1. Armies of Exigo: de achtergrond

Armies of Exigo: de achtergrond

Ja hoor, precies wat we hadden verwacht. De reacties op de themaweek introductie gingen vooral over de overeenkomsten van Armies of Exigo met de strategietitels van Blizzard (Warcraft en Starcraft). Natuurlijk, dat is ook wel een beetje terecht, maar in feite is dit ook min of meer de insteek van de ontwikkelaar geweest. Armies of Exigo is een hardcore strategietitel voor de échte liefhebbers en wordt uitgebracht op de PC. Vanwege de themaweek op InsideGamer kun je vandaag en morgen een verdiepend artikel lezen over dit spel.

Electronic Arts, de uitgever van Armies of Exigo, sloot een tijd geleden een contract met Andrew G. Vajna. Filmliefhebbers zullen misschien wel weten dat deze man onder andere verantwoordelijk was voor Terminator 3: Rise of the Machines, de Rambo-serie en Die Hard with Vengeance. Geen misselijk lijstje lijkt ons en de Hollywood-goeroe is vastbesloten ook op het gebied van videospellen potten te breken. Daarvoor heeft hij Cinergi Interactive opgericht, een onderdeel van zijn al bestaande filmproductiebedrijf Cinergi Productions. Nou zul je bij dit soort taferelen vaak schrikken en verwachten dat het betreffende bedrijf zich gaat richten op een grote licentie (bijvoorbeeld Rambo). Op die manier zou het namelijk de makkelijke weg kiezen.

Maar laat die makkelijke weg nou niet bepaald de favoriete van eigenaar Vajna zijn. Integendeel, hij besloot het onervaren Hongaarse Black Hole Entertainment (waar toen zeven onervaren mensen bezig waren met een begin van een engine) te contracteren voor een strategiespel: Armies of Exigo. Deze ontwikkelstudio bestond uit allerlei voormalig kampioenen op het gebied van strategietitels en zou later uitgebreid worden met ervaren programmeurs en grafische artiesten. Op dit moment werken er meer dan veertig mensen bij Black Hole Entertainment. De meeste van deze werknemers zijn allemaal erg groot liefhebber van het bedrijf Blizzard en haar spellen. Het wegblijven van een nieuwe Warcraft of Starcraft vonden ze dan ook storend en daarom besloten ze met Armies of Exigo enigszins dezelfde weg in te slaan. Naar eigen zeggen hebben ze een strategiespel gemaakt voor liefhebbers van Warcraft en Starcraft.

Dat de ontwikkelaars zelf ervaren RTS-spelers zijn, blijkt wel uit hoe Armies of Exigo opgebouwd is. De drie campagnes zijn allemaal zeer moeilijk, ook voor mensen die al jaren niets anders dan strategiespellen spelen. Elke missie duurt ongeveer een uur (als je alles volgens de ideale wijze uitvoert!) en dat is een zeer respectabele lengte als je bedenkt dat er 12 missies per campagne (dus 36 missies in totaal) speelbaar zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de multiplayer-modus waarin maximaal acht spelers het in een Team Play, Capture the Flag of King of the Hill tegen elkaar op kunnen nemen.

Je kunt zien dat de makers vooral veel Starcraft hebben gespeeld op hoog niveau. De interface zal lekker duidelijk zijn en de menu’s zullen niet voor teveel vertraging zorgen. Echt een klassieke RTS voor échte liefhebbers dus. Helaas heeft het gebruiken van Starcraft als voorbeeld ook zijn nadelen. Dat spel is namelijk al heel wat jaartjes beschikbaar en is inmiddels niet meer de technische standaard. Toch hebben de makers visueel heel wat bereikt, mede dankzij een vanuit het niets opgebouwde engine. Het artwork is echt fenomenaal en de tussenfilmpjes laten zien dat er een filmproductiebedrijf aan het hoofd van de ontwikkeling staat.

Armies of Exigo is qua manier van spelen een echte klassieke RTS-titel waar je echt van moet houden om het te kunnen spelen. Door de drie verschillende volkeren en de mogelijkheid zowel onder als boven de grond te spelen, zal het voor veel andere strategieliefhebbers toch ook een interessante titel kunnen worden. Morgen gaan we dieper in op die originele (en soms wat minder originele) elementen en bekijken we wat de makers hebben gedaan om Armies of Exigo niet zomaar een klassiek strategiespel te laten worden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Flut spel en blijft flutspel. Slecht aftreksel van Warcraft

  • Lijkt mij meer op een goed aftreksel van warcraft maar we zullen zien. En een spel hoeft niet echt origineel te zijn als het mar lekker speelt.

  • yep wat clockwise zegt ;)

  • Wat clockwise zegt is onzin, check de reviews van bekende sites, idd een flutspel.

  • het spel mag mss achtergedaan zijn van warcraft , maar daarom hoeft het nog geen slecht spel te zijn

  • Je kunt tegenwoordig nog maar weinig origineel zijn. Alles is al gedaan, maar dat betekent niet dat alle nieuwe games slecht zijn. Het gaat niet alleen om vernieuwing maar meer om hoe het speelt. Ik vind ook dat gamesites en bladen de laatste tijd te veel zeuren over dat games niet vernieuwend zijn. Het idee van warcraft 3 was ook niet nieuw het helden systeem was al veel eerder gedaan. Het strategie gehalte van warcraft 3 was zoiezo niet super geweldig. Maar is hierdoor Warcraft 3 een slechte game………..NEE! het is een geweldig spel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren