1. Vooruit Kijken: InFamous

Vooruit Kijken: InFamous

Wat zou je doen? Als je hand een elektriciteitsbron was? Wat zou je doen? Als je stad naar de filistijnen was? Wat zou je doen? Wat zou jeeee doen? Natuurlijk stelde twee Nederlandse zangers je een andere vraag, maar deze vragen passen perfect bij de game waar ik het nu over ga hebben: InFamous!

Maar nu de vraag: ‘Wat zou je doen?’ Wat zou je doen, als je eigen stadje door een explosie compleet vernietigd werd, en jij niet zo gewoon meer was na de explosie? Dit overkomt Cole, een doodnormale jongen, uit een doodnormale stad, in een doodnormaal land. Maar als op een dag een explosie heel Empire City vernietigd, en Cole achterblijft met elektrische krachten is de keus aan jou. Wat ga je doen? Ga je de overlevenden van een ramp een nog zuurdere dag bezorgen? Of ga jij ervoor zorgen dat de stad opnieuw wordt opgebouwd? De keus is aan jou!

Met een prachtige free-roaming game probeert Sucker Punch in het rijtje te komen van uitgevers die een prachtige exclusive hebben gemaakt voor de Playstation 3. Op de Playstation 2 waren zaten ze gebakken met de Sly Raccoon serie en dit zal hun eerste Playstation 3 game worden. Van de ontwikkelaar over op de game zelf. InFamous is dus een free-roaming game die draait om Cole, uit de verwoeste stad Empire City. De game is uniek in zijn soort door twee elementen: de keuze tussen goed en kwaad en de elektriciteitskrachten.

Grote tegenhanger van InFamous is PROTOTYPE, een game die gaat proberen met dezelfde elementen een unieke game te zijn, alleen met een iets duisterder tintje. Maar natuurlijk draait deze impressie om InFamous, en niet over PROTOTYPE. De keuze tussen goed en kwaad en kwaad is een van de dingen die bijna in elke trailer van de game benaderd wordt. Zo zie je op het ene moment Cole de vijanden helpen de burgers te treiteren, terwijl Cole op het andere moment alle badguys keihard neerhaalt. Nog een voorbeeld, Cole ziet een grote (soort van) eindbaas op hem afkomen. In keuze een gaat Cole de burgers te lijf en wint het monster van de burgers en hoort het bij Cole. Bij de goede keuze bevecht Cole het monster en gaat het keihard naar de grond. Gevolg is dat Cole hulp krijgt van zowel de burgers als de politie.

En de manier waarop Cole vecht? Met elektriciteit natuurlijk! Cole kan een soort elektriciteitsgranaten gooien op zijn vijanden, waarna er een explosie ontstaat die gelijk is aan die van een gewone granaat, alleen met een grote knal elektriciteit erbij. Een andere elektrische kracht die Cole bezit is die waarmee hij elektrische ballen uit zijn handpalmen schiet. Deze kracht lijk je te kunnen gaan ‘locken’ op vijanden, aangezien in gameplayfilmpjes Cole vaak op dezelfde vijand schiet zonder te missen.

Empire City biedt als stad veel variatie, zo zul je door metrotunnels lopen, stadsparken terroriseren, maar ook oude ruïnes bezoeken. Een mooi hulpmiddel bij het bevechten van vijanden in de stad is het coversysteem. Dit is een van de dingen waardoor ik in gameplayfilmpjes positief verrast werd, aangezien ik zo’n coversysteem namelijk niet in een free-roaming game verwachtte. Je kunt in bijvoorbeeld in palen klimmen, en als je dan wilt aanvallen houdt Cole zich heel realistisch vast met een hand, en met de andere vuurt hij elektriciteitsballen af. Zo is dat ook met auto’s en bussen. Met een hand houdt hij zich vast en trekt hij zich net iets boven het voertuig, terwijl hij met de andere vuurt.

Je kunt buiten de keuze tussen goed en kwaad ook andere keuzes maken. Zo kun je de game tactisch, stiekem of juist heel agressief spelen. Elke actie die je maakt zal uiteindelijk bepalen hoe de mensen zullen reageren als je arriveert, rennen ze weg, zullen ze je slaan of zullen ze je om hulp vragen? Het is helemaal aan jou. Grafisch ziet het spel er op het moment ook goed uit, niet prachtig, maar gewoon goed. Sommige details mogen nog wel wat aangescherpt worden, zoals auto’s die er nog een beetje bobbelig uit zien, of omgevingen die wat kaal zijn, maar over het algemeen ziet InFamous er goed uit.

Natuurlijk is dit allemaal positief nieuws, en dat is het hem juist. Ik kan weinig bedenken dat ik niet goed vind aan InFamous. Als de gameplay niet te eentonig is, de graphics nog wat aangeslepen worden en de details nog iets mooier gemaakt worden kan ik niet bedenken wat er fout kan gaan met InFamous.

InFamous is een game die het free-roaming genre naar een andere hoogte gaat brengen. Je hebt echt de keuze in hoe je speelt, niet zoals in Far Cry 2 waar het allemaal eigenlijk helemaal niks uitmaakt, maar het geeft echt wat je doet en laat. Echt alle soorten speelstijlen komen samen in InFamous en dat is precies op het juiste moment. Vraag blijft alleen of de laatste dingetjes aangescherpt worden, zo mogen de graphics en details in de omgeving iets beter, en blijft het natuurlijk de vraag of de game niet iets te eentonig zal worden door het feit dat er maar een kracht is. Enige twee concurrenten van InFamous zijn PROTOTYPE en Mafia II. Met de tweede natuurlijk in het oog natuurlijk ijzersterke concurrenten, met de tweede echt onverslaanbaar wordt het moeilijk voor InFamous. Of hij Mafia II nou verslaat of niet, ik ben er vrij zeker van dat InFamous een geweldige game gaat worden!

Dit artikel delen

Over de auteur