1. UEFA Champions League veranderingen

UEFA Champions League veranderingen

Hoewel UEFA Champions League 2004-2005 een totaal andere opzet heeft dan FIFA Football 2005, zijn deze twee voetbalspellen van Electronic Arts toch enigszins met elkaar te vergelijken. De speelbaarheid kent een hoop overeenkomsten, maar heeft uiteraard ook weer een aantal vernieuwingen en veranderingen ondergaan. De belangrijkste hiervan bespreken we vandaag in dit artikel. Morgen pakken we de aparte missiestructuur eruit die we uitgebreid zullen behandelen.

Opzet

Wat direct opvalt aan UEFA Champions League 2004-2005 is de opzet van het spel. EA wil de wedstrijden laten overkomen zoals je ze ook thuis op de buis ziet. Dit doen ze onder andere door middel van twee zwarte balken boven- en onderaan het scherm. Verder verschijnt de manager regelmatig in beeld als hij instructies geeft of als er gescoord wordt, en zullen er op dode spelmomenten herhalingen voorbijkomen van doelpunten of mooie acties en grote kansen. Ook de rol van de radar is hierdoor komen te vervallen. Tevens heeft het gebruik van geluid een extra dimensie gekregen door middel van ‘Talk Radio’. Hierdoor hoor je tussen de wedstrijden door in de menu’s bellers die laten weten wat ze van de wedstrijd vonden.

Speelbaarheid

Naast het uiterlijk van het spel zijn er ook veranderingen op het gebied van de speelbaarheid. Zo is de controle over de spelers weer wat verbeterd, doordat er is gewerkt aan de dribbelgevoeligheid. Op sprintsnelheid kun je de spelers beter besturen en op jogsnelheid kun je strakkere bochten maken. Over het algemeen reageert de speler dus weer wat beter. Verder is er nu meer invloed uit te oefenen op voorzetten. Door de juiste knop twee maal kort achterelkaar in te drukken, kun je variatie in hoogte, snelheid en traject op je voorzet aanbrengen.

Ook het niveau van de computergestuurde spelers is opgekrikt. Dit is onder andere te zien aan het positiespel, waarbij er minder vaak gaten zullen ontstaan in de verdediging of op het middenveld. Echt goed te controleren is dit helaas niet door het ontbreken van de radar. Verder zullen de medespelers beter aansluiten bij een aanval, voorzet en hoekschop. Ditzelfde geldt voor een verdedigende actie. Daarnaast is er aandacht besteed aan de keeper, waardoor hij nu betere beslissingen neemt bij het uitkomen, betere reflexen heeft en gevarieerdere animaties uit de hoge hoed tovert. Ook de scheidsrechter is niet vergeten. Hij past de voordeelregel nu beter toe, kan voor een handsbal fluiten en geeft aan hoeveel blessuretijd er zal worden toegevoegd. Tevens kan hij er nu, net als in het echt, nog wel eens naast zitten. De scheids kan bijvoorbeeld een verkeerde beslissing nemen wat betreft buitenspel, waardoor de wedstrijd weer wat minder voorspelbaar, en tegelijkertijd spannender wordt.

Als derde punt komen we uit bij de dode spelmomenten zoals vrije trappen en hoekschoppen. Ook dit systeem is weer wat veranderd, hoewel het voor de kenners van de FIFA-spellen weinig verrassend zal zijn. Zo zien we bij een hoekschop weer het oude vertrouwde pijltje waarmee de richting is aan te geven, in plaats van dat je uit een aantal spelers kunt kiezen waar de bal heen moet. Verder heb je de keuze uit drie varianten te weten kort, direct en gespreid. Daarnaast kun je er voor kiezen een vrije trap of een hoekschop kort te nemen. Bij een vrije trap wordt nu met een blokje het gebied weergegeven waar de bal (afhankelijk van de snelheid) zal belanden.

Speltypen

Aan de hand van het thema, de UEFA Champions League, bevat het spel een apart speltype genaamd ´Het Seizoen´ waarin een missiestructuur is verwerkt. Daar vertellen we in het komende artikel alles over. Naast de carrièremodus kun je het kampioenenbal zelf volledig spelen, en zitten er bekende speltypen in het spel zoals ‘Uit en Thuis’ en ‘Situatie’ (bekend uit EURO 2004), en ‘Training’, ‘Toernooi’ en ‘Nu spelen’ die voor zichzelf spreken. De Xbox, PlayStation 2 -en PC-versies zijn tevens online te spelen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Verder is er nu meer invloed uit te oefenen op voorzetten. Door de juiste knop twee maal kort achterelkaar in te drukken, kun je variatie in hoogte, snelheid en traject op je voorzet aanbrengen.



    nageaapt van PES4

  • Scoutmaster, dat was er al lang voor PES4, voor de hele PES serie zelfs.

  • ISS dan :P

  • als je een echt voetbalspel wil hebben koop dan gelijk FIFA 2005 maneger 2005 of pes4

  • Vind het ook stom wat ze doen.



    Ze kunnen beter dit allemaal in 2006 stoppen en dan echte CL en eufa cup enz.



    Maar ik koop zelf toch alleen de jaartallen.


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren