1. Project: Snowblind

Project: Snowblind

Tijdens de E3 kwamen Jelle en ik voor het eerst in aanraking met Project: Snowblind. Nadat we eerst een half uur presentaties hadden gekregen van de medewerkers van Backyard Wrestling 2 en Crash ’N Burn (nou niet bepaald dé toptitels van het afgelopen najaar), kwamen we met ietwat hangende oogleden aan bij de mannen van Crystal Dynamics. Hun enthousiasme overdonderde ons en Project: Snowblind, een titel die echt alleen achter de schermen getoond werd, deed eigenlijk precies hetzelfde. De vergelijking met titels als Killzone en Halo 2 was snel gemaakt en de ontwikkelaars grijnsden bij het noemen van die namen.

Vervolgens kregen we een schietspel te zien met brute wapens en mooie omgevingen. Toen bleek dat Snowblind eigenlijk Deus Ex 3 had moeten worden, knipperden we even met onze ogen: dit leek namelijk helemaal niet op een telg uit die reeks. Die eerste dag van de E3 was zo druk dat je wel eens spellen vergeet en dat gebeurde met Project: Snowblind enigszins ook wel. Nou moeten we daarbij zeggen dat Eidos ook weinig heeft door laten lekken. Sterker nog: zelfs ná de E3 was het moeilijk fatsoenlijk beeldmateriaal te vinden! Inmiddels snappen we waarom dat was. Project Snowblind staat pas gepland voor 4 maart 2005 en we hebben nu eindelijk een vroege versie in handen.

In deze versie zitten vijf speelbare werelden, waarvan we er al twee tijdens de E3 hadden gezien. Helaas werden we nog wat geteisterd door crashes en andere technische foutjes, maar de (Xbox-)versie heeft ons toch een zeer goede indruk kunnen geven van wat we van Project: Snowblind kunnen verwachten. Zeker is in ieder geval dat het geen slechte titel gaat worden. De vijf werelden verschillen van een riool tot een grote buitenlocatie rondom een tempel en bevatten naast stukken die je in je eentje moet voltooien, ook grote gevechten met enkele computergestuurde medespelers. Overigens zal de volledige versie waarschijnlijk zestien werelden bevatten. Snowblind heeft een beetje dezelfde futuristische sfeer als de Deus Ex-spellen, maar is op het gebied van gameplay totaal anders. Je maakt veel grootschalige gevechten mee in ruime arena’s en er zijn over het hele spel veel vijanden te vinden.

Deze vijanden zijn allemaal niet superslim (al gooien ze af en toe wel strategisch met granaten), maar wel met veel man tegelijk aanwezig. Af en toe is het dus verstandig meer vanuit de dekking te spelen en je niet te laten verleiden tot het simpele ren- en schietwerk. De meeste wapens die je gebruikt, hebben overigens een secundaire vuurmogelijkheid en je hebt de mogelijkheid onzichtbaar te worden, een beschermend schild op te roepen, de tijd te vertragen of versnellen en nog veel meer. Deze mogelijkheden maken het spel een stuk veelzijdiger, maar in onze versie konden we het wel heel erg vaak gebruiken waardoor het allemaal iets te simpel werd. Ook kwamen we in onze versie wel erg gemakkelijk aan de wapens (standaard hadden we er al veel bij ons), dus we konden ons goed uitleven. Hopelijk wordt dit in de volledige versie anders want het is natuurlijk niet echt uitdagend om vanaf het begin al met een Rocket Launcher rond te wandelen.

De hierboven beschreven extra mogelijkheden zijn op te roepen via de Y-knop. Dat is heel even wennen, net zoals de rest van de besturing. Zo is de A-knop zowel de herlaadfunctie als de actieknop en dat werkt lastig. Met de witte knop kan er van wapens gewisseld worden en als je dat doet, zal de actie op pauze gezet worden. Wil je dit niet (het maakt het wel erg makkelijk), dan kun je met de pijltjestoetsen ook van wapen wisselen. Overigens is de gehele interface erg logisch en effectief ingedeeld. De crosshair geeft bijvoorbeeld aan hoeveel kogels je nog in je magazijn hebt zitten. Dit gebeurt niet volgens getallen, maar volgens een slim metertje. Ook slim is de manier waarop je de juiste weg kunt opvragen (er verschijnen allerlei pijlen op het scherm). Dit is zeker makkelijk als je in ogenschouw houdt dat elke spelwereld op meerdere manieren te doorlopen is. Aan de besturing valt op dat het spel eigenlijk nog twee extra schouderknoppen nodig had. Op de PlayStation 2 zal het allemaal dus nog een stuk lekkerder spelen.

Hoewel onze versie nog veel foutjes bevatte en hier en daar niet helemaal lekker liep (beeldvertraging trad op in drukke gebieden), ziet het spel er verder wel erg strak uit met mooi vormgegeven buitenlocaties en gedetailleerde personages. Helaas zijn de explosies niet zo best uitgewerkt, om nog maar niet te spreken over de matige reactie van de personages er op. Leuk zijn de speciale effecten die optreden als je bijvoorbeeld de tijd vertraagt. Wij testten de Xbox-versie, en die zal het qua concurrentie net als de PC-versie heel erg moeilijk krijgen. Project: Snowblind komt echter ook uit op de PlayStation 2 en aangezien voor dat platform een stuk minder goede schietspellen te vinden zijn, zal het voor PS2-eigenaren een heel interessant spel kunnen worden. Verwacht echter geen ultravernieuwend schietspel.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Presentatie op de E3 was wel geinig. Aardige gasten wel. Maar even afwachten hoe het uiteindelijk spel zal gaan worden :)

  • Ziet er een beetje gaar uit.

    Toch een beetje zonde als je dit spel gaat kopen als er betere in de winkels liggen. (Killzone,TimeSplitters,etc

  • Mij lijkt het wel wat, ik hou m zeker in de gaten.

  • kheb zo'n beetje mijn bedenkingen over dit "project"

  • vooral interresant voor ps2-eigenaren???



    Volgens mij is timesplitters 3 op elk vlak beter dan dit….



    Maar het klopt wel dat r bijna geen goede shooters voor de ps2 zijn



  • Het gun-systeem is wel cool, maar verder denk ik dat de game weinig vernieuwends bied..

  • Lijkt mij wel het kopen waard houd wel van sci-fi shooters.:D

  • ej dude het gaat hier tog om FIRST person shooters…



    n natuurlijk is socom 2 da bomb:p

  • Geestelijk vader van het spel is Warren Spector dus ik verwacht toch wel iets meer dan Killzone.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren