1. SWAT 4

SWAT 4

Vandaag de dag is het erg moeilijk om als ontwikkelaar een unieke first person shooter te maken. Helemaal als dit er één is die veel directe concurrentie kent en je dus extra inventief moet zijn om speelwaardig te zijn. Nadat Ubisoft de laatste jaren goed heeft gescoord met Rainbow Six, hoopt Vivendi nu een graantje mee te kunnen pikken door met een nieuwe SWAT titel te komen, het vierde deel ondertussen.

Voor het vierde deel van SWAT heeft Vivendi het uit Australië afkomstige Irrational Games ingehuurd. Deze studio was eerder verantwoordelijk voor één van de betere schietspellen van 2004, Tribes: Vengeance. Net zoals deze titel is ook SWAT 4 gemaakt met de Unreal engine. Irrational Games is echter qua mogelijkheden met de engine tot het uiterste gegaan om een spel neer te zetten wat goed met haar tijd mee kan. InsideGamer nam een vroege bèta versie van het spel onder de loep en bekeek of dit een potentiële topper is.

Tegenwoordig is het heel belangrijk dat spellen bij het grote publiek aanslaan. Dit is waarom titels als Rainbow Six en Tribes tegenwoordig een stuk minder ingewikkeld zijn dan ze ooit waren. Bij SWAT 4 is deze overstap ook gemaakt. Alles is een stuk makkelijker toegankelijk, en teksten lezen en uitgebreide wapen keuzes maken is niet meer nodig. Wel mogelijk, maar niet verplicht.

De bèta versie die wij ontvingen was alleen online speelbaar en kende nog veel fouten, vooral wat betreft de speelbaarheid van het spel. De bèta versie liet ons echter wel goed kennismaken met wat unieke elementen van het spel, die wij nog nooit eerder zagen. In de multiplayer modus worden beide teams gedropt op een bepaalde plaats op de kaart. Eén team heeft een speler die VIP is. Deze moet naar een bepaalde plek op de kaart worden gebracht, terwijl het andere team dit moet voorkomen. Dit is op zich niets speciaals, maar de uitwerking ervan daarentegen wel. Het verdedigende team kan de VIP niet zomaar neer schieten maar moet hem tegen houden tot de tijd om is en mag hem pas daarna van kant maken. Dit houdt in dat de VIP onschadelijk moet worden gemaakt door hem te verlammen met een verdovingsgeweer of moet worden verblind met een flashbang. Als de VIP eenmaal overmeesterd is, kan deze in de boeien geslagen worden waardoor de VIP niet meer kan schieten en nog maar heel langzaam kan voortbewegen. Ondertussen moet het aanvallende team weer proberen de VIP te bevrijden voordat de tijd om is en het verdedigende team de VIP neer mag schieten. Het is erg leuk om VIP te zijn en te zien hoe andere je proberen te verdedigen. Een VIP overmeesteren om hem vervolgens in de boeien te slaan is echter ook een unieke ervaring, die ik niet vaak genoeg kan meemaken. Beide teams krijgen om de zoveel tijd nieuwe manschappen. Hierdoor is een ronde niet afgelopen als iedereen één keer dood is gegaan, maar ben je langer met een ronde bezig. Hoewel de multiplayer nog vol met fouten zat, was de basis van deze speelmodus erg duidelijk en vermakelijk.

Grafisch is dit één van de betere spellen die ik op deze engine heb zien draaien. Er wordt veel gebruik gemaakt van moderne licht en texture effecten, waardoor alles er erg strak uitziet. Wel moet ik zeggen dat de omgeving wel een beetje dood is. Overal staan kleine voorwerpen zoals bekertjes en deze zijn zeer statisch. Dit maakt het spel een beetje onrealistisch. Of er nog iets van een physics engine in SWAT4 verwerkt zal worden is niet duidelijk, maar op het moment is dat erg onwaarschijnlijk.

De bèta die wij speelden was simpel, incompleet en kende nog heel veel foutjes. Het idee achter het spel is mij echter duidelijk overgebracht en bevalt me goed. Ik kan niet wachten tot SWAT 4 in de winkels ligt om te zien wat Irrational Games er uiteindelijk van gemaakt heeft.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Deel 3 heb ik echt lang en vaak gespeeld, pff.. dat was echt lekker…

    Ik wacht met smart op deze deel.

  • De film heeft helemaal niks met de games te maken. Eerste 2 vond ik super, deze wil ik zeker wel proberen.

  • Voor de goede orde: die film heeft nix te maken met de games hoor :D. Zou ook wel weird zijn, één film en dan al vier games. Hehehe.

  • de screenies zien er wel relax uit alleen waar ik bang voor ben is dat Rainbow Six nog steeds beter blijft. Ik vond Swat games nooit leuk maar de rainbow six series zijn geweldig!

  • Samus: Je kent SWAT niet en je vond de film goed? *kuch* casual gamer *kuch*



    Voel jij je ff goed, dat je alle spelletjes op je duimpje kent…

  • De graphics zien er dik uit. Jammer dat mijn pc er niet meer mee kan meten

  • Hmm…hmmm…en hmmm… koop je nieuwe pc

    ( ik vind mooi )

  • Pff, Swat. Dat is lang geleden, zeg..Weet niet of ik er nu weer op zit te wachten :/

  • demo?! waar!!?!?!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren