1. Mortal Online - Een nieuwe crush!

Mortal Online - Een nieuwe crush!

Het is weer zover! Kben weer zo hyped over een opkomende MMO dat ik er iets over moet schrijven, want zo ben ik! Sorry Jerry!

Bijna zomer... En dat betekend één ding: Mortal Online. Deze nieuwe MMO die gedeveloped wordt door het Zweedse Star Vault brengt een next gen mmo uit door terug te gaan naar zijn roots. Na jaren kunnen fans zich weer verheugen op een meer dan degelijke sandbox MMO met prima graphics. Veel details zijn er nog niet bekend, maar wat wel bekend is klinkt zeker goed.

Mortal Online doet dingen anders dan je standaard 'Themepark' MMO. Sommige mensen vatten dit misschien op als hardcore, maar wat het is, is een realistische take op een genre waar weinig vernieuwing in lijkt te zitten en probeert daar een veel diepere belevenis van te maken.

Er zijn geen levels, geen experience points, geen starting classes, geen quests, geen 3rd person view, geen npcs met grote uitroeptekens boven hun hoofd, geen global chat channel, geen zwevende nummers als je iemand raakt, geen respawnende bosses, geen instances, geen mounts die mysterieus in je broekzak passen, geen restricties waar je wel of niet mag gaan, geen auto-loot, geen uitgezet pad dat ervoor zorgt dat jij 'the one' ben, geen geautomatiseerde auction house, geen auto-respawn, geen npcs die je niet mag aanvallen, geen beren die geld droppen of draken die zwaarden geven, en geen loot bag die een andere speler niet kan openen.... Als je een game zoekt waar je lekker ongestoord kan questen en een lineair pad wil volgen, is deze game dus niet voor jou.

Wat het wel biedt is een volledig first person mmo met full pvp, en full loot. Game lijkt daardoor een beetje op een online versie van Morrowind / Oblivion. Je maakt iemand af en jat al zijn spul, wellicht zelfs de key naar zijn huis (als je weet waar hij woont). Mortal Online wordt een lekker ouderwetse sandbox. Geen quests! Je kiest zelf wat je wil doen, wie je wil zijn, waar je heen wil, en wat je wil slachten, je maakt je eigen avontuur. Er is geen standaard class systeem, maar meer iets wat lijkt op morrowind. Gebruik je je zwaard veel, dan wordt je daar steeds beter in... Ga je liever de wildernis in om dieren te tamen en te trainen als (bv) een mount, dan wordt je daar steeds beter in... Mounts zijn trouwens 'echte' dieren in MO, 'echt' als in je kan ze niet in je broekzak stoppen en roepen wanneer je ze nodig hebt. Mounts kunnen worden gekocht, in 't wild gevangen, getrained, en met armor worden bekleed. Ze hebben hun eigen stats en eigen wil (zo kunnen ze bijvoorbeeld besluiten om weg te lopen als je niet oplet). Overigens is het ook mogelijk om je eigen mount af te maken, te koken, en op te eten, mocht je je vervelen. Maar goed, iets dat een veel grotere rol speelt is Player skill. Hoe goed je bent als speler wordt niet bepaald door je wapen of je armor, maar door hoe goed je zelf speelt.

Het leuke aan een sandbox mmo is ook dat servers zichzelf van elkaar gaan onderscheiden. Niet alleen doordat er op verschillende plekken in de wereld steden onstaan, ook doordat boss encounters éénmalig zijn. Geen farmen dus van een instance. Als je een episch monster slacht, is deze voorgoed weg, en verander je dus meteen de lore / geschiedenis van jou server. Er zullen dus spelers zijn die niet willen dat deze monsters worden afgemaakt en ze zullen beschermen. Je kan gaan waar je wil, maar wees op de hoogte dat (zeker in 't begin) de wereld nog niet is 'ontdekt'. Er is geen compas of map die je magisch laat zien waar je heen kan. Het maken van kaarten en exploren is een trade in MO, ontdek jij een bepaald gebied of grot als eerst dan krijg je ook het recht om deze te benoemen. Of start je eigen religie, aanbid je eigen nieuw gevonden God, vind aanhangers en kijk hoe zijn macht groeit...

Game klinkt gewoon awesome. Hoeza! Officiele site alhier: Mortal Online

Dit artikel delen

Over de auteur

T2G