cijfer, en Killzone is een hele mooie game voor de liefhebber. Val niet zo over die 7, ga lekker die game spelen!

Dit artikel delen

Over de auteur