1. Vooruit Kijken: Damnation

Vooruit Kijken: Damnation

Elk jaar krijgen we weer shooter na shooter voor onze kiezen. De ene keer is het Medal of Honor, dan is het weer Call of Duty en zo gaat het al jaren door. Maar Codemasters & Blue Omega wilden dit anders doen. Met een acrobatische shooter moest het hele shooter genre opgeschrikt worden. Na maanden uitstel is het in maart dan eindelijk tijd voor de eerste verticale, acrobatische shooter, maar zal Damnation wat worden…

“Wat is een verticale, acrobatische shooter nou eigenlijk?” vroeg ik me een tijdje geleden af. Het antwoord op deze vraag is eigenlijk vrij simpel: Het is een shooter, waarin je door acrobatische trucjes je doel bereikt. “Zoiets is eigenlijk nog niet op de markt gebracht, en warempel, misschien lukt het Blue Omega wel om wat leuks op de markt te zetten! “ dacht ik bij mezelf. Maar na wat gameplaybeelden te hebben gezien ben ik een stuk minder enthousiast…

Want wat is nou het probleem met Damnation: Het is buiten het acrobatische bijna niks! Damnation is een third-person shooter waarin je met de zwaarbewapende Rourke, die het opneemt tegen een zeer machtsbeluste wapenhandelaar. Het spel speelt zich af in een postindustriële setting waarin je door vrij begaanbare levels reist, waardoor je het verloop van het spel helemaal kunt aanpassen. Verder heb je een groot arsenaal aan zware wapens zoals granaatwerpers, bazooka’s & machinegeweren. Zo heb ik eigenlijk alles waar deze game om draait uitgelegd en dit voelt een beetje als hetzelfde verhaal als Fracture.

Het gene waar Damnation ook nog wel een klein beetje in uitblinkt is het rijden met voertuigen. Je kan op hoge snelheden stunts uithalen, zowel in de jungle als in ravijnen. Dit is op zich wel leuk, behalve dan dat ook hier weer het probleem opduikt dat het er niet zo lekker uitziet en dat het third-person uitzicht niet echt bevalt. Natuurlijk ben ik niet degene die hierover moet oordelen, aangezien er nog geen openbare demo is verschenen. Maar uit alle gameplay blijkt dat dit een game kan gaan worden die naast Fracture in het ravijn valt.

Blue Omega heeft ons de shoot’n’run gameplay tot nu toe het meest laten zien, dit is echter iets wat ze beter niet hadden kunnen doen. Het feit is namelijk dat het er en niet uit ziet en niet lekker doospelend uitziet. Je ziet een vizier dat wat mij betreft er iets teveel uitziet als een mislukte kloon van het Gears of War vizier en daarentegen loopt de camera ook om je heen te dwarrelen als een verdwaalt vogeltje. Verder ziet de gameplay er erg eentonig en erg vervelend uit. De vervelende camera (die niet lekker lijkt te besturen, aangezien de producer er zelf ook problemen mee heeft) lijkt in ieder geval een van de breekpunten te worden van Damnation.

Het punt dat ik heb tegen de gameplay is dat, ook al is het een vrij begaanbare wereld, hij erg repetitief lijkt. In een gameplay filmpje laat een producer zien hoe je vanboven en van naast een vijand een granaatwerper kan gebruiken. Vanboven ziet de explosie er zo nep uit dat je je ogen beter even kan sluiten en van naast de vijand kun je het filmpje beter even uitzetten. Als je schiet vliegt een vijand half scheef de lucht in en land dan als een soort kat weer op twee benen, om vervolgens het vuur te openen. Nu we topgames als Fallout 3, GTA IV & Far Cry 2 gespeeld hebben, willen we dit soort neppe graphics en physics niet meer, en daar had Blue Omega iets beter over moeten nadenken.

De gameplay in het verticale en acrobatische idee lijkt nog best wel te pruimen. Je ziet Rourke steeds van rand naar rand springen en dit doet hij natuurlijk niet zonder ‘glamour’. Hij doet namelijk allemaal ‘acrobatische’ trucs, door bijvoorbeeld een handstand te doen of door zich over een rand te slingeren. Hier is de game nog wel een beetje uniek in, maar niet zo geweldig dat je speciaal hiervoor de game zou moeten kopen. Verder vraag ik me een beetje af waarom hij nou acrobatische stunts doet als hij zo zwaar bewapend is, dit staat een beetje in een slecht contrast met elkaar.

Misschien lijkt het gebruik van alleen zware guns leuk, maar uit het enige gameplay filmpje blijkt al dat dit zeer repetitief gaat worden, je schiet maar met een paar soorten wapens en je kunt ook echt niks anders doen. De graphics zijn al helemaal niet iets om over naar huis te schrijven. De omgevingen zijn weliswaar lekker gevarieerd, maar de slechte graphics verpesten dit dan weer. Voor elk pluspunt lijkt deze game al een minpunt te krijgen.

Over Damnation kan ik niets meer zeggen dan dat het een slecht verhaal heeft, repetitieve gameplay, een vreemd contrast & een verschrikkelijke camera. Heel misschien dat er een klein verbeterpuntje zit in het rijden met voertuigen en de ‘acrobatische verticale’ gameplay. Maar Damnation lijkt een lichtelijke rip-off te zijn van Gears of War en lijkt hetzelfde tegemoet te gaan als Fracture: Een leuk script en idee, maar een vreselijke uitvoering.

Dit artikel delen

Over de auteur