1. Vooruit kijken: I Am Alive

Vooruit kijken: I Am Alive

Wat zou jij doen, als er een zware aardbeving een stad die jou lief is getroffen heeft? Als je daarvan één van de overlevenden zou zijn? En met een gebrek aan hulpmiddelen zult moeten overleven? Vooral water is schaars en andere mensen willen het water hebben en uitgerekend jij bent degene die water heeft?

Wat je zou doen als dit echt zou gebeuren weet natuurlijk niemand. In de game I am Alive gebeurd dit, en ook daar weet niemand wat er van te voren gaat gebeuren. De game is namelijk zo realistisch dat er van alles gebeuren kan, je hebt allerlei verschillende keuzes die je in de game moet maken. Hierdoor krijgt iedere gamer een andere ervaring met I am Alive en bijna niemand zal hetzelfde gezien, gehoord of gedaan hebben. Je speelt in de game met Adam Collins, hij vind zichzelf midden in een ‘catastrofe’ en zal moeten vechten tegen moedernatuur om te overleven. Je zult in de game onder andere opzoek moeten gaan naar water en voedsel en uiteindelijk ook naar wapens om te overleven. Dit wordt je allemaal voorgeschoteld in First Person, het moet je dus een intense beleving geven aan het hele gevoel van complete vernietiging en de chaos om je heen.

De game speelt zich af in het door een aardbeving verwoeste Chicago, wanneer Adam Collins belast is met het redden van zijn vriendin en andere overlevenden tijdens een verwoede poging de hulptroepen op te roepen. Ondanks het feit dat de game gebaseerd is op een populair thema (denk maar eens aan films als The Day After Tomorrow en I Am Legend) zeggen de ontwikkelaars dat I am Alive een geheel nieuwe en andere ervaring zal bieden. Dit soort uitspraken zijn wel vaker gedaan door ontwikkelaars van films of games maar de intentie is bemoedigend. Verder zeggen ze het First Person perspectief zo te maken dat de speler volledig betrokken wordt met de game ervaring. Ze willen de speler echt de kracht van moedernatuur en de gevaren van omvallende torens en scheurende aardkorsten laten voelen. “Je moet de chaos om je heen kunnen voelen tot in de puntjes van je tenen”.

De gameplay draait dan ook om overleven, je moet opzoek gaan naar je vriendin en op je pad kom je verschillende gevaren tegen. Met het hoofdpersonage moet je genoeg overlevers zien te verzamelen om aandacht te krijgen van een mysterieuze kant van de overheid. Je zult wel wapens tot je beschikking hebben, maar niet veel want kogels zijn schaars. Wat dat betreft is volgens de ontwikkelaar de game te vergelijken met traditionele survivalhorror zoals Resident Evil. Toch kun je echter je wapen zonder kogels ook gebruiken, bijvoorbeeld om je tegenstanders te bedreigen en terug te dringen. Maar altijd zul je op moeten passen voor vijanden die andere bewegingen maken en je van de zijkant proberen aan te vallen. Een wapen kun je immers maar op één persoon tegelijk richten.

Nog veel belangrijker dan wapens is water, wat we vooral terug zagen in de trailer. Water is erg schaars sinds de aardbeving. Je kunt het gebruiken voor je gezondheid, maar ook om je vijanden af te leiden. I am Alive is volgens de ontwikkelaar dan ook zeker geen shooter. Je zult creatief moeten omspringen met je omgeving om te overleven. Confrontatie met een groep vijanden zal zelden worden beloond, je kunt beter discreet zijn. Verder is er nog maar weinig informatie te vinden over I am Alive en kan ik je dus ook niet meer vertellen over deze game. Ik kan je nog wel informeren dat hij wordt ontwikkeld door Dartworks, waar aanvankelijk nog werd gezegd dat Jade Raymond er aan mee zou werken die de producer van Assassin’s Creed is. Dit blijkt toch niet het geval te zijn. Daarnaast is er nog niks bekend gemaakt over de releasedatum van deze game, maar naar alle waarschijnlijkheid zal Ubisoft dit niet lang meer voor zich houden en zullen we dus ook meer informatie krijgen over deze game.

I am Alive is een game over een hot thema, het wordt in veel films verwerkt. Het verteld een verhaal over Adam Collins, die na dat er een zware aardbeving in Chicago is geweest, opzoek gaat naar zijn vriendin. Als hij bezig is met deze zoektocht zal hij verschillende problemen tegen het lijf lopen. Ook zul je moeten overleven, want water en voedsel is zeer schaars. Het is de bedoeling van ontwikkelaar om de speler helemaal in de game te zuigen, alsof je er zelf in zit. Het intense gevoel van overleven tegen moeder natuur moet erg goed naar voren komen. Ik ben erg benieuwd naar deze veel belovende titel…

Dit artikel delen

Over de auteur