1. Mercenaries

Mercenaries

Sinds onze eerste kennismaking met Mercenaries nog voor de E3 beurs van 2004 is er een hoop nieuwe informatie over het spel naar buiten gekomen. Die informatie kwam deels tijdens de beurs in Los Angelos en deels gedurende de rest van het jaar. Inmiddels zitten we alweer in 2005 en zijn we nog maar minder dan een maand van de release van Mercenaries verwijderd. De hoogste tijd dus om te kijken wat we van de derde persoon actie-shooter van Pandemic Studios kunnen gaan verwachten.

Geld maakt wel gelukkig

Zoals ondertussen wel bekend zal zijn, speelt Mercenaries zich af in Noord-Korea. Daar is het oorlog en zijn er vier facties (politieke groepen) die op de een of andere manier, direct of indirect, in oorlog zijn. Als huurling van een Private Military Company (PMC) genaamd Executive Operations is het aan jou de taak om de huidige leider van Noord-Korea, General Song, uit te schakelen. Als mercenary doe je namelijk alles waar een hoop geld mee te verdienen is. Song staat bovenaan het lijstje van het “Deck of 52”, de 52 meest gevaarlijke/politiek invloedrijke leden van de regering die je tevens allemaal zult moeten opruimen.

Hoe je dit gaat aanpakken is geheel aan jou. Nadat je een van de drie beschikbare karakters hebt gekozen beland je in een gigantische omgeving. In die omgeving kun je gebruik maken van zo goed als alle aanwezige voertuigen zoals tanks, helikopters en auto’s. Deze zul je dan ook veelvuldig nodig hebben, zeker wanneer een missie binnen een bepaalde tijd volbracht moet worden. Niet alleen de onbemande voertuigen staan tot je beschikking. Daar waar je in Grand Theft Auto iemand uit zijn wagen kunt slingeren gaat Mercenaries nog iets verder. Zo kun je op een tank klimmen en de bestuurder op een granaat trakteren of op een helikopter klauteren en deze vijandig overnemen door de bestuurder eruit te slingeren.

Vriendjespolitiek

Hoewel je de missies met één speler zult moeten klaren sta je er niet helemaal alleen voor (of wel als je dat wilt, maar dan wordt het wel lastig). Zoals gezegd zijn er vier facties die allemaal op de een of andere manier in oorlog zijn. Dit zijn de Chinezen, de Noord-Koreanen, de Geallieerden en de Russische Maffia. Alle vier de partijen bieden missies aan die je kunt gaan spelen. Die partij biedt je dan een contract aan dat zegt wat de doelen van de missie zijn en hoeveel geld het je oplevert als je een vijand dood of levend binnenbrengt. De beschikbare missies worden per partij, op een vergelijkbare manier als bij GTA, door middel van een radar aangegeven. Door de missies uit te voeren zul je steeds dichterbij een lid van de “Deck of 52” komen, zodat je diegene uiteindelijk gevangen kunt nemen en bij de desbetreffende partij kunt afleveren. Tevens geeft de radar aan waar de gebieden zijn van de andere partijen, waar je tijdens een missie beter niet kunt komen als niet onder vuur wilt worden genomen.

Elke keer als een missie succesvol voltooid is krijg je dus een mooi bedrag op je rekening gestort. Met dat geld kun je weer nieuwe wapens kopen. Maar met het volbrengen van een missie verbeter je ook je positie ten opzichte van de partij die de opdracht gaf. Tegelijkertijd kan je positie ten opzichte van andere partijen verslechteren. Hiermee komt een strategisch element van het spel aan het licht; het onderhouden van de contacten met de verschillende partijen. Het beste is om je positie ten opzichte van alle partijen op zijn minst in de neutrale zone te houden. Als je positie tegenover een partij namelijk in de negatieve zone belandt, kun je tijdelijk geen missies bij die partij halen. Je zult dan wat kleine bijmissies moeten uitvoeren, of een andere partij tegenwerken om weer positief bij die partij in beeld te komen.

En verder?

Mercenaries is zo uitgebreid dat er nog veel meer over het spel te vertellen valt. Helaas gaat dat allemaal niet in dit artikel passen. Wat bijvoorbeeld te denken van de immense omgeving die uiterst gedetailleerd wordt weergeven en waarin alles kapot kan worden geknald, wat weer spectaculaire ontploffingen veroorzaakt? Of van de vrijheid die het spel je biedt en de manier waarop, en in welke volgorde je de missies uitvoert? Duidelijk wordt in ieder geval dat het spel, hoewel het geen multiplayer modus of online mogelijkheden biedt, je echt een flinke tijd bezig zal houden dankzij de hoeveelheid missies en de grote vrijheid die je wordt geboden. Een spel om naar uit te kijken dus!

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • na een tijdje wordt het wel een beetje eentonig

  • Is dit ziets als Freedom fighters ofzo?

  • maar de actie is volgens mij veel beter uitgewerkt dan GTA, en dan is het goed, daarom is GTA SA, en die eerdere versie waar ik de naam nu van kwijt ben… ook bij lange na geen lievelingsspel van me ;)

  • Op de trailer zag het er vet uit.

  • opm2 had m ook al gereviewd en hij bleek helemaal niet zo heel goed te zijn. Eerder redelijk.

    Maar ik heb m nog nie gespeeld dus ik kan r ook niks over zegge

  • Dan zit opm er vast naast, alle andere sites & magazines geven het allemaal rond de 80-90%

  • Het lijkt me allemaal wel leuk en aardig, maar kopen zal ik hem niet. Er zijn gewoon teveel titels die voorgaan..

  • Lijkt me echt mega vet deze game…

  • deze wil ik graag hebben

  • hoe kan het dat iedereen hem al heeft ?

  • Amerikaans zeker.

    Heb hem even kunnen spelen bij vrienden en ik ben echt onder de indruk.

  • !!!Dit is echt een super vette titel!!!

    Ik heb het zelf al gespeeld (USA)

    Ben er helemaal weg van!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren