1. Karate

Karate

Al 6 jaar ga ik met veel plezier naar Karate iedere week. Ondertussen heb ik al de tweede blauwe band. In deze weblog wil ik graag vertellen waarom ik op Karate ben gegaan en wat ik iedere week zo al moet doen. De ene les is verschrikkelijk saai, terwijl de andere übervet is.

Ik ben eigenlijk helemaal niet uit m'n eigen op Karate gegaan. 6 jaar geleden moest ik van mijn vader op een sport gaan. Ik mocht zelf kiezen, maar deed ik dat niet, dan zou mijn vader voor me beslissen. Ik wilde graag op voetbal gaan, maar dit mocht niet van mijn vader. Hij zei dat ik daar te lenig voor was en door het voetballen, ik stijf zou worden. (en nee, niet op die manier!) Hij ging dus een les met mij kijken naar Karate. Ik vond er eerlijk gezegd geen bal aan! Toch moest ik de week erna een les meedoen van hem en ik moet zeggen: Achteraf heeft hij er goed aan gedaan om mij op Karate te zetten. Ik ga nu wél iedere week met plezier naar Karate. De ene week natuurlijk wat meer als de andere, maar dat zal iedereen wel hebben..... De eerste les viel erg mee. Er stonden rond de 30 á 40 mensen op de mat en ik vond het geweldig om te zien hoe iedereen al die bewegingen kon. Nu. 6 jaar later, kan ik die bewegingen ook.

Bij Karate heb je verschillende technieken. Zo heb je onder andere: Trap- en stoottechnieken en..... Kata's. Deze Kata's vind ik het vervelendste om te doen. Dit komt doordat deze oefeningen erg lang zijn. Een Kata is eigenlijk een schaduwgevecht. Een grote oefening met allerlei kleine oefeningen in verwerkt. De eerste 4 zijn nog wel te doen, maar daarna wordt het eigenlijk pas écht lastig! Als je nu een leraar hebt, die het regelmatig doet, zal het wat gemakkelijker worden, maar dat doet onze leraar niet. Als hij het drie keer per maand doet, is het veel. Voor mij is dit echter geen enkel probleem, want ik heb een gruwelijke hekel aan die Kata's!

De oefeningen die ik het leukste vind om te doen, zijn de traptechnieken. Dit omdat ik zo lenig ben. Vooral de trappen met de stootkussens zijn erg vet om te doen. Vorige week deed onze Sensei (Sensei=leraar) een conditie-training. Dit was mijn eerste op 6 jaar tijd en ik vond het een übervette les! Wij moesten dus 100 keer op en neer in de dojo een combinatie van 2 trappen doen. Een snapkick en een roundhousekick. (vertaald naar het Engels) De jongere kinderen mochten gaan zitten langs de kant, om de zoveel tijd, terwijl de oudere leerlingen door moesten gaan. Hier was ik dus ook bij. Ik moet zeggen dat me dit goed afging voor een eerste keer en ik heb alle trappen (gemakkelijk) bijgehouden.

De reden waarom ik deze Weblog geschreven heb, is omdat veel mensen bij Karate denken aan mensen met Samoerai-zwaarden en aan mensen die planken doorslaan en dergelijke. Natuurlijk zullen er sportscholen zijn die dit doen, maar dit is meer om te zien hoe sterk je bent. Ik heb dit nog nóóit gehad en ik zal dit ook nooit krijgen. Karate is een sport die goed is voor zowel conditie, lichaam als geest en je wordt er ook nog eens zelfverzekerder door!

Dit artikel delen

Over de auteur