1. The Legend of Zelda: Four Swords Adventure

The Legend of Zelda: Four Swords Adventure

Vier Link’s, vier zwaarden en één gezamenlijke opdracht: Hyrule verlossen van de duistere tovenaar Vaati om prinses Zelda en de zes maagden redden. Hét perfecte ingrediënt om goed samenwerkend een spel te doorlopen. Toch? Nou, nee. In de praktijk blijkt het competitie-element zwaar te wegen, zonder dat het persé van negatieve invloed is op het spel.

Toen ik het spel voor de eerste speelde, deed ik dat samen met Kris en Jelle. Dat dat niet de meest goedwerkende samenstelling is bleek al snel genoeg, maar laat ik het eerst even over de algemene speelbaarheid hebben. De simpelste omschrijving: Four Swords Adventures lijkt veel op A Link to the Past, maar dan met zijn vieren. In het kort komt het er op neer dat je met (maximaal) zijn vieren Hyrule doortrekt met het in de inleiding genoemde einddoel. Wellicht overbodig, maar toch: om met meerdere spelers te spelen heeft elke speler een Game Boy Advance en een Connectivity kabeltje nodig.

Onderweg kom je allerlei obstakels tegen die vaak door teamwork overwonnen moeten worden. Denk daarbij aan eenvoudige dingen als samen een steen wegduwen, of allemaal op een andere knop gaan staan om zo een deur te openen: veelal simpel werk dus. Hoe verder je in het spel komt, hoe ingewikkelder én interessanter de puzzels worden. De samenwerking komt ook om de hoek kijken bij vijanden. Zo kom je Shadow Link een aantal keer tegen. Die verandert dan in een van de vier kleuren, waarna alleen die kleur Link hem kan aanpakken. De anderen kunnen hem dan slechts afleiden.

Tot zover geen probleem. Maar dan. Situatie: een groot blok verspert ons de weg. Ik, Kris en Jelle positioneren allen onze Link om dat ding weg de duwen. Link numero vier, die altijd achter een van de andere Link’s aanloopt, weigerde echter. Wat we ook probeerden, we kregen hem niet aan het duwen. Pas na een kwartier proberen, proberen, proberen deed Link 4 het een keer en konden we verder. Als dit één keer gebeurt is het nog niet zo erg, maar het was keer op keer raak. Dat haalt op den duur het speelplezier behoorlijk weg.

Ik vreesde dan ook voor de singleplayer variant. De dag erna begon ik in mijn eentje nog maar eens aan het avontuur en tot mijn grote verbazing kreeg ik de drie andere Link’s steeds heel makkelijk aan het werk. Het mechanisme werkt dus met één speler duidelijk beter dan met twee of drie. In je eentje spelen is mede daardoor eigenlijk te makkelijk. Wanneer je alleen speelt heb je ook meerdere formaties tot je beschikking. Zo kun je de Link’s met hun ruggen naar elkaar toe laten staan, waardoor je vrij effectief grote groepen vijanden kunt verslaan.

Je komt in je eentje dus makkelijker door het spel in. Toch is er eigenlijk geen reet aan. Waarom niet? Kijk, het is best leuk om Force Gems te verzamelen hoor, zeker als je van tevoren toch al weet dat alle Force Gems naar jou gaan, maar een gevoel van competitie levert dat niet op. Nee, dan kun je beter met Jelle.. euhm.. met meerdere personen spelen, dan weet je in elk geval dat er mensen zijn die er alles aan doen de Force Gems voor je neus weg te kapen. Ze zullen je bijvoorbeeld lekker aan je lot overlaten bij de eindbaas, om dan mooi al jouw Force Gems af te jatten wanneer je dood bent. Je kunt ook gewoon iets op het hoofd van je medespelers gooien, dan verliezen ze ook Gems, erg handig.

Hoe leuk het ook is, op elkaar in meppen is niet echt handig in de Hyrulean Adventure modus. Daarvoor is er dan ook de Shadow Battle modus. Dat is feitelijk een Beat ‘m up voor twee tot vier personen waarin het er om draait je tegenstanders eerder neer te hebben dan zij jou. Deze modus telt een tiental gevarieerde maps. Het is niet superveel om je bezig te houden, maar het is een leuke toevoeging.

Wat de techniek betreft valt er over Four Swords Adventure niet veel te zeggen. Er is bewust gekozen voor 2D, zowel op het Tv-scherm als (logischerwijs) op de GBA’s. Dat is op zich geen probleem, ik denk zelfs dat het zo het meest overzichtelijk en speelbaar is. Het geluid had echter wel wat bijgeschaafd mogen worden. Het spel bestaat uit veelal herkenbaar klinkende deuntjes, die zo uit een NES getrokken hadden kunnen worden. Ik overdrijf misschien wat, maar een paar verse deuntjes en (vooral) effecten hadden het spel goed gedaan.

