1. Empire Earth 2

Empire Earth 2

Mensen willen altijd meer. De behoefte aan groter en beter lijkt in ieder mens te zijn gebakken. Doordat we niet tevreden zijn met wat we hebben, komen we vaak in de problemen. De strijd die tussen mensen wordt gevoerd is dan ook al aanwezig sinds het begin der tijden. Het voeren van oorlogen is in de loop der eeuwen misschien wel veranderd, maar uiteindelijk draait het altijd om dat ene: als winnaar uit de strijd komen.

Ook in Empire Earth 2 telt alleen de winnaar. Door land te veroveren en grondstoffen te verzamelen word je rijk groter en je leger sterker. En dat leger heb je nodig om je tegenstander te verslaan. Het oeroude RTS-principe is dan ook in dit spel volop aanwezig. In Empire Earth gaat het echter om meer dan alleen hout hakken en goud delven.

De bedoeling van het spel is om een zo sterk mogelijk leger op poten te zetten. Dat doe je door handelroutes op te zetten, het land te bewerken of olie uit de grond te pompen. Olie? Jazeker, want in Empire Earth zul je door de eeuwen heen vechten. Dat betekent naast eenheden op paarden en kamelen ook het produceren van tanks en robots.

Het is dan ook nodig om nieuwe technologieën te bestuderen aan de universiteit, zodat je naar een nieuwe Acte kunt promoveren. Je bent bijvoorbeeld duidelijk in het voordeel wanneer jij al met vuurwapens kunt schieten, terwijl je tegenstander nog met pijl en boog rondloopt. Ook moet je de economie van je factie in de gaten houden. Heb je geen voedsel, dan kun je geen nieuwe soldaten trainen. Vergeet je om steen te houwen, dan kun je geen wachttorens maken die je bevolking beschermt. Daarnaast is het erg belangrijk om je rijk uit te breiden. Door nieuwe gebieden te verkennen en te bezetten krijg je meer mogelijkheden om je gemeenschap uit te breiden.

Naast de standaard skirmish en multiplayer mogelijkheden bevat Empire Earth natuurlijk ook een singleplayer avontuur. In de versie die ik speelde waren drie facties aanwezig: Duitsers, Koreanen en Amerikanen. Missies varieerden van het opzetten van handelroutes tot het verdrijven van andere bevolkingsgroepen. Toch vond ik de ‘speciale’ missiemodus net iets interessanter. Hierin is het de bedoeling om een bepaald conflict uit de geschiedenis na te spelen. Denk bijvoorbeeld aan D-Day, waarbij je vecht met de nazi’s of juist de geallieerden.

De verschillende partijen waarmee je vecht verschillen niet alleen in uiterlijk opzicht van elkaar. Ook heeft ieder land zijn eigen unieke eenheden. Zo vechten Egyptenaren met bereden olifanten, terwijl Japanners zogenaamde samoerais in kunnen schakelen. Het opzetten van een gebalanceerde strijdmacht gaat overigens vrij simpel. Er zijn verschillende formaties die kunnen worden gebruikt, om zo het meest effectief je tegenstander te vermorzelen. Uiteindelijk kom je er ook wel met een enorm groot leger, maar het tactisch inzetten van je ‘wapens’ kan de strijd zomaar in je voordeel beslissen.

Met het visuele aspect van Empire Earth 2 zit het ook wel in goed. Nee, het is bij verre na niet zo mooi als Age of Empires III, maar al met al ziet het er niet onaardig uit. De achtergrondmuziek doet ook zijn werk, al werd ik af en toe wel ziek van ‘weer’ datzelfde deuntje. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen, aangezien ik er al heel wat uurtjes op heb zitten met Empire Earth 2. Het spelconcept werkt dan ook weer zeer verslavend. Empire Earth 2 is ook iets dieper dan het gemiddelde strategiespel, maar dat is helemaal niet erg. Het spel van ontwikkelaar Mad Doc Software moet voor de zomer in de winkels liggen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • vetjes!

  • leuk ziet er vet uit, kwamen dit sort spelletjes maar naar de consoles, mischien Xbox 2 en zo…..

  • leip spel man!

  • dit lijkt me samen met AoE III een superspel



    @ mindgame: ik denk niet dat dit soort spellen goed spelen op een console.. denk dan eerder aan de ds versie doordat het dan veel beter speelbaar is met touchscreen e.d.

  • Geweldige game was de 1e :) ik hoop dat vette units (b52, monks) blijven. En verder hoeft een rts niet bijzonder mooi te zijn.

  • Alsjeblieft breng die rts games nou is naar de xbox ofzo,.. sommige mensne hebben niet zo'n goede pc.



    Voor de rets goed impressie, en lijpe game!!

  • RTS's horen IMO niet op een console, gewoon een te klote besturing daarvoor (tzelfde geldt voor FPS's, VIND IK!!). Empire Earth was grappig, hopen dat deze iets beter wordt, misschien koop ik 'em dan wel :D.

  • Ik vind de besturing van fps juist mega fijn op een console:D, en rts games zijn ook goed te besturen op console's, ik vid the sims.ter en age of empires enzo goed te splen op de consoles hoor.

  • 't ziet er vet uit

  • ik vond EE 1 ook echt zalig

    je kon spelen wanneer je wilde en elke epoch was goed uitgebalanceerd

    echt een fijn spel met leuke campaigns

    ik vraag me af wat méér je in EE2 kan stoppen buiten graphix en mss enkele nieuwe civilizations


  • Tot nu toe lijkt me dit spel afgekeken van Rise of Nations waar je ook in het verre verleden begint en tot in de toekomst kunt gaan. Toch kan dit spel een topper worden.

  • Correctie:



    Rise of Nations is afgekeken van EE 1 :)

  • eigellijk is alles van tijdperk naar tijdperk van AoE gejat

    of heb ik dat nouw verkeert

  • EEII lijkt ineens veeeeel meer op AoE, dan dat EE dat deed (en dat vond ik al aardig wat)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren