1. Cijfermateriaal

Cijfermateriaal

Je hebt wel eens van die rare nachten dat je maar niet in slaap kunt komen. Die nachten waarin je maar ligt te woelen en je weer eens omdraait, die nachten waar het net iets te warm is onder de dekens, zonder dat er enige inspanning is verricht. De nachten waarin zelfs het luisteren naar saaie muziek je niet in slaap kan helpen. Saaie muziek misschien niet, maar gelukkig is er ook nog het begrip ‘saaie tv’. Lekker even zoeken naar van die tergend saaie programma’s die je eraan herinneren dat er dingen bestaan die nog erger zijn dan een les geschiedenis. Het helpt, in mijn geval, negen van de tien keer ook nog.

Ik zapte dus een beetje rond om vervolgens op Nederland 2 uit te komen. Daar was een presentator (Geert Mak, red.), die zo ongelofelijk saai uit zijn ogen keek dat hij de perfecte kandidaat was om mij in slaap te gaan lullen. In Europa, dat was de naam van zijn programma, een geschiedenisprogramma. Perfect. Kan niet misgaan. Helaas faalde hij. Het programma zette mij aan het denken, iets wat dus absoluut niet de bedoeling was. Geïrriteerd drukte ik de televisie uit om het maar weer eens te gaan proberen in slaap te komen. Toen ik bijna weggezakt was, begon ik mij iets af te vragen. Zo’n programma, midden in de nacht.. zouden daar eigenlijk mensen naar kijken? Hoeveel simpele zielen als mijzelf die niet in slaap kunnen komen kijken er eigenlijk naar dit soort programma’s die het ochtend, middag en avondlicht niet kunnen verdragen?

Die nacht hadden 41.000 andere mensen gekeken. Ongeveer 41.000 keer zoveel mensen als dat ik verwacht had. Dit maakte toch wel even een diepe indruk. 41.000, ik herhaal het nog maar een keer.

Ik heb de drang om dingen uit te gaan zoeken. Het is niet vaak zo dat ik oprecht in iets geïnteresseerd ben wat buiten mijn hobby’s ligt. Het willen weten hoeveel mensen er naar In Europa keken, het idee kon mij niet loslaten. De dag erna ben ik daarom naar wereld’s grootste zoekmachine gegaan om uit te zoeken hoeveel lui er gekeken had. Het antwoord vindt je een alinea terug, maar op deze (www.kijkonderzoek.nl) site stond nog veel meer pikante informatie. Wat vind Nederland nou eigenlijk leuk om naar te kijken, wat zijn de ware kijkcijferkanonnen?

Het zal weinig mensen verbazen dat het journaal van acht uur meer dan een miljoen kijkers trekt. Blijkbaar vind 1/16e van de Nederlandse bevolking het nodig om op de hoogte te blijven, schande! Het journaal hoor je in de ochtend te kijken, niet ’s avonds. Het meest lachwekkende is echter dat een programma als Blik Op De Weg evenveel kijkers trekt, terwijl een programma als Gamekings hopeloos faalt met een schamele 9.000 kijkers. Dan deed het nachtprogramma van Geert Mak het beduidend beter met zijn 41.000..

Waar ligt dit aan? Ligt het aan de zender TMF? Ligt het aan het programma? Ligt het aan de beruchte Kale B. ? Nee, geen van dit allen. Het ligt aan ons, de jeugd. Wij moeten vaker achter de televisie kruipen om de kijkcijfers naar boven te halen. Ik durft zelfs te stellen dat het in het belang van onze natie is dat we laten blijken dat we bestaan. Op deze manier komen er natuurlijk nooit nieuwe programma’s gericht op onze leeftijdscategorie.

Volgens mij heb ik nu het de oplossing van het slaapprobleem in handen.

Misschien kan ik eigenlijk ook wel beter stoppen en gaan slapen.

Mazzel.

Dit artikel delen

Over de auteur