Conclusie en beoordeling

None

Wanneer je met vier spelers speelt is The Legend of Zelda: Four Swords Adventure een van de leukste Zelda’s ooit. Met twee of drie spelers werkt het minder goed, maar je zult er nog steeds wel lol aan beleven dankzij het sterke competitie-element, maar ook dankzij het samenwerking dat gewoon leuk is wanneer je er echt iets mee bereikt. In je eentje mis je dat element wel. Voor de Zelda-fan is dit spel eigenlijk verplichte kost. De sfeer, de puzzels, de vijanden en de eindbazen: alles is zoals een Zelda-spel hoort te zijn.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Samenwerken loont!
  • Competitie-element
  • Een Zelda als vanouds
  • Minpunten
  • Met 2 of 3 spelers werkt het minder
  • In je eentje is het saai

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Jelle's speeltip van de dag:



    Zorg er voor dat je altijd een beetje achterop loopt, zodat je geen klappen krijgt. Probeer zoveel mogelijk smaragdjes (of wat het ook mag zijn) te verzamelen en sla je slag als je medespeler het loodje legt door zijn smaragdjes te jatten. Keer op keer stond ik bovenaan door het slim (en dus niet zoals Jur beweerde smerig) te spelen.

  • Jelle is een chicken! Jij bent zeker ook zo iemand die met SSBM wacht totdat iedereen elkaar heeft afgemaakt en ligt te campen in alle FPS! ;)

  • Mijn specialiteit bij Halo is idd snipen, maar dat wilt niet zeggen dat ik een camper ben :)

  • "smaragdjes (of wat het ook mag zijn)"



    rupees :)



    Ik heb hem afgelopen weekend met m'n vriendin gespeeld. Vermakelijk spelletje, ook met z'n tweetjes.













    … en jelle is een smeerlap. Hij ligt bij H2 idd de hele tijd te campen met z'n sniperrifle :P










  • Snypen is zo sneaky soms slim maar vaak gemeen en laf. Als iemand wel sniped laat ik het gelijk alle andere mensen online die mee spelen weten dat iemand op een bepaalde positie sniped. Dat werkt ook namelijk, wordt die persoon snel genoeg om zeep geholpen….

  • @Jelle: ik heb niet gezegd dat je 'smerig' zou spelen!!!





    … maar tis natuurlijk wel zo…


  • Bij SSBM heb ik echt een hekel aan free-for-all, liever 2 vs 2/ teambattle. Dan gaat er niemand profiteren van zulke situaties.

  • @213.224.158.22



    Misschien komt het wel omdat het geen 1 grote rpg is maar allemaal levels en omdat er niet echt een verhaal inzit al de andere zelda's.



    Ik heb de game ook en vind deze zelda met vrienden ook leuker dat alleen.



  • heel erg leuk!!!!

  • glennieboy14 het is leuk met vrienden !!!!!!!!!!!! speel het niet in je 1tje want dat is het idd zonden van je fokking geld

  • @ Jurian (en zijn mede-spelers in zelda)



    ik heb Zelda gister nog met zijn 3en gespeeld en had totaal geen last van wat je zei dat de 4e link niet echt meewerkte. mss domme vraag, maar heb je al op l gedrukt? en dan een "formatie" gekozen met zijn 2en (dus jij en de 4e link)?

  • lekker hack n slash met zijn vieren jammer dat ik mijn gamecube en

    gba sp alweer verpatst heb dit had mij nou eindelijk een leuk spel

    geleken maar ja nu is het te laat :(

  • Ik vind dit een erg tof spelletje, heb hem al 3 weken geleden gekocht. Met zijn drieen werkt best goed hoor, gewoon formaties gebruiken voor de derde link. Het is gewoon erg leuk om die kerkers te doorlopen, en het competitieve stuk is ook grappig, kon ik tenminste mijn broertje telkens in een afgrond gooien als ie vervelend deed :).



    Shadow Battle vind ik persoonlijk niet echt boeiend. De levels zijn wel leuk maar je hebt maar 1 leven, zodat de potjes veel te kort zijn…

  • @ KlaasNL in 4 swords adventures zijn het geen rupees maar power gems ofzo.

  • Sorry maar ik vind de Single Player gewoon LEUKER dan de multiplayer hoor..

    Dan heb je gewoon geen leuke vrienden ;-)

  • terecht cijfer, niet zo goed als de gemiddelde Zelda maar ondanks dat een erg toffe game, ook in je uppie maar das misschien meer voor de fans. Zelda NGC 2 gaat de serie vast wel weer een 9.5+ opleveren als Nintendo zich niet laat opjagen door de nieuwe generatie consoles.

  • *had 'em al sinds de Japanse release…*

    Erg leuk spel, vooral met z'n vieren :). Ik heb lekker Tetra's Trackers, naa-naa-nana-naaa (Dat is toch niks aan, maarach :P). Shadow Battle ownt ook :).

  • een dikke tien

  • Jelle is een chicken! Jij bent zeker ook zo iemand die met SSBM wacht totdat iedereen elkaar heeft afgemaakt en ligt te campen in alle FPS! ;)



    DAVID! dat was ik, remember?

  • Kan je de NDS ook aansluiten op je gamecube ? ik heb al een gba maar als ik straks een NDS heb heb ik 2 controllers voor dit spel :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren