1. Castlevania

Castlevania

Al generaties lang maakt de Belmont familie jacht op Dracula en zijn duistere wezens van de nacht, in Konami’s Castlevania serie. Maar in Aria of Sorrow was daar plots een andere hoofdrolspeler. Het was Soma Cruz die via een eclips in graaf Dracula’s kasteel belandde en de strijd aanbond met zijn volgelingen. Diezelfde Soma Cruz speelt ook de hoofdrol in dit nieuwe, nog naamloze Castlevania avontuur op de Nintendo DS. Het spel wordt net als zijn voorganger ontwikkeld door het team van Koji Igarashi, en zal een direct vervolg worden op de Game Boy Advance topper uit 2003.

Castlevania DS speelt zich af in het jaar 2036, een jaar na de gebeurtenissen in Aria of Sorrow en op het eerste gezicht lijkt het spel behoorlijk op die titel. Niet alleen de kenmerkende spelelementen zijn er weer, zoals het verzamelen en uitwisselen van zielen, maar ook grafisch lijkt er weinig veranderd en dat is merkwaardig te noemen. De DS wordt geacht Nintendo 64 kwaliteit 3D beelden te leveren, maar om de één of andere reden blijken veel ontwikkelaars toch voor 2D gekozen te hebben bij het ontwikkelen van hun eerste generatie DS spellen. En hoewel veel Castlevania fans het zullen toejuichen (velen vinden dat de serie het best tot zijn recht komt in 2D) blijft het jammer om te zien dat de grafische kracht van de DS tot nu toe slechts in een handjevol spellen optimaal wordt benut. Nu speel ik de Castlevania spellen zelf ook het liefst in een 2D omgeving, maar kom op Konami, dit ziet er wel erg karig uit. Dat moet beter kunnen!

Het verhaal van dit nieuwe deel borduurt voor op Aria of Sorrow. Een jaar nadat Soma wist te ontsnappen uit Dracula’s kasteel duikt ene Celia Fortner op. Zij is de oprichtster van een gevaarlijke sekte en ze neemt het Soma uitermate kwalijk dat hij niet de reïncarnatie van Dracula is geworden. De enige passende straf die Celia kan bedenken is Soma vermoorden. Deze laat het er op zijn beurt natuurlijk niet bij zitten. In plaats van rustig af te wachten wat er gaat gebeuren, besluit hij zelf op pad te gaan om te kijken wie de persoon is die het op zijn leven heeft gemunt. Wat volgt is een nieuw avontuur met veel variatie aan wapens, nieuwe vijanden, eindbazen en een aantal unieke toevoegingen.

Het grafische gedeelte mag dan lichtelijk tegenvallen, de unieke DS mogelijkheden lijken gelukkig een hoop goed te maken. Allereerst heb je nu op het tweede scherm constant de beschikking over een plattegrond, zodat je niet steeds de actie hoeft te onderbreken om te kijken waar je je precies bevindt. Het is misschien geen revolutionaire toepassing voor het tweede scherm, maar wel een erg handige en praktische toevoeging. Zeker gezien het feit dat de spelwereld in Castlevania één groot labyrint is. Dan is er het touchscreen. Dit wordt gebruikt voor een nieuwe toevoeging voor de Castlevania serie, namelijk het zogenaamde magic seal systeem. Als je een vijand hebt verslagen verschijnt op het touchscreen het magic seal invoerscherm. Hierin moet je binnen een bepaalde tijd een seal tekenen volgens een vooraf bepaald patroon. Lukt dit, dan zal de vijand “gesealed” worden, en verdwijnen. Lukt dit niet, dan zal de vijand weer een beetje energie krijgen en moet je opnieuw de strijd met hem aanbinden.

Net als in Aria of Sorrow zal je de zielen van verslagen vijanden kunnen verzamelen en hiermee de aanvallen en vaardigheden van Soma kunnen verbeteren. Heb je een vriend of vriendin die het spel ook heeft, dan kun je via de draadloze link optie van de DS onderling zielen uitwisselen om je karakter nog sterker te maken. Igarashi vertelde onlangs dat hij ook graag een versus mode in het spel zou willen toevoegen, maar hij zegt dit alleen te kunnen realiseren als er tegen het einde van het project tijd over is. Als alles volgens plan verloopt, zullen we dit najaar met Castlevania voor de DS aan slag kunnen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Lijkt me heel erg cool:D

  • al is castlevania een cool spel vind ik het teleurstellend, komt er iemand met echt een innovatieve toepassing van de stylus/nds???

  • jawel, maar langs screens kan je de gameplay niet aflezen..

    Daar zijn er wel de filmpjes voor, dus screens betekend voorals graphics

    Spijtig dat de graphics tegenvallen van die game

  • Lijkt mij wel een vette game. De graphics doe mij niet zoveel. BTW Er zijn idd nog niet zoveel spellen die goed gebruik maken van de touchscreen mogelijkheid, maar dat komt vanzelf wel.

  • Vind castlevania in 2d nog steeds het leukst dus vind het niet erg.

    Ben wel benieuwd als de special effects beter zijn ;)

  • Het heeft mss geen superfgx maar de DS resolutie is stukken hoger en de special effects zullen zeker wat goed maken.



    Ik denk dat je het eerst zelf eens moet gezien hebben in't echt om een goed beeld te vormen. Het gebruik van de touch screen valt nog mee maar is niet zo enorm (ben wel blij de map constant te kunnen zien).



    Tja ik denk dat men het nog wat moet leren hoor, hoe het te gebruiken, maar ben wel benieuwd naar wat men gaat uitbrengen over een jaar of zo.



  • nee,het is echt lelijk,psp vind ik beter dan ds,maar dat is mij mening

  • erg jammer dah t er t zelfde uitziet als de gba versie…

    Ik snap best dat je zegt dat de gfx je nix uitmaken, maar ze moeten toch wel met iets nieuws komen, want na een tijdje is t zelfs dan niet leuk meer…



    en voor de echte touchscreen stuff moeten we nog een tijd w8en… duuuuh, dah bedenken kost allemaal tijd hoor


  • Hmm, had gehoopt op een 3d versie

  • Aan dit soort screen kan je weer eens zien dat de PSP veel mooier is dan de DS.

  • Vind wel knap dat sommige aan de hand van een paar plaatjes kunnen zien dat het bende of troep is :P

  • @H@ppy_Gam3r: De makers hebben het BEWUST 2D gemaakt. Als het op de PSP uit was gekomen, was het 99% zeker ook 2D geweest. Dit zegt dus niks over de kwaliteit van de DS.

  • maar wel mooier 2d :)

  • leuk om te lezen hoe iedereen gelijk zijn mening heeft klaar liggen voor iets waarmee ze nog niet hebben gegamed/ in actie hebben gezien.



    grow up

  • zonder touchscreen en altijd zichtbare map :), bovendien speel ik Castlevania graag langer dan een uur of 3/4 ;)

  • verkocht!

  • gelijk weer iedereen met zn fanboy gelul…

  • Jah idd , iedereen weet toch dat castlevania in 2D gewoon het coolst is.

    Ze kunnen best vette graphics maken met een 2D game hoor, een paar vette spells ofzo.Komt vast goed denk ik.

  • Ziet er goed uit^^

  • Edit by mod: Lok het niet uit…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren