1. YOFL: heeft EA te veel hooi op de vork genomen?

YOFL: heeft EA te veel hooi op de vork genomen?

Ik ben eerlijk, zoveel EA games heb ik niet. Ik heb ergens wel een paar FIFA’s liggen en heb wat gelicenseerd spul liggen. Op de Wii, heb ik alleen SSX Blur en Boom Blox. Vooral die laatste is een geniale titel in al zijn simpelheid. Maar dat EA toch. Een drie jaar geleden werd EA nog onder gekotst door het grote publiek. De algemene mening was vrij duidelijk: EA was het bedrijf dat elke jaar met dezelfde releases kwam. Elk jaar een nieuwe FIFA, Madden, NBA, Tiger Woods en niet te vergeten Need For Speed. Waarom deden ze niks nieuws? En oh ja, EA kocht ook allemaal die studio’s op. Om ze een aantal jaar later te laten opdoeken, tot grote woede van de fans. (Denk aan Westwood en Bullfrog) Totdat EA het over een andere boeg gooide. Volgens John Riccitiello, moest EA zichzelf opnieuw uitvinden, nieuwe IP’s introduceren. Meer risico’s nemen.

En zo geschiedde het. EA begon aan Skate die Tony Hawk van zijn troon stootte, Harmonix kwam er ook bij met Rock Band. Boom Blox, Dead Space, Mirror’s Edge. Allemaal nieuwe projecten waar tijd in was gestoken en kwalitatief in de meeste gevallen behoorlijk sterk. Alleen, EA zag dat met deze investeringen ook behoorlijk moeilijke tijden aankomen. Het bedrijf leidt nu al een tijdje grote verliezen en het nieuwe earningsreport voor Q1 van het fiscale jaar 2010 liegt er niet om: een verlies van $ 234 miljoen dollar. Dat terwijl EA’s nieuwe strategie (50% van EA’s output zal naar de Wii komen) zelfs goed lijkt te gaan. EA Sports Active heeft al 1.8 miljoen exemplaren verkocht en andere Wii games zoals Tiger Woods, Grandslam Tennis en Rock Band doen het goed op de console. Op de PC zijn er zelfs al meer dan 3 miljoen exemplaren van de Sims 3 verkocht. Toch draait de software gigant een behoorlijk verlies. Dan blijft er één optie over: is EA te groot geworden en kan het wel door zijn grootte wel goed genoeg functioneren? Laten we eens kijken naar de studio's in bezit:

Criterion

EA DICE

EA Black Box

EA Canada

EA Montreal

Mythic Entertainment

Visceral Games

MAXIS

EA Phenomic

EA Tiburion

EA Saltlake

EA Mobile

Bioware

Pandemic

Is het misschien zo dat EA met al deze middelen gewoon het zichzelf moeilijk maken? Met alle investeringen in bijvoorbeeld HD development, het overkopen van Pandemic en Bioware en nu weer ook een kwaliteits injectie in Wii development, was dat niet een beetje teveel van het goede? Het nieuwe EA vind ik anders erg leuk. Naast het introduceren van nieuwe IP’s zoals Dead Space, het voortzetten van Boom Blox en nog veel meer, is het natuurlijk hopen dat EA zelfs ondanks de tegenvallende resultaten blijft doorgaan met de huidige gang van zaken qua development. De vraag blijft natuurlijk wel hangen: heeft EA te veel hooi op de vork genomen?

Dit artikel delen

Over de auteur