1. Armies of Exigo

Armies of Exigo

Als er een cijfer gegeven zou worden voor afkijken dan zou Armies of Exigo aardig hoog scoren. De afgelopen dagen brachten we in onze artikelen al naar voren dat Armies of Exigo sterk doet denken aan WarCraft III en StarCraft, twee van de bekendste strategiespellen op de markt en beide uitgebracht door Blizzard Entertainment.

Armies of Exigo draait om een oorlog tussen twee groepen, de Empire en de Beasts. De Empire dacht het land te kunnen veroveren om zo de Beasts te onderdrukken. De Beasts lieten het hier echter niet bij en begonnen langzaam met het bereiden van een tegenaanval. Terwijl dit gevecht gaande is verschijnt er uit het niets nog een partij; de Fallen melden zich als strijdkandidaat en als één van de drie speelbare partijen.

Het geheel laat zich spelen in drie campagnes, waarin je met elke partij twaalf levels voorgeschoteld krijgt waarmee het verhaal al spelend verteld wordt. De 36 levels bieden vele uren speelplezier. Je bent als snel een paar uur kwijt als je een missie wilt voltooien. Dit mag er dan wel voor zorgen dat het spel waar geeft voor je geld, maar dit gaat gepaard met veel tegenslagen die tijdens het spelen opduiken.

De levels zijn namelijk allemaal erg pittig, zelfs de doorgewinterde RTS-speler zal de meeste levels meerdere malen moeten proberen om deze succesvol af te kunnen sluiten. Dit komt gedeeltelijk door de manier waarop de missies zijn opgezet, maar vooral doordat de computer meerdere taken tegelijk kan uitvoeren. Als jij probeert met je leger van vijftig man de tegenstander aan te vallen, word je ondertussen door twee van zijn andere legers aangevallen en ondertussen wordt ook nog je leger van vijftig man in de pan gehakt. Dit zorgt ervoor dat je elke missie erg defensief in moet gaan. Eerst zal je een goede verdediging moeten bouwen, om vervolgens te kunnen beginnen met het opbouwen van een apart leger om mee aan te vallen.

De eenheden die je kunt trainen zijn bij elke partij aardig divers. Zo hebben de Fallen veel toffe insectachtige eenheden (die sterk doen denken aan het Zerg-ras uit StarCraft), maar hebben de Empire en Beasts vooral veel standaard fantasiefiguren, zoals boogschutters en goblins. Deze eenheden kun je verdelen in verschillende groepen, waarmbij je maximaal tweehonderd eenheden in één groep kunt plaatsen. Zo kun je ze apart laten aanvallen. Dit doen je manschappen trouwens automatisch bij elke vijand die ze tegenkomen, wat er ook voor zorgt dat je eenheden tijdens een aanval uit hun formatie vallen en op de dichtstbijzijnde vijand beginnen in te hakken. Op deze manier verlies je al snel de controle over je eenheden en komt het erop neer dat het vaker om de grootte van je leger gaat dan om de diversiteit van je eenheden.

Er zijn ook enkele eenheden zo uitgebalanceerd dat ze sterker (of zwakker) zijn tegen een bepaalde vijand. Zo kom je er in het begin al snel achter dat je Knights geen kans maken tegen een grote Ogre, maar dat je hiervoor Pikemen zult moeten gebruiken. Om je Knights te genezen kun je gebruik maken van Priests.

Dit bovenstaande hebben we de afgelopen jaren al in veel andere strategiespellen gezien en Armies of Exigo lijkt dan ook alleen met het dubbele lagensysteem enigszins te vernieuwen. Het dubbele lagensysteem zorgt ervoor dat je zowel ondergronds als bovengronds kunt spelen. Door op bepaalde plekken in een map onder de grond te gaan kun je de vijand proberen te verrassen, ondergronds een leger bouwen, vijanden ontlopen of ondergronds vijanden aanvallen met spreuken die boven je hun uitwerking hebben. Dit is een waardevolle toevoeging die het spelen van het spel net de diversiteit geeft die het nodig heeft. Er is hierbij echter wel één groot nadeel: door zowel ondergronds als bovengronds te spelen verlies je nog sneller je eenheden uit het oog en moet je ten alle tijden alert blijven wil je niet overlopen worden door de vijand.

