1. Shadow Hearts: Covenant

Shadow Hearts: Covenant

De gamesindustrie wordt vaak vergeleken met de filmindustrie. Op zich niet gek, want beide markten hebben een aantal overeenkomsten, maar ook wat verschillen. Eén groot verschil is dat in de filmwereld sequels meestal slechter zijn dan het origineel, terwijl opvolgers van spellen kwalitatief gezien een sprong vooruit zijn. Zo ook Shadow Hearts: Covenant. Waar het origineel het moest doen met zesjes en zevens, scoort het vervolg in de Verenigde Staten een stuk hoger. Of dat terecht is, kan ik momenteel niet zeggen. Maar na het spel een aantal uur te hebben gespeeld moet ik concluderen dat het voor de RPG liefhebber een zeer interessante titel is.

Shadow Hearts: Covenant speelt zich af in Europa ten tijde van de Eerste Wereld Oorlog. En daar zit meteen het grootste verschil met alle andere RPG’s die momenteel op de markt zijn. Geen fantasiewereld met elfjes en robots, maar eindelijk eens een RPG met een historische insteek. Bovendien is het verhaal erg duister, wat ook wel eens lekker is. Laat dit je overigens niet afschrikken, want om de zoveel tijd is er ook een vrolijke toon te vinden, zodat het voor iedereen toegankelijk en vermakelijk is.

Met een goed plot heeft Covenant al één van de twee ingrediënten voor een goede RPG in de kookpot gegooid. Het andere ingrediënt is een goed vechtsysteem. Shadow Hearts: Covenant heeft ook daar kaas van gegeten. Het is misschien wat ouderwets, met random encounters en turn-based gevechten, maar wel erg diep. Naast de vele aanvallen waar uit kan worden gekozen, is het ook mogelijk om vele combo’s te maken. Hiervoor hoef je geen genie te zijn, want het is gewoon heel makkelijk in de menuutjes te selecteren. Het unieke van Shadow Hearts is de Judgement Ring. Als de speler een aanval inzet, verschijnt er een ring in beeld en moet je op het juiste moment de goeie knop indrukken. Hierdoor worden gevechten een stuk interactiever en vermakelijker.

Nadat je een gevecht succesvol heb afgesloten, word je natuurlijk met de nodige ervaringspunten beloont. Hiermee kun je vervolgens tal van eigenschappen van de karakters aanpassen. Verhoog de kracht van de aanval, vergroot het critical raakpunt of geef ze meer magische krachten. Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan verbeterd worden. Sta dan ook niet raar te kijken als je hier zeker enkele minuten mee bezig bent.

Het enige minpunt dat ik tot nu toe heb ervaren zijn de iets wat lange laadtijden tussen de gevechten. Om een gevecht te laden ben je een seconde of vijf zoet, om na het voltooien van een gevecht wederom een paar seconden te wachten. Op zich is dit niet heel erg, maar het haalt wel een beetje de snelheid uit het spel.

Kijken we vervolgens naar het audiovisuele aspect, dan kunnen we concluderen dat het daarmee in orde zit. Het heeft niet de kwaliteit van een Final Fantasy, maar de verschillende CGI filmpjes en een paar prachtige achtergrondmuziekjes brengen je wel in de juiste sfeer. In maart moet het spel verschijnen. Ik heb dus nog alle tijd om spel uit te spelen, waarna ik mijn conclusie er aan kan verbinden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Battle syteem lijkt me niet zo geweldig en het design spreekt me ook niet echt aan.

  • Ik hou van rpg's, zolang het maar gewoon real-time battles bevat. Anders is het gewoon niks. :)

  • Die hoofdrol persoon is echt heeeel lekker :P

  • lijkt me wel cool, net een paar reviews gelezen. Hmm, ben benieuwd

  • Dit spel word ontwikkeld door ex-werknemers van square, en deel 1 was al goed alleen de rgaphics nit zo, maar dit keer hoop ik wel..

  • Ik hou van rpg's, zolang het maar gewoon real-time battles bevat. Anders is het gewoon niks. :)



    Ik vind realtime namelijk eerder iets te simpel.

    rpg's horen naar mijn mening turnbased te zijn, want zo kan je strategies beter toepassen. En bij een rpg hoor je eenmaal te puzzelen.



    Maar lange laadtijden zijn kut




  • lees je de preview ook, glennieboy?

  • I LOVE RPG's!!!! dus toen ik deze titel zag in een gamesblad heb ik meteen allerlei info over verzameld op internet waaronder veel filmpjes.



    Ik moet zeggen dat het verhaal best wel goed is, de tussenfimpjes heel mooi en een zeer goedwerkend vechtsysteem. jammer dat hij hier pas midden maart verschijnt maar ik ga hem zkr weten kopen. om overtuigt te worden ga dan maar naar gamespot en de officiele website. Download dan alle filmpjes en lees het verhaal. je zult het dan zkr weten leuk vinden

  • Moet eerst deel 1 nog eens spelen, en als dit deel beter is tja kopen dan hé.

  • Deel 1 moet ik ook eerst spelen.



    Deze zal ik wel in de gaten houden. Het krijgt inderdaad overal goede cijfers.

  • Deel 1 is best gaaf, het verhaal dan. Het vechtsysteem vind ik ondanks die judgment ring saai. Tactisch is het spel heel simpel. Zit ook geen customization in dus geen replaywaarde. Maar ik lees hier dat je in deel 2 je eigen stats kunt verhogen met je exp dus das dan een verbetering. Verder is het spel gewoon Final Fantasy maar dan met een wat donkerder en realistischer verhaal.



    Als ze die andere punten die ik genoemd heb ook verbeterd hebben wordt dit inderdaad een toppertje. Ik ga hem kopen in ieder geval.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren