1. Preview: No More Heroes 2: Desperate Struggle

Preview: No More Heroes 2: Desperate Struggle

Waar de Wii nog vaak wordt overspoeld door massa’s casualgames en andere non-games, zo zijn er ook ontwikkelaars en uitgevers die niet voor het grote geld gaan, maar die de kleine groep hardcore-gamers willen aanspreken. En zelfs dán is er nog een kleiner publiek binnen die groep, de kern van de kern. Die mensen sprak Suda Goichi kortgeleden aan, met het sterke No More Heroes. Alhoewel deze game vele gebreken toonde werd ze toch in de harten gesloten van die selecte groep videogamefanaten. Na het succes bleef een vervolg niet uit, en binnenkort komt dan ook No More Heroes 2: Desperate Struggle in de winkels te liggen.

Hoewel Nintendo de afgelopen E3 een hoop goed heeft gemaakt, blijft het een feit dat de verhouding tussen non-games en core-games nog steeds niet helemaal in balans is. Er is intussen al meer third party-ondersteuning, maar helaas zijn er ook nog steeds uitgevers die graag met games zoals Mijn Paardenstal en verdere minigame-palooza’s nog steeds het geld van de onwetende casual-gamer willen aftroggelen. Hier trapt de echte gamer natuurlijk niet in, waardoor hij verhongert als gevolg aan een gebrek van goede videospellen. Gelukkig zijn er geniale meesterbreinen zoals Suda51 die nog het een en ander in petto hebben voor de doorgewinterde spelletjesfanaat.

No More Heroes 2 zal opnieuw het verhaal volgen van de moordenaar en otaku Travis Touchdown. Deze heeft, nadat hij in deel één met bloed, zweet en tranen de eerste plaats van de moordenaarsranglijst moest bereiken, zich teruggetrokken uit de rangen van de United Assassin Association. Inmiddels is hij afgezakt tot de 51e huurmoordenaar op de ranglijst. Maar Sylvia Christel, een afgezant van de UAA, haalt hem over om terug te komen bij deze bloedige vereniging. Ook spelen persoonlijke doeleinden een rol. Zijn vriend Bishop Shidux, de manager van Beef Head Videos, wil hij namelijk ook wreken, nadat deze door een groot aantal huurmoordenaars is neergeschoten. Gewapend met zijn trouwe beam katana zal hij zich door verschrikkelijke situaties moeten slaan. Maar liefst vijftig eindbazen zullen hun best doen om Travis van het leven te beroven. Dit betekent echter niet dat er zich ook vijftig baasgevechten zullen voordoen. Sommige van hen zullen samenspannen om onze geliefde moordenaar ten gronde te zien gaan.

Qua gameplay zal het spel niet veel gaan verschillen van zijn voorganger. Travis zal zich weer als vanouds door een groot scala aan levels en baasgevechten moeten hakken en steken met zijn wapen. Net zoals zijn voorganger zal het dus weer een degelijke hack & slash game worden. Eén van de belangrijkste veranderingen zijn het toevoegen van een extra beam katana. Zo zal hij dus met twee zwaarden in zijn knuisten geklemd de vijand te lijf kunnen gaan, wat voor God of War-achtige taferelen zorgt. Verder zal zijn kat Jean een ietwat belangrijkere rol gaan spelen. De developer is namelijk van plan een heuse minigame om de poes heen te maken, in navolging van Ubisoft’s Catz of de Nintendogs van Nintendo. Ook zullen er meer sidequests beschikbaar zijn. Verder is er een geüpgrade versie van de Schpeltiger, de motor van Travis.

Ook zal Shinobu, bekend uit het vorige deel, speelbaar zijn. Deze zal een heel andere stijl van vechten bezitten dan Travis, dus dat zal ook weer zorgen voor genoeg frisheid in de gameplay. Verder zullen de welbekende worstel-moves terugkomen. Suda heeft er voor gekozen om ook ‘environmental kills’ in het spel te stoppen, wat simpelweg inhoudt dat Travis bijvoorbeeld met een willekeurige worstelbeweging zijn opponent met zijn gezicht tegen een muur kan beuken of zoiets dergelijks. De ‘finishing moves’ zijn ook weer van de partij en grover dan ooit. Deze zullen wederom gebruik maken van de bewegingssensor van zowel de Wii-afstandsbediening als de Nunchuk. Als de speler bijvoorbeeld de Wii-afstandsbediening omhoog schudt terwijl hij tegelijkertijd met de Nunchuk een rukje naar links geeft zal diens tegenstander in slow motion allebei zijn armen verliezen. Bovendien heeft Suda Goichi beloofd dat de kunstmatige intelligentie van de vijanden flink zal worden opgeschroefd, wat zorgt voor meer uitdaging.

Grafisch is er ook het een en ander opgeknapt. Alles ziet er scherper uit en ook de texturen zijn beter geïmplementeerd. Travis is van een Johnny Knoxville-achtige look af, die hij verruild heeft voor een waar Elvis-uiterlijk. Ook Sylvia Christel heeft een metamorfose gehad, en Santa Destroy zal ook flink gepimpd zijn. De restaurantketen Pizza Butt, die in vroeger tijden nog wel eens bestreden werd door Travis, heeft de stad overgenomen. Met gevolg daarvan is de stad veel voller en meer toeristisch geworden, en ook hier is alles gemoderniseerd. In plaats van de lege, kale stad zal Santa Destroy nu wat meer gaan leven. Ook zien de bewegingen van de personages er wat minder geforceerd en houterig uit. Travis zal zijn tegenstanders dan ook met veel meer genoegen en met veel meer bloed en ingewanden afslachten.

De game zal in Europa in twee versies verkrijgbaar zijn: de één zal met de volle lading aan bloed en ingewanden zijn, terwijl de ander het weer doet met de charmante zwarte pixels als Travis een vijand doormidden heeft gekliefd. Het spel zal een wat grimmiger sfeer bevatten dan het eerste deel, hoewel er nog steeds voldoende humor aan te pas zal komen. Wederom zal Suda Goichi het sociale wezen als onderwerp nemen, en hier weer een paar dingen van aan de kaak stellen. Dit zal jammer genoeg wel de laatste game zijn voor de Wii in de No More Heroes-serie. De developer is van mening dat hij alles wat hij heeft kunnen halen uit Nintendo’s platform nu wel gedaan hebben, en kijkt verder naar de andere consoles. Helaas voor de Wii-bezitters, maar een applausje waard van de mensen die een console zoals de Playstation 3 of Xbox 360 thuis hebben staan.

Ook Wii MotionPlus zal een optie zijn in het spel. Met meer accuratesse zal de speler Travis besturen, waardoor met meer gevoel en precisie de vijand van zijn ledematen ontdaan kan worden. De hele spelwereld zal behoorlijk wat groter zijn en er zullen dan ook veel meer dingen te doen zijn. De game zal als het mee zit vroeg in 2010 in Europa verkrijgbaar zijn. Amerika mag zich wat gelukkiger prijzen; daar zal het spel al in januari in de schappen liggen.

Zoals het er nu uitziet lijkt het erop dat No More Heroes 2: Desperate Struggle een topper van een game gaat worden. Alles ziet er scherper en gelikter uit, de gameplay is bruter dan ooit en het serieuze verhaal zal er voor zorgen dat de speler gelijk vanaf het begin in het spel wordt gezogen. Met een breed scala aan opties en een grotere wereld worden zowat alle minpuntjes uit het vorige deel weggewerkt. De bezitter van een Wii mag het van de daken schreeuwen: No More Heroes 2 zou namelijk wel eens dé game voor Wii-bezitters kunnen worden in 2010.