1. Special: Mafia II

Special: Mafia II

Ik ben helemaal door het dolle heen sinds de aankondiging van Mafia II. Ik vond het eerste deel namelijk al een super game, misschien wel de beste game die ik ooit heb gespeeld. Daarom zit er ook met m’n neus bovenop als er weer nieuwe informatie over Mafia II is. Maar nu is het moment daar gekomen dat ik, LarsvdHulst, zelf informatie over deze game naar buiten mag brengen. Want ik mocht een glimp opvangen van Mafia II.

Mafia II wordt ontwikkeld door 2K Czech die ook verantwoordelijk was voor het eerste deel van deze game. Toen had het alleen nog een andere naam omdat het niet bij 2K Games hoorde, zoals je begrijpt is dat nu dus wel het geval. Maar na het spelen van het eerste deel uit de Mafia serie zijn mijn verwachtingen hoog, want deze game was – zoals al eerder gezegd – enorm goed. En ik kan jullie verklappen dat Mafia II deze verwachtingen waarschijnlijk wel waar gaat maken.

De hoofdpersoon in de game is Vito, een Italiaanse Amerikaan die voor zijn land heeft gevochten in de Tweede Wereldoorlog. Als de oorlog is afgelopen en Vito eindelijk lekker naar huis mag, komen er dingen op zijn pad waar hij niet op gerekend had. Hij moet de meest rare baantjes aannemen om toch nog wat brood op de plank te krijgen, en daar besluit hij wat aan te doen. Hij wil veel geld verdienen en in alle luxe leven die hij zich kan wensen, zodoende komt hij in de wereld van de maffia terecht. Met deze gedachte in mijn hoofd bekeek ik (kwijlend) de presentatie die voor mijn neus werd gehouden; we belanden in een missie die zich afspeelt in het jaar 1951. Onze Vito heeft samen met zijn vriend Joe de opdracht gekregen om de baas van een rivaliserende maffiafamilie om te leggen. Hieraan kan je wel merken dat Mafia II zich meteen onderscheid van The Godfather II, het verhaal gaat niet zozeer over de Don van de familie, maar over de vriendschap tussen deze twee beste jongens waarbij de droom van geld en aanzien wordt benadrukt.

Wat meteen opviel is dat de game technisch ge-wel-dig is. Bij de presentatie kreeg ik de kerk te zien die we al eerder voorbij zagen komen in kersttrailer van Mafia II. Alleen er is nu één heel groot verschil, het is geen winter maar lente en dat maakt de sfeer in de game meteen heel anders. Het zorgt voor prachtige lichteffecten en mensen die in het lekkere weer rondlopen in de verbluffende stad waar de game zich afspeelt. Maar wat daar opvallend aan was is dat de straten in Empire Bay niet heel druk bevolkt waren. Terwijl het toch de bedoeling van de ontwikkelaar is om de stad erg levendig te maken, maar we mogen uit deze demo natuurlijk nog geen conclusies trekken. Toch is er te zien dat er een enorm oog voor detail is, ik durf zelfs te zeggen dat er meer oog voor detail is dan in Grand Theft Auto IV, waar de game overigens niet mee te vergelijken valt. Enkele van deze details zijn de kerkklokken die je hoort, vogels die in de lucht vliegen en muziek die je uit een auto hoort dreunen die voorbij rijdt.

De game speelt zich af in de jaren veertig en vijftig en het gevoel uit deze jaren hebben ze echt enorm goed naar voren gebracht. Het sfeertje in de game is nagenoeg perfect te noemen. Er zal een uitgebreide lijst van radiozenders zijn waar authentieke muziek uit de jaren veertig en vijftig wordt gedraaid. Deze nummers geven echt het gevoel uit die tijd en daarnaast ook nog eens veranderen als er bepaalde dingen in de game gebeuren. Denk hierbij aan politieachtervolgingen waarbij het tempo van de muziek zal worden opgeschroefd.

Maargoed, genoeg gelult. Terug naar de missie, waarin Vito en Joe kennis maken met Martin die als chauffeur dient. Hij brengt de twee vrienden naar een luxe hotel, waar de maffiabaas een vergadering heeft met zijn familieleden. Het is dan ook een optie om de kamer binnen te stormen en iedereen neer te knallen, maar waarschijnlijk zul je dit zelf niet overleven. Dus over naar plan B; Vito en Joe hijsen zich een schoonmakers pak van het hotel zodat het net lijkt alsof ze er werken. Als ze bij de kamer aankomen waar de vergadering wordt gehouden komen ze als geroepen want er ligt een grote bloed plas op de grond. Terwijl de één de boel opruimt, plaatst de ander een bom onder de tafel en trekt daarmee een draad richting het raam. Zodra ze klaar zijn verlaten ze de kamer en lopen ze richting het dak. Eenmaal op het dak aangekomen blijken ze niet alleen te zijn, er zitten namelijk een paar gangsters alles in de gaten te houden. Je kan ervoor kiezen om met ze te gaan praten en ze te overtuigen van de situatie waarin je je bevind. Maar er wordt gewoon voor bruut geweld gekozen, waardoor je achter de objecten die op het dak staan dekking zoekt en de gangsters probeert neer te knallen.