Technisch gezien weet Armies of Exigo wél mee te komen met zijn tijd. De eenheden en omgevingen zijn erg gedetailleerd wat vooral duidelijk te zien is in de tussenfilmpjes. Hier worden de eenheden vaak van dichtbij bekeken en worden ze vaak vergezeld door een houterig ingesproken stem. Zowel de tussenfilmpjes als de CGI-filmpjes zien er erg goed uit en geven sfeer aan het spel. Een sfeer die erg lijkt op een combinatie van The Lord of the Rings en WarCraft III.

Online kan er ook gestreden worden in Armies of Exigo. Alle standaard multiplayer modi zijn aanwezig en je kunt met elf andere spelers online spelen. Jammer genoeg waren de lobbies tot nu toe nagenoeg voortdurend leeg, maar daar kan natuurlijk verandering in komen wanneer het spel straks enkele weken in de winkel ligt. Voor spelers die online snel een potje willen vechten is er ook geen plek; net als in de singleplayer-modus gaat het vooral om lange en grote gevechten.

Conclusie en beoordeling

None

Ontwikkelaar Black Hole Entertainment heeft met Armies of Exigo laten zien dat het technisch aardig wat in huis heeft, maar het heeft helaas (nog) weinig originaliteit laten zien in hun eerste titel. Bovendien speelt Armies of Exigo als een klassiek strategiespel, waarin het er vooral om gaat zo snel mogelijk zoveel mogelijk beschikbare eenheden te trainen om dan het gevecht aan te gaan met je tegenstander. De singleplayer zal voor veel spelers te moeilijk zijn, maar het biedt wel een flinke uitdaging voor RTS-fans. Voor de liefhebbers én vooral voor Warcraft-fans is Armies of Exigo zeker een aanschaf waard. Het mag dan wel geen perfecte kloon zijn, het heeft wel een aardige poging gewaagd.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Visueel sterk
  • Twee lagensysteem
  • Minpunten
  • Onoverzichtelijk
  • Kloon

Dit artikel delen

Over de auteur

David Kers Vindt games als Quest for Glory, Super Monkey Ball, Dark Souls bijzonder leuk.

Reacties

  • Waarom zit iedereen altijd te zeuren over originaliteit!!!!????? Dit is gewone een leuke game die je kan spelen als je op w3 bent uitgekeken en niet van een mmorpg houdt.

  • Lijkt wel erg veel of Warcraft

  • @ Clockwise



    als een game niet origineel meer is… is het net alsof je die andere game aan het spelen bent, waarvan t nage- aapt is… en dan is het zonde van je geld, want dan had je het niet hoeven kopen

  • Zo kan je 90% van alle games wel omschrijven. Elke game leent wel iets van een voorganger. Is het leuk om te spelen? Daar gaat het toch om.

  • Idee 5 nee dat is lekker om zoiets mee te nemen in een revieuw-_-' omg!! dat is toch te dom voor woorden welk spel voor de pc, xbox, gc, ps2 zou als je het nu zou revieuwen een 10 voor idee kunnen krijgen :s tis een strategie spel dus is het logisch dat er niet al te veel vernieuwingen inzitten.. maar goed vind de kwaliteit van de revieuws hier steeds minder worden! maar het nieuws e.d. is nog wel goed maar de revieuws kunnen beter!

  • Een cijfer voor idee wordt alleen gegeven als het er te dik bovenop ligt terrored dat het niet origineel is. Klik onder het cijfer eens op scoresysteem, dan zie je de uitleg.

  • stop met zeiken dat hij op wc lijkt , hij lijkt er mss goed op maar zoalng dat het een goed spel is het toch goed , deze score verdient het spel vind ik

  • Inderdaaad ja, de cijfers vallen mij nog mee hoor, tis geen happy game, maar ik had toch een 6je verwacht, lijkt ook een beetje op WoW het spel, zotezien aan de screens..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren