1. Overvloed aan sluipen

Overvloed aan sluipen

Tegenwoordig worden we beladen met spelletjes waarin je moet sluipen, infiltreren en uitschakelen. Leuk is ook dat nagenoeg alle spelletjes binnen dit genre een heldhaftige jongeman in de hoofdrol hebben en het verhaal draait om terroristen die één of andere bom gejat hebben. Vergeet trouwens niet dat je de hele wereld moet afreizen om de boeven te pakken, een veel gebruikte maar nietszeggende spreuk.

De consument lust er wel pap van, want inmiddels heeft bijna elke zichzelf respecterende ontwikkelaar zijn eigen “stealth“ spel. Om eerlijk te zijn houd ik zelf ook wel van een potje sluip-door-kruip-door speelplezier, al wordt het tijd om de ontwikkelaars op hun vingers te tikken, en hard ook. Ik heb niks tegen een franchise als Splinter Cell of Metal Gear Solid, het gaat mij om de meerderheid die dit fantastische genre bezoedelen. Denk aan titels als Rogue Ops en de laatste aflevering van Mission Impossible, die beide gewoon niet geslaagd zijn als goed afgewerkt stukje programmatuur.

Dan zijn er nog de ontwikkelaars die keiharde actie willen laten afwisselen met geruisloos sluipen: in het ene level mag je er vrolijk op los knallen en het volgende moment mag je ineens niet meer gezien worden. The Hulk probeerde dat ook en zoals we inmiddels weten pakte dat niet al te best uit. Het spel was op zichzelf al niet fantastisch, maar die “stille missies“ waren ronduit saai. De enige die deze twee genres een beetje normaal kan combineren is James Bond, al blinken de titels van Bond ook niet uit in kwaliteit.

Maar waar gaat het dan mis bij deze “mislukte“ sluiptitels? De oorzaak ligt uiteraard bij de ontwikkelaars, ze willen niet kiezen tussen actie of sluipen en doen daarom maar een beetje van beide in één spel. Vaak overheerst de actie en is het tactische gedeelte niets meer dan een saaie onderbreking. Sommige ontwikkelaars lijken dan ook te denken dat het bij stealth alleen maar draait om het stilletjes door vijandelijk gebied sluipen en het niet gezien worden door camera´s. De krenten in de pap (oftewel de toppers) bieden echter veel meer; zo moet je niet alleen ongezien blijven, je moet ook handig gebruik maken van gadgets, acrobatische bewegingen uit de kast trekken en vijanden ondervragen. Die titels gaan een stuk verder dan alleen maar sluipen.

In de standaard sluiptitels overheerst de actie dus meestal. Dat wil overigens niet zeggen dat titels als Splinter Cell en Metal Gear Solid geen actie bevatten. Een goede sluiptitel draait uiteraard om het onopgemerkt blijven, maar je moet ook zeker af en toe bikkelen. Dan helpt praten en sluipen niet meer, dan is het tijd voor spectaculair en gedoseerd geweld.

Hoe dan ook, mensen die zo nu en dan een spelletje spelen zullen eerder een simpele titel in huis halen dan een ingewikkeld potje sluipwerk. Voor de mensen die wat vaker spelen en ook gegrepen zijn door het sluipfenomeen raad ik zowel Konami´s als Ubisoft´s spel aan. Het was gewoon eens tijd om duidelijk te maken dat stealth niet per definitie saai is en dat je goed moet kijken wat een spel te bieden heeft. En besef één ding heel goed als je een sluiptitel wil gaan kopen: Solid Snake en Sam Fischer hebben dit genre in hun macht.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Errr… vergeet vooral Rockstar's Manhunt niet te noemen als zeer geslaagd 'stealth'spel.

  • Vergeet de nieuwste "Thief" niet……… ook een sneaker. Zeg maar een middeleeuwse sneaker.

  • Er komen inderdaad laatste tijd vrij veel stealth games uit, een beetje sluipen op zijn tijd is leuk, maar het moet niet te gek worden :P

  • Alleen Solid Snake!!!!

    Ik vind het verhaal in de MGS games veeeel beter, maar das mijn mening.

    Sneaken blijft alleen leuk met een goed verhaal.

  • Thief was eigenlijk de eerste game die het genre groot maakte.



    En noem Manhunt maar niet….

  • precies. thief is de beginner. metal gear de grote voortzetter als het ware. manhunt mag niet genoemd worden idd. als alles goed gaat dan komt binnenkort mijn tweede column online te staan.

  • Stealth is een van m'n favo genres. En er zijn een hoop meer bagger shooters dan bagger sneak 'm up games :)

  • Inderdaad, dus naast Solid en Sam ook nog Garrett van Thief (Deadly Shadows dan), want die mis ik wel in deze column.

  • mgs is wel goed maar wel een flinke melkoe geworden

  • twee titels tot nu toe. valt wel mee. ik vind niet dat je MGS als melkkoe kan bestempelen. we hebben de eerste twee titels. een opvolger. en een remake. valt wel mee hoor. bovendien berschilde deel twee heel erg van MGS1 en 3 verschilt ook weer op alle vlakken.

  • Ghost Recon vind ik een goede Stealth Game!!!

  • ik wil wel een stealth game hebbe

    maar ik weet nie egt wa een goeie is hebbe jullie meschien een atvies

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren