1. Ongewone supercar

Ongewone supercar

Ik zou het in dit artikeltje eens willen hebben over de Ferrari 599 GTB Fiorano. Om deze auto aan jullie uit te leggen lijkt het mij het best om direct het hele Ferrari gamma uit te leggen, in de hoop het beter te begrijpen.

Aan de top van het “normale” gamma vindt men de Ferrari 612 Scaglietti, een grote, luxueuze Ferrari voor vier persoon om te Granturismoriseren. Daaronder bevindt zich de 599 GTB Fiorano. Deze auto is een verre opvolger van zijn voorgangers die traditiegetrouw klassieke lijnen hadden, een lange motorkap en een V12 . Laten we eens kijken of dit ook voor de 599 geldt. Hij heeft alleszins al het belangrijkste deel, namelijk de motor. Deze produceert 620 pk, dat is maar liefst 105 pk meer dan zijn voorganger, de Ferrari 575M Maranello. Hij heeft nog altijd de klassieke lijnen en een langgerekte motorkap, al is het design nu toch iets drukker met meer agressieve delen zoals de luchtinlaten achter de wielkasten, de luchtgeleidende aanhangsels aan de achterkant om meer downforce te creëren en de openingen in de motorkap. Het is meer een klassiek gelijnde auto met agressieve delen in tegenstelling tot de F430 die een agressief design kreeg met enkele klassieke lijnen.

De 612 daarentegen is één brok van klassieke welvingen en rondingen zonder een teken dat iemand met een bijl er wat groeven wou in slagen. De auto ligt dus al zeker in lijn met zijn voorgangers, maar waar zijn voorgangers meer sportieve GT’s waren, is de 599 iets helemaal anders. Dat is toch wat ik denk want GTB staat voor Gran Turismo Berlinetta. Elke normaal denkende man die elke dag gaat werken, zijn kinderen van school gaat afhalen, friet met mayonaise eet en daarna naar het gezaag van zijn vrouw luistert, zou deze auto dus zien als een iets agressiever gelijnde auto met wat meer pk en pit dan de 612 Scaglietti. Maar ik heb nog geen kinderen omdat ik te jong ben en ik eet niet elke dag friet met mayonaise omdat ik op mijn gewicht moet letten zodat ik beter kan klimmen en mijn vrouw zaagt de armen niet van mijn lijf omdat ze een hond is. Dus ik dacht: “laat ik hier wat dieper op in gaan”. Dat heb ik dan ook maar gedaan en ik denk dat ik weet wat de 599 GTB Fiorano is.

Volgens mij is de opvolger van de 575 niet de 599 maar de 612 omdat de 575 een sportieve GT was en laat de 612 dit toevallig nu ook zijn. Je zult waarschijnlijk denken dat de 612 veel te saai is en alleen voor oude bompas die rijk zijn geworden door vrouwenhandel. Maar de 612 is evengoed voor de jeugd, het enige probleem is dat ze zo’n auto niet durven kopen omdat iedereen dan denkt dat je die auto geërft hebt. Maar achter zijn elegante uiterlijk is de Scaglietti een echt beest. De 612 is net zoals een mier, het lijken heel saaie beesten die de hele dag niets anders doen dan de aarde onder je klinkers vandaan halen. Maar wanneer ze teveel gedronken hebben, transformeren ze in beesten die in een instelling zouden moeten zitten. Want zoals iedereen weet, urineren mieren geen urine maar een bijtend zuur dat wanneer het op je huid terechtkomt zo hard brand dat je begint te krabben als een hyperkineet en samen met de mieren naar een instelling kunt gaan om daar rustig uit te spreken waarom de mieren jou oprit vernielen en waarom jij er roos poeder over kapt.

De 599 daarentegen is volgens mij niet echt bedoelt als een snelle tweezitter met veel luxe en comfort, want waarom heeft hij dan dezelfde motor als de Ferrari Enzo Ferrari en waarom heeft hij dan zoveel vermogen en waarom is hij dan zo extreem goed in het bochtenwerk? Dit komt volgens mij omdat de 599 bedoelt is als een supercar die anders is dan alle andere supercars. Maar voor dat ik dit verder kan uitleggen moet je natuurlijk eerst weten wat een supercar is, een supercar is een auto met oogbalverschuivende prestaties, een uiterlijk dat zo opvallend is dat Michael Jackson er niets tegen is en het moet daarenboven ook nog een auto zijn die zijn mannetje kan staan op een circuit en op wegen die de tegenovergestelde welvingen hebben dan die van Justin Henin. Laten we eens kijken of de 599 nu een supercar is of niet. De Ferrari 599 GTB Fiorano heeft zoals we al gezegd hebben geen uiterlijk als een cactus maar meer als een roos, op het eerste gezicht lijkt het allemaal mooi en elegant maar als je onder de blaadjes kijkt zie je de doornen pas. Net zoals de 599, die elegant is op enkele punten na die bewerkt zijn met een kettingzaag om de auto wat agressiever te maken. Niet zo agressief als een rottweiler maar eerder als een Duitse scheper. Met zijn 620 pk sterke Enzo motor, zijn acceleratie naar de honderd in 3,7 seconden en zijn topsnelheid van 331 km/u lijkt het mij wel dat hij het juiste materiaal bezit om je een geel onderbroek te bezorgen.

