1. Ok dan...

Ok dan...

De NS is kut. Kut klantenservice, ze hebben kuttreinen met kutbanken die kut zitten, en ze hebben kutpassagiers die het nodig vinden om kuthard met kuthigh school musical liedjes mee te zingen. Kortom, de kut NS is gewoon knakerendkut.

Maar goed, laten we even beginnen met wat voorinformatie. Als ik naar de VU in Amsterdam ga (zoals vrijwel elke weekdag), kan ik er voor kiezen om vanaf het station met de bus, of met de trein te gaan. Deze bus heet de Zuidtangent lijn 310, en deze komt of niet opdagen, of vertrekt 4 minuten te vroeg, of zit te vol, zodat hij gewoon doorrijdt, aangezien er geen japanner meer bij past. Daarnaast is deze bus niet al te snel, dus ik kies er meestal voor om met de trein heen en terug te gaan.

Zo ook vandaag. Ik moest voor een gesprek (wat zo'n 10 minuten duurde) naar de VU, en de heenreis verloopt vrij vlekkeloos. De terugreis echter niet helemaal.

Ik sta te wachten bij spoor 4, waar op de borden staat dat de trein van 14.26 naar Schiphol en Hoofddorp 10 minuten vertraging heeft. Geen probleem, het was een lekker weertje, dus ik sta daar zorgeloos beetje voor me uit te staren. 14.28 komt er een trein op spoor 4 binnenrollen. Ik kijk vluchtig op de borden, waar nog steeds staat dat de trein op spoor 4 tot Hoofddorp gaat. Ik stap dus in, in een wagon met allemaal mensen met gigantische koffers. Dus dacht ik bij mezelf "Deze pipo's gaan dus naar Schiphol". En zowaar, de wagon stroomt leeg bij Schiphol. Op dit moment is er geen omroep geweest van "Dames en heren, dit is het eindpunt van deze trein". Of dit komt omdat de NS knakkerts te lui waren, of omdat het omroepsysteem niet werkte, kan mij een rotzorg zijn. Feit is dat ik bleef zitten, want naar mijn weten ging deze trein nog steeds gewoon naar Hoofddorp. En dat ging hij ook.

Maar hij reed er straal voorbij, zo naar het rangeerterrein vlak buiten Hoofddorp. Dus ik die trein doorlopen op zoek naar een knakkert van de NS, die mij kon vertellen wat hier allemaal aan de hand was. Echter zat ik in een treinstuk die afgesloten was van de voorkant van de trein door middel van een dichte, op slot zittende, deur. Echter kwam ik wel medepassagiers tegen, die zich ook afvroegen wat hier wel niet aan de hand was.

Uiteindelijk voegde een schoonmaker zich bij ons gezelschap (die natuurlijk geen Nederlands sprak), die ons in gebrekkig Engels kon vertellen dat de trein waar we ons in bevonden, zometeen de trein naar Schiphol zou zijn. Voor Hoofddorp moesten we naar spoor 12 lopen. Heel leuk, maar echt duidelijk aangegeven welk spoor wat is, is het niet op dat rangeerterrein. Maar goed, een andere medewerker hielp ons wel even naar spoor 12. Daar werden we de trein in geholpen door een andere NS knakkert, welke blijkbaar dacht dat hij zeer cool was, omdat hij een Zuid Afrika badge op z'n tas had. Dit resulteerde in het door hem, aan ons, vertellen dat we niet goed bezig waren, en andere shitz, en dat het niet aan de NS lag. Nou, goed hoor Zuid Afrika knakkert, maar zorg maar eerst dat er eens behoorlijk wordt omgeroepen, of dat de borden up to date zijn, voordat je de schuld bij de passagier neerlegt. Lekker puhuh!

Maar goed, al dan wel hebben we uiteindelijk 20 tot 30 minuten stil gestaan op het rangeerterrein, en de moraal van dit verhaal is, dat de NS kut is. Maar dat had je in de eerste regel al kunnen lezen.

Dit artikel delen

Over de auteur