Zodra dit vuurgevecht is afgelopen gaan de twee vrienden met een glazenwasserlift naar beneden om zo bij de verdieping te komen waar de vergadering wordt gehouden. Ondertussen kom je langs allerlei andere kamers waar mensen bezig zijn met hun eigen ding en ook dat is erg leuk om te zien. Eenmaal aangekomen, activeert Joe de bom een gaat het gammele liftje weer omhoog. Wat ook opvalt is dat het uitzicht vanuit deze lift echt prachtig is, ze bevinden zich namelijk op een enorm e hoogte en hoe je de stad zo ziet is echt verbluffend mooi. Nu is het moment aangekomen dat het plannetje van de twee heren gaat werken en de bom tot ontploffing komt. Helaas ontploft de bom te vroeg en bungelen Vito en Joe in het liftje, die ze snel naar beneden laten zakken om te kijken wat er aan de hand is. Ze is een totaal uitgebrande vergaderzaal waar geen mens meer in leven, totdat de deur van het toilet open gaat en de maffiabaas eruit komt. Hij moest toevallig nodig naar de wc. De man slaat natuurlijk meteen op de vlucht en dus moet je hem al schietend achtervolgen. Op een gegeven moment kom je bij een bar van het hotel aan, waar je kunt zien dat er nog veel meer details in de game verwerkt zijn. Zo is bijna alles kapot te schieten en zakt een grote glazen wand in elkaar.

Als Vito en Joe zich een weg door het hotel hebben gebaand komen ze er beneden achter dat hun chauffeur Martin is omgelegd. Op dit moment lijkt alles in de game mis te gaan waardoor het nog meer realisme uitstraalt. De twee vrienden springen in de auto en zetten de achtervolging in. Maar op dit moment stopt de demo en ook de presentatie hiervan, meer van het verhaal wilden ze niet weggegeven. Wat we net hebben gezien is zeer indrukwekkend, de missie was erg gaaf en de sfeer in combinatie met de setting maken deze game tot een waar pareltje! Zoals al eerder gezegd is Mafia II absoluut niet te vergelijken met Grand Theft Auto IV. De game voelt anders en is veel realistischer.

Als een game realistisch is mag een politie natuurlijk niet ontbreken, dus hebben de ontwikkelaars ook aangedacht. Zodra je te hard of door rood rijd zal je worden aangehouden en hangen ze een boete aan je broek. Daarnaast lieten ze in de presentatie weten dat er een hoop te doen zal zijn in Empire Bay, een stad die twee zo groot zal zijn als in het eerste deel van Mafia. De ontwikkelaar denkt dat de verhaallijn zo’n vijftien tot twintig uur in beslag zal nemen en er zijn daarbij een honderdtal aan gebouwen te betreden. Uiteraard zijn dat ook plaatsen die je voor missies bezoekt. Maar ook kun je denken aan wapenhandelaren, kledingwinkels en restaurants. Er bestaat ook een mogelijkheid dat je misschien de eigenaar van een winkel kunt bedreigen zodat je een stukje van zijn winst in je zak kan steken. Hier kunnen wel gevolgen aan zitten, want de eigenaar van de zaak kan jouw signalement door geven aan de politie. Waardoor politie jou op straat zomaar zou kunnen herkennen.

Verder kon ik zien dat de kunstmatige intelligentie van je vijanden ook niks te wensen overliet. Hierbij hoort dus ook de A.I. van de politie die is verbeterd, want die behoren ook tot jouw vijand. Ze zullen het niet zo snel opgeven om je te pakken te krijgen. Ook zullen je tegenstanders vaak dekking zoeken achter de objecten die zich in de buurt bevinden en proberen ze dichter bij je te komen. Er zullen ook betere wapens in de game te vinden zijn eveneens als betere auto’s. Echte auto’s uit de jaren veertig en vijftig, waar enorm veel detail in zit gecombineerd met een prachtig schademodel. Dit is schademodel is beter dan die van Burnout Paradise en dat zegt in mijn ogen erg veel, omdat deze al erg goed was. Alles aan je auto kan kapot en het ziet er allemaal zeer goed uit. Onderdelen die in het rond vliegen is dan ook de gewoonste zaak in Mafia II. Kortom, voor degenen die deze game nog niet geresveerd hebben; zorg dat je dat nu doet!

Dit artikel delen

Over de auteur