De laatste vraag dan, kan hij zijn mannetje staan op het circuit. Dat kan hij zeker, hij is zeer snel op het rechte stuk en staat mijlenver voor op zijn concurrenten wat het bochtenwerk betreft. Dit is natuurlijk zeer speciaal maar wat het nog specialer maakt is dat het een zeer grote auto maakt met een koffer en veel luxe en dat de motor visueel gezien vooraan ligt en toch heb je geen last van onderstuur of van overgewicht. De motor ligt dan ook niet helemaal voorin want hij ligt achter de vooras wat het eigenlijk een auto met een middenmotor maakt die voorin ligt. De auto heeft in snelle bochten soms wel wat last van rolneigingen. Ik denk dat dit komt omdat het onderstel niet helemaal perfect is afgesteld op de auto en voornamelijk op zijn gewicht. Dankzij de Manettino kan je naarmate, hoe goed je jezelf vind, kiezen hoe je door de bocht wilt gaan. Ik kan je vertellen dat de auto zeer goed door een bocht gaat, niet zo goed als een echte racewagen maar als een supercar. Ik weet niet of jij weet hoe het komt dat een supercar zo snel door een bocht kan gaan maar ik weet het wel. Namelijk omdat ze bij de ontwikkeling van de auto een auto wilden maken, om een auto te maken heb je 4 wielen nodig. Deze werden erop gezet en omdat een supercar zoveel pk heeft, moest dit ook op de grond gezet kunnen worden. Hiervoor had men grip nodig en een sperdifferentieel en laat dit toevallig ook zijn wat je nodig hebt om snel door een bocht te kunnen gaan. Supercars kunnen dus snel en precies door een bocht gestuurd worden maar niet zo snel als een racewagen.

En laat Ferrari nu toevallig ook een racewagen hebben, de Ferrari F430. De F430 is een sublieme wagen, een wagen die in elke territorium haast perfect is, op de autosnelweg kan je ermee cruisen, in de stad kan je voorbijgangers laten schrikken door even te revven en op het circuit kan je ermee spelen maar ook een indrukwekkende tijd neerzetten. Daarenboven heeft hij nog een mooi en luxueus met leer bekleed interieur, de perfecte wagen dus…of niet? Want sinds 2007 is er een lichtgewicht versie op de markt, de Ferrari 430 Scuderia. Ferrari wou een extra variant op de F430 maken voor het circuit, hierdoor moest hij natuurlijk afvallen en daarom heeft Ferrari hem naar Weight Watchers gestuurd met het gevolg dat de auto nu 100 kilo minder voort te sleuren heeft, dit kan men onder andere zien in het interieur dan nu even luxueus is als een badkuip. De auto kreeg ook nog een aangepast onderstel, 20 pk extra en nieuwe banden die achteraan 11% meer grip geven en vooraan 20%. Dit is het perfecte voorbeeld hoe enkele kleine aanpassingen, een auto nog subliemer kunnen maken. De auto gaan nu nog sneller rond bochten heen dan de standaardwagen en dankzij de aangepaste versnellingsbak die in 60(!) milliseconden schakelt, bekom je een ongelooflijke circuitwagen die even snel rond het Fiorano testcircuit kan als de Enzo Ferrari. Het is geen circuitwagen zoals die van Lamborghini, zij denken dat ze er één hebben met hun Gallardo Superleggera maar het is meer een lichtgewicht Gallardo dan een naakte, in tegenstelling tot de Scuderia die meer gefocust is. De Scuderia is dus de perfecte circuitwagen, hij doet wat hij moet doen perfect en na een namiddag op het circuit kun je rustig naar huis rijden want het is niet omdat hij geen matten en leer heeft dat hij oncomfortabel is op de weg naar huis. Het is misschien wel fijner om met de standaard F430 naar huis te gaan maar in zijn geheel biedt de Scuderia zoveel meer.

Maar wat is nu het verschil tussen een 599 en een F430 of 430 Scuderia. De F430 is meer je vriend, hij haalt nogal eens een grap met je uit en wil altijd spelen. De F430 is ook zo, hij is opdringeriger dan de 599, je komt er ook makkelijker mee in de problemen en hij wil altijd spelen maar wanneer jij niet wilt spelen kan dat wel eens irritant zijn. Op dat moment kan je je vriend slagen maar bij de F430 doe je dat beter niet want dan wordt hij boos en geraak je in de problemen. De 599 daarentegen is meer zoiets als een butler. Hij doet wat jij wil, wanneer jij het wilt en hoe jij het wilt. Als je rustig in alle luxe wilt cruisen kan dan maar wanneer je op een circuit bent en je wilt spelen dan kan dat ook en het mooie eraan is is dat hij nooit opdringerig is. De 599 GTB Fiorano is een waar kunstwerk uit de stallen van Maranello, het is een echte supercar die toch compleet anders is als alle andere supercars. Het is de beste achterwiel aangedreven, motor voorin liggende sportauto ter wereld en het is de beste auto voor jou wanneer je hem begrijpt en respecteert. Hij is haast zo perfect dat hij een beetje saai wordt in tegenstelling tot de F430. En hier schuilt nu het verschil. De 599 is het beste wat je kan krijgen op de markt maar zal je nooit niet echt doen lachen, hij is meer de serieuze Ferrari. De F430 is veel speelser en kan je wel doen lachen.

Ik zou hier normaal stoppen maar er is nu een HGTE versie van de 599 waarin de “H” staat voor handling. Ferrari heeft door het monteren van zachtere, bredere voorwielen en het verstijven van het onderstel getracht de 599 wat scherper te maken. Het is ze in ieder geval gelukt, de auto is nu meer gefocust dan voordien en heeft veel minder last van rolneigingen. Voor 240 000 euro krijg je één van de beste auto’s ter wereld en voor nog eens 20 000 euro extra krijg je het HGTE pakket er gratis bij en krijg je een supercar die anders is dan alle andere supercars en die meer aansluit bij de F430 dan bij de 612.

Dit artikel delen

Over de auteur