1. Viva la Old School #6

Viva la Old School #6

De jaren ’80 zijn de jaren van Madonna, Michael Jackson, Cyndi Lauper en Duran Duran. Het zijn de jaren van ongekend kapitalisme, van hardcore punk en tenekrommende popkapsels. Het zijn ook de jaren waarin de Homecomputer zijn vaste entree maakte. En ook al was de videogamemarkt gecrashed in 1983, in Europa hebben we daar nooit zo’n last van gehad, daar had de Homecomputer allang z’n intrede gedaan en speelde consoles tweede viool. Naast Commodore en Atari en de Homecomputer-standaard die mede dankzij Microsoft het licht zag, MSX, was er nog een computer die wellicht niet zo populair was maar oh zo vet: de ZX Spectrum.

De ZX Spectrum werd in 1982 uitgebracht en kende vele varianten. Persoonlijk ben ik nog steeds een liefhebber van het mooie design van de eerste spectrum, dat ziet er wel zo slick uit, zelfs nu kan je het apparaat in de winkel verkopen zonder dat het misstaat in de etalage, wat een mooi ding!

In eerste instantie moest je datacassettes laden voor het apparaat, maar later, toen Sinclair overgenomen wed door Amstrad kwam er ook een versie uit met ingebouwde 3” floppydrive, hoewel ik deze helaas nog nooit in real-life heb mogen aanschouwen. De games waren simpel maar doeltreffend. Typisch voor de Spectrum waren de honderden peripherals die omgetwijfeld ergens stof liggen te verzamelen op vele zolders in Nederland jammer genoeg…

Wat erg nostalgisch aandoet is het brakke ‘piepjes’ geluid uit het apparaat. De Spectrum bestond nu eenmaal uit goedkope componenten, en dat hoorde je. Het kon niet concurreren met de midi-aansluitingen op de Atari 1040ST en de superieure SID-chip in de Commodore 64 waar ik serieus een aanhanger van ben (ja echt, de SID-chip is niet zomaar een geluidschip, het is een god, daarover in een latere log meer…).

Maar natuurlijk ging het uiteindelijk allemaal om de games. Programmeren interesseerde mij toentertijd weinig, het moest gewoon om de dikke games gaan! Helaas ging de Commodore altijd bij mij voor en heb ik best wat vette games gemist. Nu is dat niet zo’n probleem aangezien het merendeel ook op de C64 uitkwam, toch heeft ook de Spectrum zo z’n eigen charmes…

Wat: Wheelie

Wie: Een of andere motorrijder die op een of andere motor rijdt…

Release: 1983, Microsphere

Man, dit moet echt wel een van de meest frustrerende en weirde games aller tijden zijn. Nou ja, niet zo weird (Revenge of the Mutant Camels, anyone?) maar in ieder geval frustrerend. Je bent een of andere motorrijder en je bevindt je in een doolhof. De bedoeling is om hier uit te geraken en om als laatste tegen een andere motorrijder te racen. Onderweg kom je allerlei obstakels tegen zoals bussen waar je overheen moet springen, Kangaroos die je moet ontwijken etc.. Dit alles door een wheelie te maken en vervolgens je sprong te timen. En hier zit ook meteen het tricky gedeelte in. Rij te hard en je knalt voorover, rij te zacht en je haalt de jump niet. Trial en error dus. Klinkt frustrerend, is frustrerend maar oh zo verslavend. Je weet dat je het kan, en dus probeer je het nog een keer, en nog een keer, en nog een keer, en voor je het weet is het 4 uur ’s nachts. Damn, eigenlijk best wel een zeer toffe game!

Blote Poten Peter geeft deze game 3 discosterren!

Wat: Raider

Wie: een misselijkmakend slechte Space Invaders rip-off

Release: ?

Over deze game kan ik niet zoveel zeggen behalve dat het een Space Invaders rip-off is. Nu is daar niet zoveel mis mee, ik bedoel zo werkte dat gewoon begin jaren ’80. Space Invaders populair? Er verschijnt een hele batch aan sci-fi gerelateerde games. Pac-Man populair? Games worden volgestopt met doolhoven. Niks mis mee natuurlijk, kopiëren gebeurt ook vandaag de dag nog. Alleen dit is gewoon een kopie, echt letterlijk een kopie! Ik weet niet beter of de game heet Raider, en dat je meteen in de game begint. Meerdere info heb ik niet over de game en internet geeft me ook niet veel info helaas. Space Invaders is te gek (ik neem toch aan dat ik niemand hoef uit te leggen hoe die game werkt?) en deze game dus ook. Alleen alles zo schaamteloos kopiëren en er niet de credits voor geven? Bah!

Blote Poten Peter geeft deze game 1 discoster!

Wat: Meta-Galactic Llama’s Battle at the End of Time

Wie: De Lamatroller…ofzoiets….

Release: Llamasoft, 1984?

YEAH!!! Jeff Minter!! Love the guy!! Hier is een man die nooit de credits krijgt die hij verdient maar damn, al sinds het 8-bit tijdperk keihard aan het wek voor toffe en originele games (Revenge of the Mutant Camels, Tempest 2K, Defender 2000, Batalyx, Super Gridrunner en ga zo maar door). Ik zweer het je, ik ben een self-proclaimed Llamasoft-junkie, die gaste zijn to, en hun games zijn tof. De titel? Alleen daarvoor zou je de game moeten aanschaffen. Gelukkig is Jeff Minter übercool en kan je zijn brute games gratis downloaden van zijn superleuke site: http://www.llamasoft.co.uk

In Meta-Galactic Llama bestuur je een buitenaardse lama die spinnen moet verslaan. Deze spinnen komen vanaf het plafond naar beneden en je verliest een leven zodra je ze aanraakt. Je kunt als alien lama spugen, maar alleen 45 graden omhoog. Zo spuug je je draden door waaraan de spinnen zitten. Vervolgens is het zaak de spinnen dood te schieten door te bouncen via het plafond en de muur (je kunt immers alleen maar 45 graden omhoog schieten, remember?). Klinkt heel simpel en is het eigenlijk ook maar man, wat is dit verslavend! Zelden zo een leuke high-score beater gespeeld! Serieus, probeer deze game, het zal je niet tegenvallen!

Blote Poten Peter geeft deze game 5 discosterren!

Dit artikel delen

Over de auteur