1. Mini-review: Euro Truck Simulator

Mini-review: Euro Truck Simulator

Iedereen die mij wat langer kent dan vandaag en weet dat ik voor mijn nickchange onder de naam Quintinius_Verginix over IG lurkte, heeft wel eens iets opgevangen van mijn review van Big Rigs: Over the Road Racing. Zo nee, dan praat ik jullie even bij: Er was ooit een game die zo enorm slecht was dat hij massaal enen kreeg van de media en dat was Big Rigs. Ik ging het proberen en ondervond dat het nog slechter was dan ik dacht en het kreeg van mij dan ook dat mooie cijfertje dat alleen bestaat uit een stokje. In dat spel ging je racen met trucks (nou ja, aangezien de tegenstander nooit van zijn plek bewoog, kon je het niet echt race noemen, maar goed) en via dat ga ik nu een geniaal bruggetje maken naar mijn nieuwste aanwinst.

Waar je namelijk ook met trucks rond mag rijden is Euro Truck Simulator. Een simulatiegame waar je, jawel, de rol opneemt van een trucker, die ik voor het plezier de naam ‘Henk met de snor’ geef, die verschillende vrachten moet vervoeren door Europa. Oftewel ik plakte mijn nepsnor op, deed een zonnebril en een petje op en startte Euro Trucker Simulator op.

Ik werd in het titelscherm direct begroet door een leuk rockdeuntje dat helemaal niet onaardig klonk. Na eventjes genoten te hebben van dit muziekje ging ik maar voor ‘new game’. En daar stond hij, Henk met de snor, in de truckstore. Hier kreeg je een brede keuze uit trucks, maar met het geld tot mijn beschikking kon ik er nog maar één kopen (bummer!), dus ging ik maar voor een vies groene truck.

En daar ging Henk, achter het stuur van zijn bolide, door Amsterdam naar het banenbureau om een job op te pikken. Al snel zag ik een baantje waarvoor Henk mij uitermate geschikt leek, namelijk het vervoeren van een vrachtwagenlading yoghurt naar München, waar ze uiteraard een enorm tekort aan yoghurt hebben (Die verdomde economische crisis ook!). En daar kwam mijn allereerste obstakel: ik moest de trailer voor met yoghurt aan mijn truck krijgen. Nou, ik kan je zeggen dat toen ik eindelijk de trailer aan de truck vast had, alle twijfel dat er nog melk in zou zitten weg was gevaagd. De trailer was dankzij de onnauwkeurige besturing voordat ik hem aan mijn truck had de halve loods doorgesleept.

Henk ging daarna eindelijk op pad naar München en ik kan je zeggen: van Amsterdam naar München is een lange en zeer saaie weg. Zo lang en saai dat ik een beetje rond ging turen in de omgevingen, die in het omschrijving van de game beschreven stonden als prachtig. Nu is Duitsland in het ware leven ook niet echt mooi, maar in de game sloeg het echt alles, boom na boom passeerde mij en ik was dan ook snel uitgekeken op de omgeving. Toen ging ik eens langs de track kijken en zag ik dat het grafisch nog niet heel slecht is gesteld met de game. De reflecties in de achteruitkijkspiegel zijn goed gedaan en Henk was een ware trucker bleek, zo had hij een snor en keek hij constant met dezelfde verveelde blik voor zich uit, precies zoals ik me truckers altijd voorstel. Wel viel me een klein detail op: ieder voertuig in deze game heeft een Duits nummerbord. Serieus, Henk moest een Amsterdamse trucker voorstellen, maar had een Duits nummerbord! Welke imbeciel heeft dat bedacht?

Na iets van 40 minuten kwam ik eindelijk in München aan en natuurlijk had ik tussendoor ook nog meerdere keren moeten tanken en slapen (wat zo leuk in de game stond aangegeven met het volgende “Je bent moe, zoek een plaats om uit te rusten”). Eenmaal in München ging ik eerst mijn truck heerstellen, onderweg waren er namelijk een stel trucks en auto’s tegen me aan gereden en nee, ik was niet tegen hen aangereden! Maar goed, om mijn terugreis van de reparateur botste ik door de controls nog een aantal keren tegen muurtjes, waardoor ik bijna weer naar de reparateur moest.

Maar goed, ik kwam dus aan bij de loods in München om mijn vele liters yoghurt af te leveren en zoals het in een simulator hoort, moet je eerst inparkeren. Dat viel nog niet mee, omdat hij perfect recht erin moest en die trailer met al die yoghurt bleef maar uitzwenken en raakte meerdere keren los. Na tien minuten proberen lukte het eindelijk, ik had op dat moment zo’n uur gedaan over het hele naar München rijden en de yoghurt afleveren.

En op dat moment werd ik keihard van achteren genomen door de game. Ten eerste kreeg ik maar voor de helft uitbetaald vanwege schade aan de trailer (boe-fucking-hoe) en ten tweede werd daarna ook nog eens de prijs van alle verkeersovertredingen in acht genomen. Ik moest acht keer 400 euro betalen vanwege het botsen tegen auto’s, terwijl de motherfuckers tegen mij botsten en ik moest ook nog eens 100 euro betalen omdat ik één keer tegen de richting in was gereden, maar dat was omdat midden op de snelweg mijn trailer met yoghurt opeens los raakte. En nee, daarvoor had ik niet genoeg geld, dus ik was game over en moest opnieuw beginnen.

….

FUCK DEZE GAME!

En dat, dames en heren, was mijn review.