1. Thief: Deadly Shadows

Thief: Deadly Shadows

In Thief: Deadly Shadows staat het betere sluipwerk centraal, net als in zijn voorgangers. Ontwikkelaar Ion Storm, bekend van de uitstekende Deus Ex serie, is al lang bezig met dit spel, en wij zochten eens uit waarom we dit project als veelbelovend kunnen beschouwen.

De wereld van Thief

De speler kruipt in de huid van Garrett, een meesterdief die het moet hebben van zijn sluipkunsten. Zelden merkt iemand hem op of weet iemand hem te vangen. Garrett kan langs elke wachter sluipen en breekt sloten met gemak open. Hoe goed en ingenieus een gebouw ook beveiligd is, Garrett weet altijd wel een manier om binnen te komen.

Criminaliteit en corruptie vieren hoogtij in de stad waarin Garrett leeft. Verschillende groepen botsen met elkaar. Rijke mensen persen arme mensen af. Het is de tijd van de Middeleeuwen. Volgens oude legendes is er onheil aan de horizon en Garrett is de aangewezen persoon om dit te stoppen. Al snel wordt Garrett in allerlei intriges betrokken en krijgt de speler verschillende missies voorgeschoteld. Zo moet je onder andere mysterieuze zaken ontrafelen, waardevolle objecten stelen en belangrijke personen ombrengen.

Reken maar dat je de hele stad af moet reizen voor het voltooien van je missies. Kastelen, gevangenissen, kathedralen, huizen, fabrieken, kerkers en musea staan klaar om geïnfiltreerd te worden. Uiteraard bewaakt door wachters en de nodige sloten. Gelukkig kun je deze openbreken met verschillende gadgets, wapens en bewegingen. In ieder geval zal je goed moeten beslissen welke gadgets en wapens je wanneer inzet.

Overzicht

In Thief heb je de keuze; je kunt alles vanuit Garrett’s ogen volgen (first person), of met de camera achter Garrett blijven hangen (third person). Overschakelen is altijd mogelijk zodat het overzicht altijd bewaard blijft. Of misschien is het maar net wat je makkelijker vindt. Leuk detail: kijk vanuit Garrett’s ogen naar beneden, en je ziet je eigen voeten, benen, armen, enzovoort. Het maakt het geheel een stuk geloofwaardiger. Alles is overigens ook overzichtelijk in het spel geplaatst; het welbekende lichtmetertje in het midden onderaan, je bezittingen rechtsonder en linksonder de wapens die je kunt inzetten.

De makers wilden dat de speler meer mogelijkheden zou hebben wanneer bewakers de aanwezigheid van Garrett op zouden merken. Je kunt nu ook terugvechten. Echter, op moeilijkere niveaus mag je soms niet meer doden en zul je het puur moeten doen met je sluipkunsten. Bij een hogere moeilijkheidsgraad zul je ook meerdere missies moeten volbrengen. Het is dus wenselijk om je het sluipen meester te maken.

Om niet ontdekt te worden zul je goed gebruik moeten maken van schaduwen en donkere stukken (vandaar ook een lichtmetertje). Soms zul je dingen moeten verschuiven om lichtbronnen onzichtbaar te maken. Ook moet je oppassen voor wachters met fakkels. Namelijk: hoe donkerder, hoe beter. Puzzelelementen ontbreken dus niet.

Menselijke vijanden

De Kunstmatige Intelligentie van de wachters speelt een grote rol in Thief. Ze reageren op wat ze zien of op wat ze horen. Vinden ze een dood lichaam, dan gaan ze op onderzoek uit. Ook moet je voorkomen dat ze bloedplassen zien. Het verslepen van lichamen of het schoonmaken van bloedplassen is dus zeker geen overbodige luxe. Om het geheel nog geloofwaardiger te maken, praten wachters met elkaar over irrelevante zaken als bijvoorbeeld het weer. Gooi je een flash bomb dan hoor je ze schreeuwen over hun ogen en dat ze blind worden, waar jij natuurlijk snel gebruik van kunt maken. Het is zelfs mogelijk dat je ze hoort klagen over hun saaie beroep. In totaal spreken ze honderden zinnen uit. Het gedrag van de Kunstmatige Intelligentie is zo menselijk mogelijk gemaakt.

Je kunt overigens ook je missies negeren en op straat gaan zakkenrollen. Soms is het zelfs wenselijk dat je steelt, zodat je eerst wat waardevolle dingen op zak hebt. Sowieso kun je verschillende routes volgen. Lineair is het zeker niet en je hebt grote vrijheid om de dingen naar eigen inzicht aan te pakken.

Wij kunnen in ieder geval niet wachten om als meesterdief aan de gang te gaan. Het leven van een dief is spannend, maar niet altijd leuk. Het mysterieuze plot met tal van intriges zal dat bewijzen. Ontdek, steel, vermoord en vertrouw niemand. Want alleen de duisternis kun je vertrouwen in dit nieuwe avontuur…

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • dit wordt zo'n geweldig spel. ik kan iig niet wachten

  • Hmm, dat joch heeft nog geen screenshots ge-upload :D.

  • ik ben benieuwd naar dit spel, noch ff geduld

  • dit word egt wreed!!Maar tog nog ff het cijfer checke.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren