1. Wii's Crash: Nintendo's Schuld?

Wii's Crash: Nintendo's Schuld?

Nintendo maakt geen games meer, de zoveelste minigame compilatie, ninty richt zich op moeders, wii hapt stof, zoveelste remake, daarom heb ik mijn wii verkocht. Dit soort kreten lees ik vaak bij berichten of artikelen over nintendo. Veel gamers gebruiken hun wii niet of nauwelijks en wijten dat aan nintendo, maar is dat wel zo. Ik vroeg mij laatst af of nintendo echt zo weinig games maakt of dat niemand ze koopt en is het wel nintendo’s schuld dat de wii weinig goede software heeft. Daar gaat deze blog over.

Bij de wii launch waren veel gamers enthousiast, er zou gelijk een zelda komen en ook excite truck en red steel waren aardige titels. Toen werd het een tijd lang stil rond de wii, tot de nintendo persconferentie van de e3 2007, er werden beelden van o.a. Mario Kart, Metroid Prime 3, Super mario galaxy getoond, maar toen kwam miyamoto op en hij had iets in zijn handen en het was niet het zwaard van link maar het balance board. Wii fit werd aangekondigd en er werd een trailer getoond met meisjes die het aan het spelen waren. Hier leek het alsof nintendo een heel andere markt op was gegaan. Tussen deze persconferentie en die van 2008 volgende kwamen o.a. Mario Galaxy, Metroid Prime, Mario Kart en SSBB uit.

Toen de Nintendo persconferentie van de E3 2008 was, barstte echter de bom ineens. Enorm veel gamers en mensen van de pers waren zeer kritisch over deze persconferentie, die bestond uit veel cijfers, Wii Music, Wii Sport Resort en Shaun White Snowboarding gespeeld door een vrouw, die duidelijk nog nooit had gegamed. Na de persconferentie gaf Nintendo aan dat ze er toch niet helemaal tevreden over waren geweest. Het is nu bijna een jaar later en ik wil even kijken hoe het zit met de games voor de wii van Nintendo.

Volgens veel gamers maakt nintendo alleen nog maar compilaties en doet het niks meer voor de hardcore-gamers Echter als je kijkt naar het aantal games dat ze uit hebben gebracht in de afgelopen 2,5 jaar zijn dat er ongeveer evenveel als in de eerste 2,5 jaar op de gamecube:

Als je kijkt naar deze lijst zie je redelijk wat overeenkomsten, allebei een Mario, Zelda, Wario(platform), WarioWare, Super Smash Bros, Mario Kart, Paper Mario, Pokemon en een Animal Crossing game . Op de Wii 1 metroid game en op de Gamecube 2 metroid games. Links een golf en snowboard game, rechts een honkbal, boks en voetbal game. Op de gamecube een F-Zero en op de wii twee Excite games. Enzovoort, Enzovoort. Waar het mij om gaat is dat Nintendo op de wii volgens mij net zoveel ‘hardcore games’ uitbrengt als op de gamecube. Je moet overigens wel beseffen dat Nintendo games vaak Arcade games zijn. Mario Kart en Excitetruck en -bots zijn arcade racers, Punch-Out is een Arcade boksgame, Mario Strikers Charged is een arcade voetbal game. Je kunt zeggen dat dit niet hardcore is, maar Need for Speed is ook arcade en wordt ook tot de ‘Hardcore games’ gerekend. Ik vind het nog best knap dat nintendo zoveel games heeft kunnen uitbrengen, terwijl o.a. Camelot (van Mario Power Tennis en Mario Golf) en Hal Laboratory(van Kirby) geen games hebben gemaakt voor de Wii. Ook van Retro Studios is na MP3 niks meer gehoord. Ook Namco Bandai (van Donkey Konga, Tales of Symphonia en Star Fox Assault) heeft tot nu toe alleen Mario Supper Sluggers uitgebracht op de wii.

Toch blijft dan de vraag over, hoe komt het dat bij veel gamers de wii stof hapt? Het antwoord volgens mij is multiplatform games. 3rd Party ontwikkelaars maken hun games meestal voor meerdere platformen. Ontwikkelaars willen wel graag het maximale uit hun eigen games halen. Je wil toch perfecte controls en fotorealistische graphics in je game hebben. Omdat de hardware van de Playstation 3 en Xbox 360 nou eenmaal het sterkst zijn, krijgen deze platformen dus de voorkeur. Maar dit betekent voor de Wii meestal dat ze een versie krijgen met matige graphics, geforceerde controls en geen online mogelijkheden, of de spellen komen helemaal niet uit op de Wii. Hoewel hier steeds meer verandering in lijkt te komen, kopen fanatieke gamers een multiplatform spel toch 99% van de keren eerder op de PS3 of X360 dan op de Wii(als ze die überhaupt nog hebben).

Dit was bij de vorige generatie spelcomputers wel anders. Spellen als Need for Speed, Fifa, NHL, NBA, Medal of Honor, Call of Duty, Prince of Persia, Beyond good and evil, Splinter Cell, Tony Hawk, SSX en Timesplitters kwamen uit op de Xbox, Playstation 2 en Gamecube en waren vrijwel identiek. Het enige verschil was vaak een online modus (de gamecube kon niet online) of kleine verschillen, zo kon je bijvoorbeeld in de gamecube versie van Soulcalibur 2 met link vechten. Gamers die en een playstation 2 hadden en een gamecube konden gewoon kiezen welke versie ze kochten. Hierbij kwam nog dat Capcom flink wat titels voor de gamecube maakte; Resident evil 0&4, Viewtiful Joe 1&2 en Killer 7. Deze kwamen overigens bijna allemaal ook uit voor de playstation 2 maar vaak later. Capcom ondersteunt gelukkig de wii nog steeds redelijk goed, maar het is jammer dat bijvoorbeeld resident evil 5 niet op de wii is uitgekomen, omdat Resident evil 4 wii edition zo lekker bestuurde. Je moet je eens voorstellen dat de vervolgen op deze bovenstaande titels ook gewoon op de wii waren uitgekomen en identiek waren aan de X360 en PS3 versies. Het is daarom ook zo jammer dat de wii-hardware niet zo krachtig is.

Een ander groot verschil met de vorige generatie is dat veel meer gamers een wii hebben (of hadden). Veel gamers die niet zo veel met Nintendo hebben, hebben ook een wii gekocht naast hun 360 of PS3. Als je veel met realistische games hebt, of goede shooters, dan snap ik dat je weinig games voor de Wii hebt gekocht, met als gevolg dat je wii al maanden stof staat te happen. Ik wil ook niet ontkennen dat er te weinig goede games voor de wii zijn. Ik vind zelf dat er veel te weinig shooters uitkomen op een systeem dat daar perfect geschikt voor is, naar mijn mening. Ik denk ook dat iedereen die Metroid Prime 3 heeft gespeeld het daar mee eens is.

Nog iets over de New Play Control serie, Microsoft heeft ook een xbox originals serie en hier wordt nooit over geklaagd. Het is alleen nogal vervelend dat de Wii geen harde schijf heeft anders hadden de New Play Control spellen gewoon in het virtual console kanaal voor 10,- a 15,- Euro gedownload kunnen worden. Daarom moest Nintendo ze wel in de winkel leggen en ik snap best dat je een game dan niet voor 15,- kunt laten verkopen, zeker als je er ook nog wat aan gedaan hebt. Ik vind het wel een schande dat aan die titels op de controls na niks veranderd is.

Mijn conclusie is dat het niet zozeer de schuld van Nintendo is dat veel gamers hun wii amper gebruiken. Ik hoop zelf wel dat er nog wat vervolgen komen op gamecube games als Luigi’s Mansion en Donkey Kong. Ik hoop ook dat Nintendo niet te veel energie gaat steken in games als wii music 2 of wii fit plus, want als ze die energie hadden gestoken in typische Nintendo games maken, was er ook minder kritiek op hen geweest.

Dit artikel delen

Over de auteur